soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm icm D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Arie Vigelius » ma sep 26 2011 7:35 am

Juist!
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm icm D7000

Bericht door george013 » ma sep 26 2011 9:19 am

Als de problemen beperkt zijn tot het scherpstellen, ook statisch, kun je ook foto's maken van een Focus Chart of een velletje millimeterpapier. Ben je iig het intiutieve kwijt en heb je een voorbeeld van de grootte van die afwijking.
George

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Apenstaartjes » ma sep 26 2011 1:50 pm

Zwarte schreef:
Apenstaartjes schreef:Ik weet het niet hoor, vanmiddag (mooi weer veel licht !!) teddy beer in de tuin gezet, die beweegt niet zou je denken, van de drie foto's zijn er 2 mmmwahh en 1 wel scherp, en ik ben niet zo'n pixel pieper, gewoon op mijn scherm zonder in te zoemen.

@ zwart, bedankt voor de info, ben nog aan het nadenken wat te doen of alles inleveren en gewoon een D90 aanschaffen of Nikon bellen
Dat is jou keus ik zou hem opsturen. Ik wilde zeker weten of deze camera de diverse Awards en goede tot zeer goede reviews en testen waard is. Je hebt toch garantie?
Thanks voor je reactie, je hebt natuurlijk gelijk, ik heb nog gewoon garantie. Ik heb vanochtend met Nikon gebeld en de camera gaat met de twee lenzen morgen naar Beverwijk.... even afwachten dus....
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » ma sep 26 2011 6:59 pm

Thanks voor je reactie, je hebt natuurlijk gelijk, ik heb nog gewoon garantie. Ik heb vanochtend met Nikon gebeld en de camera gaat met de twee lenzen morgen naar Beverwijk.... even afwachten dus....]
Ik ben toch wel nieuwschierig en reuze benieuwd naar wat hier de uitkomst van is. De mijne had ik na een week al weer terug. Ik kan mij niet voorstellen dat de D7 een slechte camera is en al die critici met hun testen en reviews misgekleund hebben, om niet te vergeten de grote groep wel tevreden gebruikers.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » ma sep 26 2011 7:47 pm

Vandaag nog net voor sluitingstijd mijn spullen op kunnen halen bij NSP.

Uitslag:
D7000- AF gejusteerd
AFS 18-105 gecontroleerd
AFS 70-300 gecontroleerd

Met andere woorden. Er is toch wel een issue met het AF systeem, aangezien de uitslag hetzelfde is als bij Zwarte voor wat betreft de camera.
Ik kan dus alleen maar iedereen aanraden om bij enige twijfel direct naar NSP te gaan.
Er is trouwens een regeling dat als je binnen 8 dagen na aankoop terug naar de winkel gaat bij een afwijking, de aankoop direct word vervangen door een ander exemplaar.
Misschien een handige tip voor nieuwe eigenaren, dus niet twijfelen maar direct teruggaan. Na die acht dagen hanteert NSP de normale procedure voor reparaties en moet je geduld hebben.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid

Bericht door Apenstaartjes » ma sep 26 2011 8:35 pm

@Giso, ben benieuwd naar je bevindingen of de camera echt "beter" is geworden, ik heb mijn call al aangemaakt bij Nikon en ga morgen of woensdag opsturen
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

Gerrit J

Bericht door Gerrit J » ma sep 26 2011 9:50 pm

Uitslag:
D7000- AF gejusteerd
@Giso - Laat je even weten hoe het nu bevalt, met de aangepaste camera?
Bedankt alvast, want ik denk dat de mijne ook "terug" moet.

Ik heb ook al wat reacties gegeven in dit draadje en dit weekend ook weer flink wat foto's gemaakt met de D7000. Drie conclusies:
- het aantal onscherpe foto's is minder aan het worden omdat ik extreem goed oplet en constant de juiste instelling zoek voor de situatie. Enerzijds is dat natuurlijk normaal en anderzijds was dat bij m'n D50 en D5100 zeker niet nodig in deze overdreven mate.
- ik ben zeer onzeker aan het worden omdat ondanks het goede opletten er nog steeds onverklaarbaar veel onscherpe foto's tussen zitten. Plat gezegd: de lol gaat er een beetje af zo....
- mijn vrouw plaatjes laten schieten in de auto modus met de camera gewoon een probleem is. Dit was niet zo met de D50 (6 jaar gehad) en met de D5100 (3 weken lang intensief gebruikt)

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » ma sep 26 2011 11:33 pm

Gerrit J schreef:- mijn vrouw plaatjes laten schieten in de auto modus met de camera
wat is daarvan het resultaat?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » di sep 27 2011 4:43 pm

Ik heb even een paar fotootjes gemaakt om te proberen, en voor zover ziet het er goed uit.
Ik heb tevens een testje gedaan mbt. de uitlijning van de AF punten. Als je probeer met een houten paaltje oid. eerst scherpstellen op een paaltje.
Let op! wel in AF-S singlepoint in center. Dan opzij bewegen en steeds opnieuw scherpstellen. Dan is het punt links en rechts, dat er wordt scherpgesteld op de achtergrond niet overeenkomstig.
m.a.w. het eigenlijke scherpstelpunt wijkt horizontaal en misschien ook wel verticaal af van het scherpstelpunt in de zoeker. Nu was de afwijking
bij mij minimaal, maar ik vind het toch een puntje van aandacht bij het fotograferen waard. En misschien is het ook een tip voor mensen die nog de AF aan het testen zijn.
Groet Giso

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » di sep 27 2011 7:27 pm

Giso schreef:Ik heb even een paar fotootjes gemaakt om te proberen, en voor zover ziet het er goed uit.
Ik heb tevens een testje gedaan mbt. de uitlijning van de AF punten. Als je probeer met een houten paaltje oid. eerst scherpstellen op een paaltje.
Let op! wel in AF-S singlepoint in center. Dan opzij bewegen en steeds opnieuw scherpstellen. Dan is het punt links en rechts, dat er wordt scherpgesteld op de achtergrond niet overeenkomstig.
m.a.w. het eigenlijke scherpstelpunt wijkt horizontaal en misschien ook wel verticaal af van het scherpstelpunt in de zoeker. Nu was de afwijking
bij mij minimaal, maar ik vind het toch een puntje van aandacht bij het fotograferen waard. En misschien is het ook een tip voor mensen die nog de AF aan het testen zijn.
Het kan aan mij liggen, maar ik snap niet hoe je dit bedoelt. Kan je proberen het nog 's in andere woorden uit te leggen? Alvast bedankt! :?
Df Shooter.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » di sep 27 2011 7:41 pm

Het zit zo dat het punt dat de camera als scherpstelpunt gebruikt naast het scherpstelpunt kan liggen dat in de zoeker zichtbaar is in de vorm van het zwarte vierkantje.
Groet Giso

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » di sep 27 2011 8:06 pm

Nou ik heb net nog wat geexperimenteerd. Als je het scherpstelpunt in het midden laat en dan herkadert, bijv. je onderwerp rechts, met de ontspanknop half ingedrukt, kan je onderwerp zomaar minder scherp op de foto komen. Verleg je je scherpstelpunt ook naar rechts (dus eerst kaderen en dan scherpstelpunt bepalen) dan is de kans op scherpte opeens erg toegenomen. Niet dat dit de oplossing behoort te zijn, maar toch .... :o Klopt dit ook met jouw bevindingen?
Df Shooter.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » di sep 27 2011 8:54 pm

Ik bedoel dat als je bv. rechts op de zijkant van een paal scherpstelt, dan stelt de camera goed scherp. Ga je verder naar recht en stel je opnieuw scherp met het focuspunt gedeeltelijk naast de paal, dan stelt de camera nog steeds scherp op de paal. Herhaal je dit aan de linkerkant van de paal dan is de kans vrij groot dat de camera scherpstelt op de achtergrond achter de paal terwijl het focuspunt in de zoeker op de rand van de paal gericht wordt. Met andere woorden, het scherpstelpunt in de zoeker ligt niet op de zelfde plek als het punt dat de camera gebruikt om te scherpstellen. Het zoekerbeeld is immers maar een visualisatie van het focussysteem.
Groet Giso

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » di sep 27 2011 9:52 pm

Aha, maar is dat dan niet zo af te stellen dat het beter klopt?
Df Shooter.

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » wo sep 28 2011 4:41 pm

Na al deze reacties op dit forum en alle andere fora ed. gelezen te hebben inzake de mogelijke problemen omtrent het AF systeem van de D7000, vraag ik me af of het om een serie D7000 toestellen die in een bepaalde periode geproduceerd zijn, of dat het gaat om een probleem dat zich op alle productieseries afspeelt. Mijn D7000 heb ik iig vorige maand gekocht bij Kamera-Express en is dus nog vrij nieuw. Ik moet zeggen dat mijn foto's nu vrij scherp zijn. Van het weekend ben ik naar het Dolfinarium in Harderwijk geweest en heb verschillende dolfijnen en zeeleeuwen in actie gefotografeerd wat best een uitdaging kan zijn. Ik heb hiervoor de instelschijf op S gezet met een shutter van 1/1250 en dat bevroor de actie van deze dieren compleet, zo erg zelfs dat het water en de druppels waarin de dolfijnen en zeeleeuwen insprongen en uiteenspatte bijna op celefaanplastic leek, zo scherp was het. Echter wanneer ik bijv. van mijn zoontje die veel minder bewoog foto's maak, met een dergelijke sluitertijd, dan zijn deze soms onscherp. Nu heb ik in de tussentijd geleerd dat het scherpstellen op minder contrastrijke oppervlakten weleens voor problemen zorgt. Dat klopt aangezien de huid van mijn zoontje vrij wit is en dat in combinatie met een scherpe zon die alles nog meer verbleekt, kan dat voor problemen zorgen. Natuurlijk dien je zoveel mogelijk op de ogen van iemand scherp te stellen, maar als het kind aan het spelen is, wil dat niet altijd lukken. Mijn persoonlijke conclusie is, dat ik denk dat het niet zozeer aan de D7000 ligt, maar in een algehele tekortkoming in het AF systeem geldend voor alle camera's. Dit laat onverlet, dat er wellicht bepaalde D7000 toestellen in bepaalde productieseries echt een bijkomend AF probleem hebben en te kritisch zijn voor de norm. Daarom vraag ik me dus af bij de mensen die hier gepost hebben met een serieus AF probleem, wanneer zij hun D7000 aangeschaft hebben.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”