Unsupported NEF Files! (tussen de supported)

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
WMone

Unsupported NEF Files! (tussen de supported)

Bericht door WMone » ma aug 15 2011 12:32 pm

Beste Nikon kenners,

Van de NEF files van mijn 32gb Transcend CF is ruim 5% Unsupported, ik heb ze in meerdere programma's geprobeerd te openen (o.a. View NX 2) maar overal krijg ik een negatieve boodsschap van een onherkenbaar file. De foto's zijn eergisteren geschoten met een D700 waarbij dit de eerste keer is dat ik mijn CF kaart helemaal vol geschoten heb hierna heb ik hem naar een HD gekopieerd en geformatteerd om verder te schieten. De foto's zijn daarbij onderverdeeld in 3 mappen waarbij het alleen in de laatste map voorkomt.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn, en nog liever een oplossing?

Groet,
:oops:
Wouter Moné

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Unsupported NEF Files! (tussen de supported)

Bericht door gijs sandberg » ma aug 15 2011 1:07 pm

Beste Wouter,

Zit er een tijd-relatie in de niet leesbare bestanden,
i.e. is na een bepaald tijdstip "de rest" niet leesbaar.
Zijn de bestanden wel emt b.v. de KuSo exif-viewer leesbaar?

Heb je de NEF bestanden op enige manier bewerkt? (anders dan met Nikon software).
Viw NX2 zou alles moeten kunnen lezen dat uit een D700 komt, maar ik heb ook wel eens "unsupported" avonturen gehad.

Wat gebeurt er als je een niet - leesbare NEF op een kaartje zet en probeert die in de kamera te lezen?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Corbr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Corbr » ma aug 15 2011 1:34 pm

Zijn de foto's wel zichtbaar op je camera? Dan zou je de foto's misschien rechtstreeks van je camera kunnen importeren.

gr
Cor

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 15 2011 1:40 pm

Kan van alles zijn.
Hoe haal je de bestanden over, via een cardreader of via een kabeltje aan de camera naar PC?
Eerder hebben mensen wel eens problemen gehad bij verbinding via een kabeltje als zijnde een softwareprobleem op de PC.
Zelf heb ik wel eens problemen gehad met een kapotte cardreader die vreemde bestanden doorgeeft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

WMone

Bericht door WMone » ma aug 15 2011 2:43 pm

Naar mijn idee zit er geen relatie tussen de onleesbare bestanden en ze zijn onbewerkt, alleen opgeslagen op een externe schijf met een ingebouwde cardreader. Er zitten tussen de bestanden ook leesbare bestanden (dus niet de rest) en het zijn ook niet alleen de bestanden die in achter elkaar door heb geschoten. Bij een andere kaart die ik heb gebruikt en nadat ik de kaart weer geformatteerd heb is het niet meer voorgekomen. Ik heb zojuist de bestanden nogmaals op de kaart gezet en in de camera zijn ze ook niet leesbaar, ik krijg de boodschap "bestand bevat geen beeldgegevens" terwijjl ik de andere foto's wel kan openen. Dit deed mij eraan herinneren dat ik deze boodschap tijden de shoot ook eens ben tegengekomen toen ik een foto op mijn camera opende dus waarschijnlijk is het al bij het fotograferen gebeurt en niet bij het lezen van mijn kaart ( altijd met een cardreader).

Ik kon geen KuSo exif-viewer vinden voor Mac dus weet ik niet of ze daarin te openen zijn maar niet in Lightroom, Photo-Mecanic, Photoshop en viewer en in finder worden ze al niet juist weergegeeven.
Mocht ik ze niet leesbaar kunnen maken heb ik een ding geleerd, als ik tijdens een shoot de melding "bestand bevat geen beeldgegevens" tegenkom direct uilezen en formatteren of een andere kaart in mijn camera stoppen.

Bedankt voor alle reacties,

Groet,

Wouter

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma aug 15 2011 2:52 pm

Wouter,
Het zegt misschien niet alles, maar volgens de opgave van Nikon wordt voor de D700 de ondersteuning van kaarten groter dan 8Gb niet officieel ondersteund. Zie https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... M25CQms%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk zullen er nog geen problemen optreden met 16Gb kaarten, maar wellicht zit je bij deze camera met 32Gb al aan de grens van mogelijkheden; zeker als de kaart helemaal volgeschoten wordt. Zomaar een idee.
Zelf werk ik met CF kaartjes van max. 8Gb (D300 en D700) en ben nog nooit een probleem tegengekomen. Overdracht naar PC en iMac altijd met een cardreader.
Jur

WMone

Bericht door WMone » ma aug 15 2011 4:02 pm

Bedankt voor de tip,

Mij was ooit verteld dat dat na de update niet meer uitmaakte maar die was waarschijnlijk in de war met de D3.
Ik gebruik deze kaart al behoorlijk lang maar dit is de eerste keer dat ik hen vol heb geschoten, het probleem begint denk ik ook boven de 20GB dat kan inderdaad het probleem wel eens kunnen zijn.

Toch maar weer een stapje terug.

Wouter

Bea
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » ma aug 15 2011 9:03 pm

Hallo Wouter,
Ik heb het ook gehad bij een transcend card en deze was kapot en is omgeruild. Met de nieuwe (nog) geen last gehad.
Misschien heb je ook nog garantie?

WMone

Bericht door WMone » di aug 16 2011 8:30 am

Hoi Bea,
Op mijn kaart heb ik denk ik geen garantie meer, maar ik wil wel weten of hij niet kapot is.
Kun jij mij vertellen hoe jij erachter bent gekomen dat hij kapot was?

Bedankt,

Wouter

p.s. Hoeveel GB was die kaar?

george013

Bericht door george013 » di aug 16 2011 8:47 am

Weet niet hoe je de bestanden op de pc hebt gezet. Op een PC kun je bij schijfeigenschappen een controlerun uitvoeren op je kaart.
Je kunt ook de bestanden terugschrijven naar je kaart, minus de foute bestanden, en verder deze vol schieten. Kijken wat er gebeurt.
Probleem met dit soort dingen is dat je pas ergens zeker van bent als het fout gaat, niet als het goed gaat.
George

Edit.
Volgens mijn info heb je levenslange garantie op dit kaartje.
George

Bea
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bea » di aug 16 2011 1:28 pm

Hallo Wouter,

Ik heb een 16GB kaart. Omdat ik hem net had gekocht en ik met andere kaarten geen problemen heb heb ik hem gewoon terug gestuurd naar de winkel waar ik hem had gekocht. Op de retourbon stond dat hij defect was.
Zou ook niet weten waarom er anders corrupte bestanden op zouden staan.
Ik zou het toch gewoon proberen om hem om te laten ruilen of heb je hem al heel lang?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 16 2011 1:33 pm

Fouten kunnen altijd binnensluipen. Dat kan allerlei oorzaken hebben.
Lees ook de volgende reactie hoe dat zoveel mogelijk te voorkomen en met name de laatste alinea voor de quote over "stress" mode.
Een mindere kwaliteit (goedkoop) kaartje valt dan meestal al snel door de mand.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 84#p438784" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » di aug 16 2011 1:41 pm

Hier staat nog wat info over de 64GB versie: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=36273692

Uit dit en andere draadjes blijkt dat de 32 en 64GB Transcend 400x CF kaartjes moeite lijken te hebben met de D700. Wist ik niet en ik wilde eigenlijk net een 32GB versie kopen maar dat doe ik maar niet. Ik heb er al vrij lang twee van 16GB en die geven geen problemen. Wel is jammer dat de 16GB versie €42 kost en de 32GB versie maar €57.

WMone

Bericht door WMone » di aug 16 2011 5:01 pm

Allemaal bedankt voor de informatie.

Waarschijnlijk koop ik een goede 16gb als ik van meerdere hoor dat daar geen problemen mee bekend zijn, dan heb ik met mijn 8 en 4 alsnog 30gb.
Die 32gb kan ik gewoon blijven gebruiken als harddisk voor mijn portemonnee, als ik hem via mijn PC vol schrijf heb ik geen probleem.

Groet,

Wouter

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”