Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR AF
-
- Forumlid
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Geen oogkleppen op en kijk om je heen
Hoi Gert, jij schreef:
Daar zal niet iedereen het met je eens zijn.
Natuurlijk is dit een Nikon forum en zal Nikon hier centraal staan, maar als je alleen naar Nikon kijkt is het kortzichtig, je mag best vergelijken met andere merken.
Als Nikon het beste is, kan het deze vergelijking aan, zo niet dan ligt het wat anders.
Ik kan mij niet voorstellen dat Nikon in alles het beste is er zijn producten waarvan ik zeg, daar zou de naam Nikon niet op mogen staan.
Ik ga niet in details treden, dan krijgen we weer een hele discussie.
Hoe weet je anders dat Nikon goed is of het beste is als je niet durf te vergelijken.
Juist door een afweging van kwaliteit, kom je tot een conclusie en vaak is het Nikon die de beste is en soms wel eens een ander merk.
Maar laat je prijs/kwaliteit meewegen, kan je weer een andere conclusie trekken.
Het moet alleen niet ontaarden in welles nietes spelletje, neem testrapporten en testfoto's erbij en zie de resultaten.
Op PhotoZone zie je testen en als ik de testen bestudeer, moet ik tot de conclusie komen dat in dit geval de Nikkor 80-400 VR over het algemeen toch wel een stukje scherper is dan de Sigma 80-400 OS alleen de Sigma heeft een lagere CA/PF waarde.
Voor de rest kan ieder zijn eigen conclusie trekken.
Maar wat mijzelf betreft ......................................................
Groetjes George
Code: Selecteer alles
op dit forum wil je vooral geïnformeerd worden over Nikon producten
Natuurlijk is dit een Nikon forum en zal Nikon hier centraal staan, maar als je alleen naar Nikon kijkt is het kortzichtig, je mag best vergelijken met andere merken.
Als Nikon het beste is, kan het deze vergelijking aan, zo niet dan ligt het wat anders.
Ik kan mij niet voorstellen dat Nikon in alles het beste is er zijn producten waarvan ik zeg, daar zou de naam Nikon niet op mogen staan.
Ik ga niet in details treden, dan krijgen we weer een hele discussie.
Hoe weet je anders dat Nikon goed is of het beste is als je niet durf te vergelijken.
Juist door een afweging van kwaliteit, kom je tot een conclusie en vaak is het Nikon die de beste is en soms wel eens een ander merk.
Maar laat je prijs/kwaliteit meewegen, kan je weer een andere conclusie trekken.
Het moet alleen niet ontaarden in welles nietes spelletje, neem testrapporten en testfoto's erbij en zie de resultaten.
Op PhotoZone zie je testen en als ik de testen bestudeer, moet ik tot de conclusie komen dat in dit geval de Nikkor 80-400 VR over het algemeen toch wel een stukje scherper is dan de Sigma 80-400 OS alleen de Sigma heeft een lagere CA/PF waarde.
Voor de rest kan ieder zijn eigen conclusie trekken.
Maar wat mijzelf betreft ......................................................
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
-
- Clublid
net ietsje beter
Beste Leeuwarden,
Als je heel goed kijkt zul je zien dat die MTF waarden, juist bij Nikkor op f 8 iets hoger liggen.
Sigma - Nikkor
Centrum/Rand - Centrum/Rand
80mm 1850 / 1850 - 1900 / 1800
200mm 1750 / 1675 - 1975 / 1875
300mm 1700 / 1600 - 1800 / 1800
400mm 1750 / 1650 - 1875 / 1800
Deze test heb ik uit PhotoZone gehaald.
Maar ik denk dat je niet gelet heb op de verdeling van de MTF waarden links in de kolommen, deze getallen lopen namenlijk niet gelijk.
Dus zoals zo vaak moeten we op de kleine lettertjes letten.
Groetjes George
Als je heel goed kijkt zul je zien dat die MTF waarden, juist bij Nikkor op f 8 iets hoger liggen.
Sigma - Nikkor
Centrum/Rand - Centrum/Rand
80mm 1850 / 1850 - 1900 / 1800
200mm 1750 / 1675 - 1975 / 1875
300mm 1700 / 1600 - 1800 / 1800
400mm 1750 / 1650 - 1875 / 1800
Deze test heb ik uit PhotoZone gehaald.
Maar ik denk dat je niet gelet heb op de verdeling van de MTF waarden links in de kolommen, deze getallen lopen namenlijk niet gelijk.
Dus zoals zo vaak moeten we op de kleine lettertjes letten.
Groetjes George

-
- Forumlid
-
- Clublid
geeft niks hoor
Ik ben ook niet boos hoor
Maar het zou inderdaad makkelijker zijn als ze die tabellen exact hetzelfde indelen, dan voorkom je vergissingen.
Groetjes George

Maar het zou inderdaad makkelijker zijn als ze die tabellen exact hetzelfde indelen, dan voorkom je vergissingen.
Groetjes George

Ik ben vanmiddag dus even naar de Olmense zoo geweest in belgie, hier is het resultaat, ALLE foto's zijn gemaakt met de Fuji S5 Pro en de SIgma 80-400 OS f/4.5-5.6
http://www.fotokine.be/olmensezoo/
niks mis mee Francis vind zelfs dat er hele mooie tussen zitten maar weet niet of ze allemaal op 400mm zijn gemaakt? maakt mij verder ook niet uit zijn gewoon prachtige foto's goed scherp enz......Francis schreef:Ik ben vanmiddag dus even naar de Olmense zoo geweest in belgie, hier is het resultaat, ALLE foto's zijn gemaakt met de Fuji S5 Pro en de SIgma 80-400 OS f/4.5-5.6
Harry
-
- Clublid
Sigma is ook wel goed
Niks mis mee Francis, hele mooie foto's.
Het is toch maar de man/vrouw achter de camera die de foto's maakt, dat blijkt hier wel uit.
Maar gezien jouw uitrusting en resultaten zou ik zeggen dat je wel professioneel bezig bent.
Groetjes George
Het is toch maar de man/vrouw achter de camera die de foto's maakt, dat blijkt hier wel uit.
Maar gezien jouw uitrusting en resultaten zou ik zeggen dat je wel professioneel bezig bent.
Groetjes George

-
- Forumlid
Leeuwarden schreef:Focus snelheid is afhankelijk van welke body je gebruikt. t/m een D70s is het geen aanrader. Daarboven (D200 e.d.) valt het niet tegen. De limiter doet hier wonderen. Ik heb de lens gehad maar het is niet mijn lens. Er is echter in dit segment alleen de Sigma 80-400OS en de genoemde Nikkor. Ik ben nog steeds voornemens om de Sigma ook eens te proberen... Maar ik gluur ook stiekum naar de 70-200 met TC...
Leeuwarden schreef:Ik heb een 80-400 VR gehad. Het is precies wat Breznef zegt. En daarom heb ik hem weer verkocht. Natuurlijk werkt het goed met de genoemde body's, alleen voor mij persoonlijk was ie toch te traag. Ik vind trouwens dat de lens wel erg mooi qua kleur is. Technisch gezien is de lens hoognodig aan een upgrade toe.
Leeuwarden schreef:Ik heb meedogenloos gezondigd. Ik heb gisteravond wederom een 80-400VR gekocht. Ik hoop dat jullie me kunnen vergeven...

Vertel...!
En is het alleen bij gluren gebleven...?
-
- Forumlid
Tja.. wat zal ik zeggen. Ik kom (wat laat) tot de conclusie dat er helaas niet beter is. Ik had graag de 80-400 van Sigma even op de camera gehad maar die bleek nergens leverbaar. Ik kon op een gegeven ogenblik een Sigma 100-300-f/4 kopen en aangezien die bij het begin van de speurtocht op een gedeelde eerste plaats stond met de 80-400VR heb ik die gekocht. Aangezien ik vliegtuigen fotografeer leek mij dat een betere keuze. Lichtsterk, goed bereik, werkbaar met 1.4 TC. Nou ik kan er kort over zijn. Op de grond schiet ik haarscherpe platen maar in de lucht krijg ik het niet voorelkaar. Weg dus want vliegtuigen plegen zich doorgaans in de lucht te bevinden. Ik kon een tijdje een 70-300VR lenen en dat is een lensje die z'n gewicht in goud waard is. Heel plezierig. Maar wat ook opvalt is dat de 80-400 niet voor niets een gouden randje heeft. De optische kwaliteiten zijn beduidend beter.
En dus was het weer terug naar de 80-400VR. Ik blijf bij mijn standpunt dat de AF te traag is. Zodra er een AFS versie komt gaat ie weer weg!
Ik heb de 70-200 met een TC overwogen maar dat was voor zover ik kan nagaan toch teveel kwaliteit verlies.
Zover ik het nu kan bekijken heeft de 80-400 een betere beeldkwaliteit tot 300 mm dan de 70-300VR. Die laatste 100mm geef ik wel wat extra USM.
De conclusie is dat ik de eerste 80-400VR niet had moeten verkopen. Gezien de test op Photozone van de 100-300 leek het mij aannemelijk dat ik erop vooruit zou gaan. Praktijk is dat de Sigma op voor mij duistere redenen voor vliegende kisten niet geschikt is. Ik heb echter op het web legio voorbeelden gezien dat het wel moet kunnen. Het zal dus wel aan mijn techniek liggen. Weer wat geleerd...
Jan
En dus was het weer terug naar de 80-400VR. Ik blijf bij mijn standpunt dat de AF te traag is. Zodra er een AFS versie komt gaat ie weer weg!
Ik heb de 70-200 met een TC overwogen maar dat was voor zover ik kan nagaan toch teveel kwaliteit verlies.
Zover ik het nu kan bekijken heeft de 80-400 een betere beeldkwaliteit tot 300 mm dan de 70-300VR. Die laatste 100mm geef ik wel wat extra USM.
De conclusie is dat ik de eerste 80-400VR niet had moeten verkopen. Gezien de test op Photozone van de 100-300 leek het mij aannemelijk dat ik erop vooruit zou gaan. Praktijk is dat de Sigma op voor mij duistere redenen voor vliegende kisten niet geschikt is. Ik heb echter op het web legio voorbeelden gezien dat het wel moet kunnen. Het zal dus wel aan mijn techniek liggen. Weer wat geleerd...
Jan
Ik ben hier incognito...
-
- Forumlid