Maar ik wil wat meer uitbreiding naar boven toe, en een lichtsterkere lens dan de kitlens. Ik hoef geen superzoom maar wel iets meer dan 55.
Ik weet niet goed wat de beste keuze is om te maken, ook ivm financien. Qua prijs en bereik is de Nikon 16-85mm ideaal, maar die is even lichtsterk als mijn kitlens. Sigma 17-70 is wel 2.8-4 maar dan vind ik 70mm net iets minder dan een lens die tot 85 gaat. Aan de andere kant kan ik later dan een keer een 70-[wat dan ook] kunnen gaan. Er is ook een Tamron 28-75 met 2.8 maar dan mis ik alles tussen 16 en 28mm, dat vind ik best veel! Ook zie ik genoeg lenzen met 2.8 die bijvoorbeeld een bereik van 17-50 hebben, en dan zou ik alsnog een objectief moeten kopen dat vanaf 50mm omhoog gaat.
Kortom, ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen

(Dit is overigens een vervolg op mijn vraag over de upgrade van een D5000 body die ik ergens anders heb gesteld. Na lang nadenken heb ik besloten eerst voor betere objectieven te gaan, en dan later voor een betere body. Maar nu dus dan de vraag over welke objectieven!)