yellowfish schreef:
Maar dat je een andere fotograaf wordt, valt te betwijfelen.
Of je er zelfs beter door gaat fotograferen, lijkt me helemaal discutabel (technisch beter? creatief beter?).
Dan heb je het stukje tekst een alinea verder over de benadering met super snelle camera's niet begrepen, of wellicht mijn hele uitleg niet.
Ik geef je notabene links naar fotografie op
boston.com waar menigeen hier de vingers bij kan aflikken. Maar het is totaal andere fotografie, niet te vergelijken.
Dat zit hem besloten in het concept van de camera's, wat de een wel, de ander niet biedt en visa versa.
Het gebruik van het een of het ander maakt dat de ontwikkeling en ervaring die de fotograaf doormaakt in kijken, visie, omgang met het onderwerp daar zeer beslist
wel aan gerelateerd is. Dat geeft alleen daarom al andersoortige beelden. De fotografievoorbeelden achter de links die ik geef spreken voor zich.
Geef je een fotograaf die gewend was met een platencamera te werken een digitale spiegelreflexcamera. Zal zijn fotografie en benadering
niet het beeld geven van de foto's te zien op boston.com Dat zal veel meer richting het beeld gaan wat hij eerder gewend was te doen. Pas erna zal de fotograaf "opnieuw" een persoonlijke verdere ontwikkeling kunnen en moeten doormaken in een andersoortige fotografie waarbij de mogelijkheden van de snelheid van die camera die dat mogelijk maakt, daarin tot uiting komt.
Andersom zal een fotograaf die gewend is snel te fotograferen met een spiegelreflex en naar een platencamera grijpt, een hele boel los moeten laten wat met die snelheid gerelateerd is die hij gewend was. Die zal bijna helemaal opnieuw "het fotografische wiel" moeten uitvinden en zich moeten neerleggen met de traagheid en
"onthaasting" die met dat concept camera nu eenmaal is ingebakken.
Opnamen die hij maakt zijn in eerste beginsel beslist niet te vergelijken met de voorbeelden die ik gaf, die behoren bij dat soort camera's. Het is de vraag of hij zich persoonlijk wel kan neerleggen bij die onthaasting. Grote kans dat hij zich daar helemaal niet happy bij voelt omdat het niet in zijn persoonlijkheid besloten zit om in die rust te werken.
(En visa versa).
Die extremen die ik hier aangeef zit in elk concept camera, in kleinere mate eveneens besloten bij het dichter bij elkaar liggen van die concepten camera's. Daarbij is de persoonlijkheid van een fotograaf, hoe hij is, denkt, voelt, kijkt voor een groot deel bepalend welk concept hem het meest zal aanspreken, omdat het moet passen bij zijn persoonlijkheid.
Vandaar dat fotografie van mensen die een Leica gebruiken doorgaans anders zal zijn, als fotografen die een spiegelreflex gebruiken.
Niet anders als het voorbeeld wat ik eerder in dit reeds oude draadje gaf op de eerste pagina, de keus van een gitaar bij het soort muziek wat iemand maakt:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 75#p457175" onclick="window.open(this.href);return false;