Nikon D90 in da house
Re: Keuze D90 - 1e stap in de DSLR-wereld
Hey, ik zit net even een paar bladzijdes mee te lezen, heb zojuist een d90 body gekocht en een 17-70 f2.8 sigma lens erbij, en in mijn ogen, als je echt een beginner bent, dan heb je hier zat aan, het duurt jaren voordat je alle functies door hebt die body, en met deze lens kan je aardig portretten maken, evenals landschappen fotograferen,
dit alles koste mij vorige week een slordige 770 euro.
dit alles koste mij vorige week een slordige 770 euro.
Beste Huib,
D90 is een heel goede camera die je veel uit handen kan nemen maar die je ook geheel handmatig kan instellen. Niet te pro naar mijn mening, alles wat je ermee kan doen doe je op jouw tijd. Zelf had ik eerst een D5000 waar ik heel blij mee was. Ja, het instellen van een groot aantal functies moest via menu. Dat heb je bij de D90 onder dedicated knoppen zitten. Toen ik van mijn D5000 werd beroofd in Kenia heb ik eenmaal thuis besloten om als vervanger de D90 te nemen. Ik had graag de D5000 langer willen houden, maar ben nu al heel erg gewend aan het extra gemak.
Qua lenzen had ik de Nikkor 18-55 en 55-200 kitlenzen en de 70-300 erbij gekocht (m.n. voor de Keniareis). Kwalitatief voldoen ze alle drie uitstekend. Ik heb me laten vertellen dat de 18-200 minder presteert, i.i.ig. vanaf zo'n 100mm, dan de 55-200.
Ook m'n lenzen waren geroofd (en al mijn safari foto's) en ik heb bij de D90 nu een 18-105 en weer de 70-300. De eerste bevalt gewoon heel goed. De tweede vind ikzelf buitengewoon prettig, Ik maak er uit de hand haarscherpe opnames mee t/m 300mm zolang er genoeg licht is. Zelfs dan is de ISO zonder nadelige gevolgen op te hogen tot zeker de waarde 1000 en hoger. De 70-300 gebruik ik vooral voor sportfotografie (honkbal en paardrijden) en natuur en fauna. Voor het overige is de 18-105 afdoende. Ik heb wel de indruk dat de 70-300 per maand duurder wordt....
Succes,
Ron
D90 is een heel goede camera die je veel uit handen kan nemen maar die je ook geheel handmatig kan instellen. Niet te pro naar mijn mening, alles wat je ermee kan doen doe je op jouw tijd. Zelf had ik eerst een D5000 waar ik heel blij mee was. Ja, het instellen van een groot aantal functies moest via menu. Dat heb je bij de D90 onder dedicated knoppen zitten. Toen ik van mijn D5000 werd beroofd in Kenia heb ik eenmaal thuis besloten om als vervanger de D90 te nemen. Ik had graag de D5000 langer willen houden, maar ben nu al heel erg gewend aan het extra gemak.
Qua lenzen had ik de Nikkor 18-55 en 55-200 kitlenzen en de 70-300 erbij gekocht (m.n. voor de Keniareis). Kwalitatief voldoen ze alle drie uitstekend. Ik heb me laten vertellen dat de 18-200 minder presteert, i.i.ig. vanaf zo'n 100mm, dan de 55-200.
Ook m'n lenzen waren geroofd (en al mijn safari foto's) en ik heb bij de D90 nu een 18-105 en weer de 70-300. De eerste bevalt gewoon heel goed. De tweede vind ikzelf buitengewoon prettig, Ik maak er uit de hand haarscherpe opnames mee t/m 300mm zolang er genoeg licht is. Zelfs dan is de ISO zonder nadelige gevolgen op te hogen tot zeker de waarde 1000 en hoger. De 70-300 gebruik ik vooral voor sportfotografie (honkbal en paardrijden) en natuur en fauna. Voor het overige is de 18-105 afdoende. Ik heb wel de indruk dat de 70-300 per maand duurder wordt....
Succes,
Ron
Nog 9 weekjes
En ben mezelf maar weer eens gek aan het maken. Bij Cameranu.nl:
- D90 body : 519 euro
- D90 + 18-105 : 679 euro
- D90 + 16-85 : 998 euro
- D90 + Tamron 17-50 : 822 euro
Volgend jaar komt er zeker een 70-300 bij.
Het enige wat ik er meteen bij koop, is natuurlijk geheugen. Misschien flitser SB-700.
En een rugzak ofzo om alles in te doen.
Wat is nu verstandig om over 9 weken welke set van bovenstaand aan te schaffen ?
Om nog gekker te doen: D7000 + 18-105 : 979 euro.

- D90 body : 519 euro
- D90 + 16-85 : 998 euro
- D90 + Tamron 17-50 : 822 euro
Volgend jaar komt er zeker een 70-300 bij.
Het enige wat ik er meteen bij koop, is natuurlijk geheugen. Misschien flitser SB-700.
En een rugzak ofzo om alles in te doen.
Wat is nu verstandig om over 9 weken welke set van bovenstaand aan te schaffen ?
Om nog gekker te doen: D7000 + 18-105 : 979 euro.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Huib,
Over 9 weken ziet de wereld er weer heel anders uit en dus ook ongetwijfeld de prijzen.
Dus om je nu gek te maken........Maar op basis van je lijstje en mijn persoonlijke ervaring zou ik gaan voor de D90+Tamron 17-50mm. Maar de lens keuze dat heeft alles te maken met de foto's die ik maak. Maar nu je ook kijkt naar de D7000, tja dat is weer andere koek.
Maar wanneer je ook voornemens bent om foto's in slechte lichtomstandigheden te maken dan is het hoge iso bereik van de D7000 aan te bevelen en dan ook een lichtsterke lens dus toch de Tamron 17-50 erbij.
Over 9 weken ziet de wereld er weer heel anders uit en dus ook ongetwijfeld de prijzen.
Dus om je nu gek te maken........Maar op basis van je lijstje en mijn persoonlijke ervaring zou ik gaan voor de D90+Tamron 17-50mm. Maar de lens keuze dat heeft alles te maken met de foto's die ik maak. Maar nu je ook kijkt naar de D7000, tja dat is weer andere koek.
Maar wanneer je ook voornemens bent om foto's in slechte lichtomstandigheden te maken dan is het hoge iso bereik van de D7000 aan te bevelen en dan ook een lichtsterke lens dus toch de Tamron 17-50 erbij.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Heb je wel gelijk in, Jan. Wie weet wat de prijzen dan doen.jan schreef:Huib,
En of de D90 dan nog wel te krijgen is .....
Maar scheelt dat echt zoveel dan, qua licht met de D7000 ? Ik neem aan dat je met de D90 dan ook wel
foto's kunt schieten.
Qua prijs scheelt het nogal, de D90-Tamron of D7000-Tamron combi.
Waar ik dan weer het geheugen en een flitser voor kan kopen.
Maar als de D7000 echt zoveel beter is, maakt dat de keus er niet makkelijker op.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Re: Keuze D90 .... of D7000 - 1e stap in de DSLR-wereld
Ach Huib, je moet nu niet denken dat je met de D90 slechtere foto's maakt als met de D7000. Dat is natuurlijk de man/vrouw achter de camera. De D90 is een bewezen goede camera met vele (zeer) tevreden gebruikers. Ik heb in mijn afweging laten meewegen dat ik de betere iso prestatie belangrijk vindt/vond. Moest mijn aankoop t.o.v. mezelf toch verantwoorden 
Ik heb de D7000 nu ruim 3 maanden maar nog niet overtuigd tevreden met de AutoFocus zoals nog wel andere D7000 gebruikers. maar goed ik heb nu vorige week body en lenzen op elkaar laten calibreren en dan hoop ik dat ik tot goede resultaten ga komen en indien niet dan stuur ik het spulletje naar Nikon voor controle.
Ik zou dan lekker voor de D90 gaan met wat meer andere zaken zoals je aangeeft (geheugen, flitser).

Ik heb de D7000 nu ruim 3 maanden maar nog niet overtuigd tevreden met de AutoFocus zoals nog wel andere D7000 gebruikers. maar goed ik heb nu vorige week body en lenzen op elkaar laten calibreren en dan hoop ik dat ik tot goede resultaten ga komen en indien niet dan stuur ik het spulletje naar Nikon voor controle.
Ik zou dan lekker voor de D90 gaan met wat meer andere zaken zoals je aangeeft (geheugen, flitser).
Jan
Jan, dank je voor je reactie.
Mij lijkt dan ook de D90 + Tamron 17-50 voor mij de verstandigste keuze.
Nog 16 GB (of 2x 8GB)(wat is beter?), een SB-700 flitser, en dan een draagtas/rugzak (Lowepro), en dan kan ik aan de gang.
In het voorjaar wil ik dan een 70-300 (Nikkor?) erbij halen.
En het ligt aan de foto's die ik dan maak, misschien een statief.
Dalijk vanaf eind November (misschien is het leuker om er maar een 5 December cadeau van te maken
).
En dan lekker verrast met de kleine hier (7 jaar) open maken. Is altijd leuk.
Mij lijkt dan ook de D90 + Tamron 17-50 voor mij de verstandigste keuze.
Nog 16 GB (of 2x 8GB)(wat is beter?), een SB-700 flitser, en dan een draagtas/rugzak (Lowepro), en dan kan ik aan de gang.
In het voorjaar wil ik dan een 70-300 (Nikkor?) erbij halen.
En het ligt aan de foto's die ik dan maak, misschien een statief.
Dalijk vanaf eind November (misschien is het leuker om er maar een 5 December cadeau van te maken

En dan lekker verrast met de kleine hier (7 jaar) open maken. Is altijd leuk.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Huib,
Ik heb 2 kaartslots in de D7000 en gebruik 2x16GB klasse 10. Ik maak foto's alleen in RAW en dan is een gemmiddeld bestand ca. 24MB (dit is natuurlijk afhankelijk van de instelling die je kiest).
In het begin gebruikte ik de ene kaart voor RAW en de ander voor JPEG. Maar nu maak ik alles alleen nog in RAW en gebruik de andere kaart als "overloop" kaart en anders is het altijd nog een goede reserve.
Ik heb 2 kaartslots in de D7000 en gebruik 2x16GB klasse 10. Ik maak foto's alleen in RAW en dan is een gemmiddeld bestand ca. 24MB (dit is natuurlijk afhankelijk van de instelling die je kiest).
In het begin gebruikte ik de ene kaart voor RAW en de ander voor JPEG. Maar nu maak ik alles alleen nog in RAW en gebruik de andere kaart als "overloop" kaart en anders is het altijd nog een goede reserve.
Jan
Wat is nu het verschil tussen de volgende 2 (buiten de paar euro) ?jan schreef:Huib,
- http://www.cameranu.nl/nl/Geheugen-en-O ... 34_160444/" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.cameranu.nl/nl/Geheugen-en-O ... 34_101284/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wilde eerst voor de superkit gaan bij camex:
http://www.camex.nl/ca/details/NIKON-D9 ... 05904.html#" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar na overleg thuis, en ook dankzij de info hier op het forum, ga ik toch voor losse aankoop (zie mijn bijschrift).
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Beste Ron,ronth schreef: Toen ik van mijn D5000 werd beroofd in Kenia heb ik eenmaal thuis besloten om als vervanger de D90 te nemen. Ik had graag de D5000 langer willen houden, maar ben nu al heel erg gewend aan het extra gemak.
Ook m'n lenzen waren geroofd (en al mijn safari foto's)
Succes,
Ron
Welkom op het forum! Wat verschrikkelijk jammer dat je niet alleen je camera maar ook al je safari foto's bent kwijtgeraakt.
Ik hoop dat je nog wat foto's van reisgenoten hebt kunnen overnemen.
Vrl. groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
De schrijfsnelheid 30MB/s vs 45MB/s.Huib1968 schreef:[
Wat is nu het verschil tussen de volgende 2 (buiten de paar euro) ?
- http://www.cameranu.nl/nl/Geheugen-en-O ... 34_160444/" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.cameranu.nl/nl/Geheugen-en-O ... 34_101284/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik gebruik zelf in de de 30MB/s
Ik weet niet wat D90 vraagt maar dat kan een gebruiker je vast vertellen maar de 30MB/s zal zeker voldoende zijn.
Ik heb bij een eerder draadje, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=34511, al eens iets gepost
In het blad Chip Foto-Video uitgave 5/11 stond toevallig een test over de verschillende geheugenkaarten en ze hebben voor de "uitslag" een onderverdeling gemaakt.
1 in de categorie prijs/GB.Deze geheugenkaarten verslaan de concurrentie vooral op prijs. Je betaalt het minst per GB:
Transcend SDHC Ultimate 32GB, ca. € 50,= (€ 1,66/GB)
of
Transcend CF 32 GB ca. € 75 (€2,52/GB)
1 in de categorie beste kaarten voor SLR fotografen en filmers, RAW+JPEG en video? Dan heb je een redelijke snelle kaart nodig Vooral een hoge capacitiet is belangrijk:
SanDisk SDHC Extreme HD Video 32GB 30MB/s Classe10, ca. € 80,= (€ 2,68/GB)
of
Transcend CF Premium 64GB, ca. € 180 (€ 3,02/GB)
1 in de categorie kaarten voor professionele fotografen. Maximale snelheid voor seriefoto's uitgerust met de laatste technologie:
SanDisk SDHC Extreme Pro 32GB 45MB/s, ca. € 150,= (€ 5,03/GB).
of
Lexar CF 32GB Professional, €130,= (€4,36/GB)
Jan
-
- Clublid
- Contacteer:
Staat nu (al een aantal dagen, dus misschien moet je snel zijn als je hem wilt kopen) voor 639 in de MM folder:Huib1968 schreef:

(Opm: Ik heb alleen de vestiging in Breda bekeken)
Dank je voor de adv., maar ik ga toch voor de body + 17-50 + nog wat andere leuke dingen.Genster schreef:Staat nu (al een aantal dagen, dus misschien moet je snel zijn als je hem wilt kopen) voor 639 in de MM folder:Huib1968 schreef:
(Opm: Ik heb alleen de vestiging in Breda bekeken)
- JW17
- Clublid
Hoi Huib,
Je hoopt dat de D90 nog te leveren is als je de aanschaf wilt gaan doen maar volgens mij wordt de D90 gewoon nog gemaakt en is er geen sprake van stoppen. De D7000 is geen opvolger van de D90.
Enne... mijn Tamron 17-50 komt niet veel van de body, ook niet op vakantie...
Je hoopt dat de D90 nog te leveren is als je de aanschaf wilt gaan doen maar volgens mij wordt de D90 gewoon nog gemaakt en is er geen sprake van stoppen. De D7000 is geen opvolger van de D90.

Groet,
JW
JW
Ik dacht dat, omdat er overal die aanbiedingen en lage prijzen zijn van de D90.JW17 schreef:Hoi Huib,
Misschien is ie dan eind November nog goedkoper

Alleen de lenzen blijven qua prijs gelijk of soms iets duurder.
Die Tamron 17-50 is toch wel een populaire lens hier op het forum.
Met of zonder VC ?
Bij cameranu.nl zag ik em voor 303, bij Amazon.de voor 269 incl verzenden.
Als ik het tot nu toe zie, heeft cameranu.nl dalijk een leuke klant aan mij