D7000 rommelt met kaartsleuven

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D7000 rommelt met kaartsleuven

Bericht door jan » ma aug 08 2011 9:38 pm

Léon Obers schreef:
pveenstra schreef:Ik vind het wel hilarisch te zien dat Nikon als oplossing ziet dat je de bestanden op een bepaalde wijze van de kaartjes afhaalt, terwijl het probleem is dat bestanden op de verkeerde kaart zijn geplaatst.
Nee jij ziet het probleem verkeerd.
Het probleem is juist NIET dat bestanden op de verkeerde kaartjes staan, maar juist een probleem gaat worden bij het overhalen van de bestanden van camera naar PC, waarbij het in dat geval voorkomt dat het op de PC in een verkeerde map wordt geplaatst.
Dus een communicatie / softwareprobleem op de PC. Vandaar dat Nikon adviseert haar eigen Transfer 2 software te gebruiken.

Je kunt de kaartjes ook gewoon uit de camera nemen en in een cardreader stoppen. Ik ben er van overtuigd dat je dan nooit die verwisseling aan bestanden zult tegenkomen.

In het verleden is dit fenomeen op het forum al eerder besproken waarbij bestanden een andere extensie krijgen, anders worden benoemd of zelfs "dubbel" lijken voor te komen. Waarbij het altijd in een of andere overdracht zat waar het niet goed ging bij een rechtstreeks gekoppelde camera aan PC.
Leon,

Wanneer je de kaartjes uit de camera neemt en in een cardreader stopt haal je in dat geval dan ook de bestanden over met Nikon Transfer of op een normale Windows manier? Ik vraag hierna omdat het dan toch niet wezenlijk anders is als wanneer ik met een USB aansluiting op de camera de bestanden van de kaartjes haal behalve dat de camera er tussenuit is?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

nikonf5

D7000 rommelt met kaartsleuven

Bericht door nikonf5 » ma aug 08 2011 9:45 pm

Ik haal de foto's altijd van de D7000 door een USB-kabel tussen camera en IMac te hangen
Na transfer formatteer ik beide kaarten normaliter
Ik download via de bij de D7000 geleverde software
Desondanks jpgs in de raw map en vise versa
Bij controle van de 16Gb kaartjes klasse 10 van Sandisk in een cardreader blijkt dat in de D7000 niet goed gescheiden wordt op welke kaart wat opgeslagen wordt

Dit is bij RAW op 1 en JPG op 2
Maar ook bij kopie van 1 op 2
Alleen als 2 als overloop staat ingesteld treedt de fout niet op

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 08 2011 9:52 pm

jan schreef: Wanneer je de kaartjes uit de camera neemt en in een cardreader stopt haal je in dat geval dan ook de bestanden over met Nikon Transfer of op een normale Windows manier? Ik vraag hierna omdat het dan toch niet wezenlijk anders is als wanneer ik met een USB aansluiting op de camera de bestanden van de kaartjes haal behalve dat de camera er tussenuit is?
Je hebt kennelijk toch moeite om de reactie van Nikon te begrijpen, met name over het deel dat de D7000 geen protocol heeft om als Storage device gebruikt te worden:

"In antwoord op uw vraag nadat wij deze informatie van u hebben ontvangen kunnen wij u meedelen dat de D7000 geen protocol heeft om als Mass Storage device gebruikt te worden. Hierdoor kunnen wij niet instaan voor eventuele veranderingen die plaatsvinden wanneer u niet met Nikon Transfer 2 de foto's vanuit de geheugenkaart op uw computer zet."

Dus het is NIET hetzelfde om je camera via de USB aansluiting de bestanden van de kaartjes af te halen of via een cardreader uit te lezen.
Via een cardreader is namelijk per definitie via een Mass Storage device.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 08 2011 9:57 pm

nikonf5 schreef: Bij controle van de 16Gb kaartjes klasse 10 van Sandisk in een cardreader blijkt dat in de D7000 niet goed gescheiden wordt op welke kaart wat opgeslagen wordt

Dit is bij RAW op 1 en JPG op 2
Maar ook bij kopie van 1 op 2
Alleen als 2 als overloop staat ingesteld treedt de fout niet op
Al eerder aangehaald dat bij kopieën dat onderling van kaart kan wisselen. Dat staat zelfs expliciet in de handleiding.
Zie ook mijn eerdere reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 22#p461822" onclick="window.open(this.href);return false;

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma aug 08 2011 9:58 pm

Leon,

Ik heb je eerste reactie wel begrepen maar op het moment dat jij een reactie typt, type ik er ook 1 en dan gaan zaken door elkaar lopen. Er komt binnenkort wel weer een moment waarop zo'n overdracht moet worden gedaan en dan zal ik Nikon Transfer gebruiken en dan wacht ik het resultaat wel af.
Jan

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » ma aug 08 2011 10:03 pm

Ok.. apart. :shock:

Ik heb het nog eens nagekeken... Ik backup altijd mijn Raw kaartje op een schijf door het kaartje in mijn cardreader te gooien en alles te selecteren knippen en plakken.
Maar in de ongeveer 5000 foto's die erin staan,staat geen Jpeg.
Misschien ben ik de gelukkige van een goed toestel?
Overigens gebruik ik Sandisk SDHC Extreme Pro (8 GB) 45Mb/s geheugenkaarten.

Ben benieuwd wat het nu dan is. succes!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 08 2011 10:06 pm

jan schreef:Leon,

Ik heb je eerste reactie wel begrepen maar op het moment dat jij een reactie typt, type ik er ook 1 en dan gaan zaken door elkaar lopen. Er komt binnenkort wel weer een moment waarop zo'n overdracht moet worden gedaan en dan zal ik Nikon Transfer gebruiken en dan wacht ik het resultaat wel af.
Doe het anders drievoudig:

- Eerst haal je de bestanden over op de wijze zoals jij het gewend was te doen, en let daarbij goed op of de fout zich herhaalt.
- Daarna (naar andere mappen) met Nikon Transfer2
- Als laatste haal je de kaartjes uit de camera en steekt deze in een cardreader, en bekijkt via de cardreader de inhoud van de kaartjes.
(en haalt ze eventueel nog over naar PC).

Als er dan verschillen in zitten weet je waar je de fout kunt plaatsen.
(De reactie van plincky is veelzeggend, die heeft met standaard gebruik van een cardreader nog nooit problemen gehad).

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » ma aug 08 2011 10:33 pm

Ook nooit geen problemen gehad. En werk inderdaad ook altijd met gebruik van een cardreader.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo aug 10 2011 2:20 pm

Ik haal altijd de kaartjes uit de camera en lees ze met de ingebouwde card-reader. Ik kan me niet voorstellen dat mijn PC een JPG op een kaartje ziet staan, die in werkelijkheid op een andere kaart staat die nog in de camera zit :wink: . Het is dus wel degelijk een kwestie van op de verkeerde kaart plaatsen
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo aug 10 2011 2:31 pm

Wanneer je de kaartjes via de ingebouwde card reader overzet. Gebruik je dan ook Nikon Transfer 2?

Wanneer je nu handelt zoals Leon omschrijft wat kun je dan op basis hiervan vaststellen?
Doe het anders drievoudig:

- Eerst haal je de bestanden over op de wijze zoals jij het gewend was te doen, en let daarbij goed op of de fout zich herhaalt.
- Daarna (naar andere mappen) met Nikon Transfer2
- Als laatste haal je de kaartjes uit de camera en steekt deze in een cardreader, en bekijkt via de cardreader de inhoud van de kaartjes.
(en haalt ze eventueel nog over naar PC).

Als er dan verschillen in zitten weet je waar je de fout kunt plaatsen.
Jan

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo aug 10 2011 3:12 pm

Ik plaats de kaartjes in de cardreader en haal de bestanden eraf met Windows Verkenner. Ctrl C - Ctrl V, zeg maar, of Ctrl X - Ctrl V. Naar mijn gevoel kan er weinig mee mis gaan, behalve als je een kaart eruit haalt tijdens het lezen....... Ik houd niet zo van protocollen, houd het graag zo eenvoudig mogelijk. Maar als dat niet de juiste wijze is, dan hoor ik dat graag.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

NIKON-187
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door NIKON-187 » zo aug 14 2011 3:10 pm

Wat ik me afvroeg;
Als je de foto's op de camera bekijkt moeten ze ook al op de verkeerde kaart staan,
als je het alleen op de computer ziet dan zou het idd een pc-probleem zijn.

Ik zou volgende keer, als je de foto's gaat overzetten, eerst de foto's op de camera bekijken.
1 kaart eruit, daarna de andere bekijken maar niet onderling van sleuf wisselen.
Als er dan al jpegs en nefs verkeerd staan is het een camera probleem, zoniet ligt het toch echt aan de pc.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » di aug 16 2011 7:50 pm

Eén mogelijke oorzaak heb ik al opgespoord: als je een jpg bewerkt op de camera, dan komt de bewerkte versie op kaart 1 te staan, tussen alle NEF's in. Ik blijf opletten of ik nog andere oorzaken tegenkom....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

RobbieDx
Clublid
Clublid

Bericht door RobbieDx » zo sep 18 2011 7:59 pm

Mijn D7000 schijft NEF bestanden op kaart 1 en en JPEG's op kaart 2. Nu was ik een aantal JPEG bestanden kwijt van mijn vakantie, tot ik vandaag mijn kaartje met JPEG bestanden in mijn TV stopte. En jawel, ik zag ook oude vakantiefoto's. Nadat ik het SD kaartje in een kaartlezer had gestopt, zag ik twee folders op mijn SD kaart namelijk DCIM\102D7000 en DCIM\102D7000.001.
De folder met extensie 001 wordt niet door de D7000 herkend, en ook worden de foto's bij het afspelen niet weergegeven. Ze worden dus ook niet overgezet op je PC.

Dit wilde ik jullie niet onthouden, omdat hierdoor ook foto's 'verloren' kunnen gaan. Na het overzetten van de foto's en het formateren van kaart 2 m.b.v. de D7000 was de folder met extensie .001 wel verdwenen.

Met vriendelijke groet,

Rob
Groet, Rob

Flickr

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » zo sep 18 2011 9:10 pm

In dezelfde lijn kan ik ook nog toevoegen dat t in t honderd loopt als je 1x een foto schiet terwijl kaartje 1 er net ff niet in zit.
Dan is de logica daarna ook weg en maakt ie nieuwe folders aan (totdat je beide kaarten formateert)

Bij Nikon noemen ze t geen 'bug' maar ik vraag me stellig af of t echt zo bedoeld was :huh:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”