Nikkor 105 mm 2.8 VR + teleconverter?

Discussies over macro/micro objectieven
Dennis.

Bericht door Dennis. » za jul 07 2007 11:11 am

Hans Braakhuis schreef: Nu ben ik toch wel verbaasd. Er staan nu toch diverse voorbeelden op deze site waaruit blijkt dat het dus toch wel werkt.
Ik denk dat Nikon gewoon geen valse verwachtingen wil scheppen.

Soms loont het wat eigenwijs te zijn en het gewoon te proberen. Zeker met een winkel in de buurt die je de boel gewoon 8 dagen thuis op je gemak laat uitproberen en niet moeilijk doet over ruilen en/of geld terug. Zonder die optie "om de hoek" zou ik ook een stuk voorzichtiger zijn...

yoyo

Bericht door yoyo » za jul 07 2007 11:15 am

Hans Braakhuis schreef:
Hans Braakhuis schreef:ja, maar geen AF,
VR- en AE-functies
werken wel

Ook de TC-20 E II heeft dezelfde mogelijkheden.

Op m'n site in: "objectief advies" een overzichtje van bruikbare objectieven en converters.
Nu ben ik toch wel verbaasd. Er staan nu toch diverse voorbeelden op deze site waaruit blijkt dat het dus toch wel werkt.

Dus nog even op zoek gegaan naar mijn vindplaatsen:

daar is dus te lezen: automatische scherpstelling werkt mogelijk niet, andere functies werken wel.
en een veel te oude folder over objectieven, die kunt vinden als je de brochure download bij dit AF 105 VR objectief. Dit objectief staat hier zelf niet in, want het is nog maar 1 jaar oud. Maar in deze brochure staat wel een redelijk overzicht van wanneer wel en wanneer niet.

Kennelijk heeft Nikon (en ik zelf dus ook) het fout.

Voor mij is dit item nog even niet afgesloten.
Zomaar een hint. Ik heb er echter zelf geen ervaring mee :

Volgens mij doen ze dat uit voorzorg om klachten te voorkomen. Ik begrijp dat de 105VR al wat minder is qua AF (http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm). Volgens mij komt er minder goed licht op de AF sensor en als je naar 1:1 gaat krijg je een inwendige verlenging als met een tussenring en verlies je aan diafragma en wordt het dus alleen maar slechter. Ik denk dat je daar met een D2 serie CAM2000 minder last van hebt dan bij een D70 CAM900.

renecita

Bericht door renecita » za jul 07 2007 12:46 pm

Heb net even de proef op de som genomen: AF werkt NIET in de combi TC 17 EII en 105 AF-s micro. Het klopt dus gewoon wat Nikon zelf zegt.. :D

yoyo

Bericht door yoyo » za jul 07 2007 12:49 pm

renecita schreef:Heb net even de proef op de som genomen: AF werkt NIET in de combi TC 17 EII en 105 AF-s micro. Het klopt dus gewoon wat Nikon zelf zegt.. :D
Ik wil hem wel van je overnemen voor 200 euro...
:mrgreen:

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za jul 07 2007 2:23 pm

De "werkt mogelijk niet" indicatie van Nikon is wel erg letterlijk.

Zojuist de proef op de som genomen. 1.7 TC II met 105 VR Micro en alles werkt perfect, Scherpstellen, VR Noem het maar op. Ik had de camera nog in de AF-C stand staan en zelfs dat werkte.

Typisch. :?:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jul 07 2007 2:32 pm

Voor de zekerheid nog even ook op de andere body geprobeerd en daarop werkt het ook goed. Dus zowel de D2x als de D50 werken volledig met de TC 1.7 eII en de 105 vr micro.

Hans, wat vinden wij daarvan :mrgreen:

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 07 2007 4:53 pm

a90 schreef:Hans, wat vinden wij daarvan :mrgreen:
Dat had ik vandaag al gezegd:
Voor mij is dit item nog even niet afgesloten.

Het is nu weekend, ik heb straks een kerstfeest (kun je niet vroeg genoeg mee beginnen). En ik heb al een spiering in het water gegooid om het verder uit te zoeken.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jul 07 2007 5:13 pm

De TC die ik heb is van aug 2005 en de 105vr van jul 2006. misschien dat ze, ze later anders zijn gaan maken?

renecita

Bericht door renecita » zo jul 08 2007 6:58 am

He, dat is gek! Op zich vind ik die het ontbreken van AF bij de macrolens niet erg. Maar nu krijg ik behoefte om te controleren of de VR het wél doet. Hoe kan ik dat testen?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 08 2007 8:33 am

Die hoor je :) Als je de ontspan knop half indrukt dan hoor je zachtjes een motortje zoemen. Het zoemen houd ongeveer na 2 seconden op. Het is wel een heel zacht geluid.

renecita

Bericht door renecita » zo jul 08 2007 1:39 pm

:oops: Ik moet wat bekennen... Doe het liever niet, maar euh... met 'de grote meester' in dit topic vind ik dat het toch moet:

Ik ging naar aanleiding van de reacties toch nog eens kijken. Blijkt dat ik weliswaar op de body AF had ingesteld, maar niet op de lens... :shock:

Bij mij doet de AF het dus ook, wat het geheel wat minder mysterieus maakt.

Groetjes Renecita

PS: brand maar los!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jul 08 2007 7:23 pm

Haha, weet je dat ik dat nog had willen vragen maar dacht "Hij zal toch wel..."

:)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jul 09 2007 11:46 am

De zoektocht blijft nog even open staan:

Ik kreeg al een maandagochtend antwoord van Nikon Support in Ierland, maar dat lost dus nog niet op:

Hieronder vindt u een link met meer informatie over de compatibiliteit van de AF 105mm VR lens met converters. Op deze lijst staat aangegeven dat de lens is te gebruiken met een aantal converters echter dat autofocus niet altijd mogelijk is.

ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/uAUooy ... ses-En.pdf

De link werkt bij mij niet. Alleen gaat m'n FTP programma werken.

JeeJee

Bericht door JeeJee » ma jul 09 2007 1:11 pm

Via support op nikon.nl een aantal compatibiliteitstabellen gevonden.
Onderaan de betreffende pagina staat bij "verwante onderwerpen" nog een verwijzing naar enkele tabellen.

http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1

JeeJee

Bericht door JeeJee » ma jul 09 2007 1:25 pm

Misschien bij jullie wel bekend, maar in de tabellen staat ergens een toelichting over de TC-17E II:
De AF werkt bij een maximaal effectief diafragma van f/5.6 en groter. (Dit geldt dus niet specifiek voor de AF-S VR Micro 105 f/2.8G IF-ED.)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”