Portret of niet.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
oud0001

Portret of niet.

Bericht door oud0001 » di aug 23 2011 5:22 pm

Gisteren avond een aantal foto's gemaakt.
Zelf vind ik deze wel iets hebben.
Wat vinden jullie? P.S. het gaotische haar is bedoeld.
Deze komt zo uit de camera.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door oud0001 op di aug 23 2011 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Re: Portret of niet.

Bericht door gijsmondria » di aug 23 2011 5:37 pm

Ik vind hem niet flaterend. Zou er als geportreteerde niet blij van worden :)
Laatst gewijzigd door gijsmondria op di aug 23 2011 5:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » di aug 23 2011 5:38 pm

Ik ben er ook niet kapot van. Beetje het idee of deze meneer bruut uit zijn middagdutje is gehaald.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di aug 23 2011 5:41 pm

André schreef:Ik ben er ook niet kapot van. Beetje het idee of deze meneer bruut uit zijn middagdutje is gehaald.
of mevrouw? ik kan het niet zien
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » di aug 23 2011 6:59 pm

Dit is naar mijn bescheiden mening toch geen portret .?
Vindt de kleur niet zo mooi ,maar ondanks dat ,goed geprobeerd. :wink:
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

oud0001

Bericht door oud0001 » di aug 23 2011 8:03 pm

Hoi Jac,

Bedankt voor je reactie.
Geen portret dus. Ok.
Dat de keur niet zo mooi is kan wel kloppen. Veeeel te geeeeeel.
Het licht van mijn instellichtjes van de flitskopjes. Moest ik nog corrigeren.
Komt zo uit de camera. Ik wilde eens iets anders dan de geijkte portretten.
Niets netjes en strak maar, chaos. Het model totaal onherkenbaar.
Dat is, denk ik, dan wel weer gelukt.
Als men al niet kan herkennen dat het een vrouw betreft klopt dat wel, denk ik. :mrgreen:

Dank allen voor de input.

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » wo aug 24 2011 8:48 pm

Ik vind 'm ook wel iets hebben.

op je voordeur ermee, met een bordje eronder: "hier waak ik" :mryellow:
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 24 2011 9:34 pm

Ik zal het mijn vriendin zeggen. Dan staat het origineel voor de deur.

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » wo aug 24 2011 9:42 pm

Toch letten de mensen slecht op. Er zijn niet zo veel mannen die een panty/kous dragen. Dit is echt goed te zien in het moiree effect op het been :egeek:
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo aug 24 2011 10:06 pm

Wat is de definitie van een portret dan? Moet dat een mooi model in een nette pose zijn?
Ik vind het wel wat hebben, maar buiten dat blijft het een bedoeling van de fotograaf, soms samen met het model. Niet iedere foto is bedoeld om als "ideale schoonzoon of -dochter op de schouw te staa, toch?

Groetjes,
Dochoff

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » wo aug 24 2011 10:19 pm

Dochoff schreef:Wat is de definitie van een portret dan? Moet dat een mooi model in een nette pose zijn?
Ik vind het wel wat hebben, maar buiten dat blijft het een bedoeling van de fotograaf, soms samen met het model. Niet iedere foto is bedoeld om als "ideale schoonzoon of -dochter op de schouw te staa, toch?

Groetjes,
Dochoff
Een portret is een schilderij gemaakt door een portretschilder, een foto gemaakt door een fotograaf, een gebeeldhouwde weergave van iemands hoofd of buste, of een andere artistieke voorstelling van een persoon of een groep. Portretten zijn vaak eenvoudige afbeeldingen van het gezicht zonder veel creativiteit (zoals pasfoto's). De opzet is te tonen hoe de persoon eruit ziet, met soms wat artistiek inzicht in zijn of haar persoonlijkheid. Meestal is herkenbaarheid van het gezicht het belangrijkst. :)
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

calina

Bericht door calina » wo aug 24 2011 11:19 pm

Ik vind 't ook wel wat hebben hoor. Waarom moet 't persé herkenbaar in beeld. Dan voldoet deze foto misschien niet aan de definitie portret, maar waarom niet eens van de geijkte paden afwijken of hoe dat ook heet.
Qua kleur en belichting mag het zeker anders, maar qua pose vind ik 't leuk, origineel.

Gr. Astrid

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » do aug 25 2011 12:03 am

calina schreef:Ik vind 't ook wel wat hebben hoor. Waarom moet 't persé herkenbaar in beeld. Dan voldoet deze foto misschien niet aan de definitie portret, maar waarom niet eens van de geijkte paden afwijken of hoe dat ook heet.
Qua kleur en belichting mag het zeker anders, maar qua pose vind ik 't leuk, origineel.

Gr. Astrid
Astrid ,helemaal gelijk ,het mag gerust eens wat anders ,komt de creativiteit zeker ten goede.

oud0001

Bericht door oud0001 » do aug 25 2011 2:35 pm

Een interesante uiteenzetting.
Scherp gezien Hoorn666, al hoewel het toch duidelijk in beeld is. Hoewel je tegenwoordig nergens meer van uit kan gaan. :wink:

Kleur is niet goed. Ik ben er nog niet helemaal achter welke kleurtempcorrectie ik met die instellampjes nodig heb.
Misschien kan de plaat ook nog iets lichter. Is aan de donkere kant. Mee eens maar, ik heb ook niet voor niets aangegeven dat ie zo uit de camera kwam. :wink:
Gewoon RAW dus. Dit is nog geen eindresultaat. Gezien ik foto's in RAW maak is dat geen probleem.
Ik kan het later nog netjes gaan bijwerken. Mijn toekomstige aanschaf wordt dan ook een flitsmeter.
Dat maakt het een stukje makkelijker meteen goed te zitten qua belichting. Een andere is het uitvogelen welke kleurtempcorrectie ik moet uitvoeren om de invloed van de instellampjes er uit te halen. Ik kan gokken maar exact is dan toch weer net ff weer anders.

Dat men er deels negatief op zou gaan reageren had ik wel verwacht. De tendens is meestal het mooier en strakker maken waardoor een rustig beeld ontstaat.

In mijn idee was het nu juist eens chaos te creeren. Chaos in het haar, dat alle kanten op gaat en zelfs voor het oog langs.
De wereld is een plek vol met chaos. Het oog is de deur naar de ziel.
Ik vind em geslaagd en neem de comentaren mee voor de nabewerking die nog we zal volgen en vervolg opnamen.
Ik ga dit nog verder uitdiepen.

Allen bedankt voor de opmerkingen.

Hier een andere foto van haar uit de zelfde serie.
Beetje geshopt om het te leren.
Ja ik gebruik hier een doek als achtergrond. Nee dat is niet de beste weg maar het oefent prima.

Afbeelding

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » do aug 25 2011 5:23 pm

Foto 1…
Iets minder rood zou mijn voorkuur hebben…
Draai de foto eens linksom in de portretstand…
Toch heeft het wel wat die uitstraling…
Met groet, Marius...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”