Panning shots

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
JeePee

Panning shots

Bericht door JeePee » do sep 22 2011 11:26 pm

Mijn eerste post hier op het forum, maar ik ben benieuwd naar meningen en tips van andere. Mijn foto's worden meestal door hetzelfde (selecte) groepje mensen bekeken en het lijkt me daarom tof eens wat meningen van 'buitenaf' te ontvangen. Ik fotografeer pas kort (maandje of 6, 7?) en ik merk dat ik elke dag nog bij leer. Keiharde kritiek is gewenst!

Foto's zijn overigens geschoten met een Nikon D3100 en grotendeels met het 18-105 mm objectief.

Afbeelding
S12b WRC @ Amsterdam by JimPaul Hertroijs, on Flickr

Afbeelding
350z @ Amsterdam by JimPaul Hertroijs, on Flickr

Afbeelding
Evo X @ Etten-Leur by JimPaul Hertroijs, on Flickr

Afbeelding
S12b WRC @ Etten-Leur by JimPaul Hertroijs, on Flickr

Afbeelding
van der Zande by JimPaul Hertroijs, on Flickr
Laatst gewijzigd door JeePee op vr sep 23 2011 12:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Panning shots

Bericht door JacTrum » vr sep 23 2011 12:35 am

Ik ben niet zo'n liefhebber van autofoto's, maar ik vind dit een heel fraaie serie, waar de actie vanaf spat. Complimenten!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr sep 23 2011 6:31 am

Snelheid zit er goed in.
Goed bezig hoor!!!!!!!!!!!

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » vr sep 23 2011 6:58 pm

Nummer drie de mooiste wat mij betreft, vanwege achtergrond, compositie en beweging.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr sep 23 2011 11:46 pm

Mooie serie, mooi scherp en weergave van de snelheid.
Mooi dat deze foto's met een d3100 gemaakt kunnen worden met deze lens.

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » za sep 24 2011 7:19 am

Super, je vraagt om keiharde kritiek, maar ik zou het niet weten ! :)
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

roel49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door roel49 » za sep 24 2011 9:09 am

Jumpjiving schreef:Mooi dat deze foto's met een d3100 gemaakt kunnen worden met deze lens.
Tja, bewijst maar weer eens, dat het niet de camera is, maar de fotograaf die fraaie foto's maakt. Je hoeft geen D3s/D700 te hebben met een 2,8 zoom om toch mooie foto's te maken. Wel is het natuurlijk zo dat je met FF en 2,8 lenzen meer mogelijkheden hebt (zoals minder ruis bij hogere iso's en fotograferen bij weinig licht), dat dan weer wel.........

Ik vindt het ook fraaie foto's (panning is goed gelukt), ben alleen benieuwd naar de meningen van de professionals op het forum m.b.t. autosport fotografie zoals Replay en Sweder. Ik denk dat juist zij zinvolle opmerkingen kunnen plaatsen, die je foto's eventueel nog beter kunnen maken.

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Replay » za sep 24 2011 11:26 am

Het is al enkele keren gezegd: foto 3. Super. Heel mooie omgeving om dit soort fotografie toe te passen. Heerlijke panning en toch nog de scherpte op de voorkant van de auto weten te krijgen waardoor de snelheid van het beeld af spat. Dit soort fotografie is niet makkelijk omdat de auto maar heel kort in je beeld is en dan vaak de gehele foto onscherp wordt en dan heb je een misdruk. Hier ben je perfect meegegaan met de snelheid van de auto en op het juiste moment afgedrukt.
Bij foto 1 en 2 is dat anders. Hier heb je een groter vlak wat je als referentie hebt en zal de auto eerder over het geheel scherp zijn. Bij foto 2 ben je iets uitgeschoten door de camera teveel onder een hoek te gebruiken waardoor de auto m.i. iets teveel scheef staat. Maar dat is smaak.
Bij deze twee foto's zou ik mijn positie wel anders gekozen hebben ivm de achtergrond. De auto en caravan vind ik erg storend en volgens mij had je zelf iets verder naar links kunnen gaan staan. Hierdoor denk ik dat je een rustigere foto had gekregen. Natuurlijk geeft het de snelheid van de auto wel goed weer tegen die achtergrond maar het trekt nu teveel de aandacht.
Panning shots zijn niet bepaald de moeilijkste foto's om te maken omdat het volgen van een object eigelijk in onze natuurlijke aard zit. De keuze van sluitertijd en positie van de auto t.o.v. de achtergrond bepalen of een foto geslaagd is. Maar daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.

Groeten Roel.
[edit]: Ik heb even op je flickr account gekeken. Waarom heb je deze en deze er niet bijgezet. Geweldige foto's.

JeePee

Bericht door JeePee » za sep 24 2011 1:04 pm

Bedankt voor de reacties jongens! Leuk om te horen.

@ Replay,
Kan me zeker vinden in je kritiek! Ik had ook wel een andere positie willen kiezen bij foto 1 en 2, probleem is alleen dat ik altijd met vrienden rally ga kijken en geen beschikking heb tot een pershesje. Hierdoor sta ik dus altijd op de publiekspunten tussen veel volk. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die caravan me thuis pas echt op viel, daar had ik tijdens het schieten geen oog voor.
De laatste twee had ik er ook wel bij willen zetten, maar je mag er maar een beperkt aantal neerzetten toch? :P Met die witte 350z was ik erg tevreden. Ik geloof dat die op 1/20 van een seconde was en met die sluitertijden wil een panning best wel eens mislukken :P

En over de camera, tja, de sensor in de D3100 is natuurlijk gewoon één van Nikons nieuwste, dus de kwaliteit van de foto's die het apparaat kan maken blijf echt niet achter bij de duurdere modellen. Verschil zit hem vooral in behuizing, bediening en opties. Instellen is misschien wat omslachtiger, maar eenmaal goed ingesteld doet die sensor zijn werk gewoon prima natuurlijk. En die lens, het is handig om bij een rally een zoomlens te hebben en ik heb als student nog lang niet het budget voor een duur f/2.8 zoomobjectief. Dus dan maar die halve kitlens. Maar ik gebruik over het algemeen veel liever m'n 35mm f/1.8. Die foto's zijn toch echt een stuk scherper! Alleen niet handig langs de proef.

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Replay » za sep 24 2011 1:22 pm

JeePee schreef: Maar ik moet eerlijk zeggen dat die caravan me thuis pas echt op viel, daar had ik tijdens het schieten geen oog voor.
Dat bedoel ik eigenlijk. Ik bekijk een situatie en probeer me dan een beeld voor te stellen hoe de foto wordt. Dit duurt maar enkele seconden. Tijdens de wandeling neem ik de omgeving al in me op zodat ik vooraf al weet of ik ergens wel of niet kan/moet gaan staan. Dit werkt precies zo als je vanuit publiek fotografeert. Wanneer je langer actief bent in dit soort sportfotografie dan zie je dit soort dingen in één oogopslag. Soms vergis ik me wel eens en dan zie ik het tijdens het fotograferen in de zoeker. Dan ga ik mijn positie aanpassen om evt. storende elementen te vermijden/omzeilen. Dit kan zijn door een andere plaats te kiezen of zelfs door je knieën te gaan waardoor het storende element volledig achter de auto verdwijnt.
Het is maar een tip. :wink:

Groeten Roel

guitargeert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door guitargeert » ma sep 26 2011 12:51 pm

Erg mooi en complimenten om met de minimale middelen zulke plaatjes te schieten!
Ik probeer ook wel eens wat, maar het is nog best een lastige klus. Gebruik je altijd een statief met deze opnamen?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”