Heeft iemand wel eens over het volgende nagedacht?

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Heeft iemand wel eens over het volgende nagedacht?

Bericht door Léon Obers » di okt 11 2011 3:11 pm

yellowfish schreef: Toch ben ik van mening dat je Leica-achtige foto's ook uit je Nikon (FX) kan krijgen.
Zeker de huidige nieuw gelanceerde lichtsterke primes zijn een welkome aanvulling hierop.
Ik denk dat je nu iets aanroert wat er juist totaal niets mee te maken heeft. Het is de andere benadering van de fotograaf zelf, zijn persoonlijke wijze van kijken, beleving, denken, zien, en van daaruit een ander concept camera te kiezen wat daarbij past.

Een Jaguar rijder, is een ander persoon dan een die een BMW, Mercedes, of Cadillac rijdt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di okt 11 2011 3:29 pm

Léon Obers schreef:..Een Jaguar rijder, is een ander persoon dan een die een BMW, Mercedes, of Cadillac rijdt.
Dat is ontegenzeggelijk waar, maar het is juist de vraag of dezelfde persoon met een Leica in zijn of haar handen hetzelfde resultaat kan bereiken met b.v. een Nikon (FX) met een lichtsterke prime, zoals geelvis stelt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 11 2011 3:37 pm

Als die met dezelfde innerlijke drijfveren en visie een situatie benadert om te fotograferen, maakt het IMO niks uit.
Stop je een chauffeur die normaal Jaguar rijdt in een BMW, zal zijn persoonlijke manier van rijden daarin niet ineens totaal anders zijn.
Hij voelt zich misschien alleen wat "ongemakkelijk". De "handschoen" (auto) past hem niet lekker.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » di okt 11 2011 4:23 pm

Het is toch uiteindelijk de fotograaf die de foto maakt, de meeste Leica fotografen zullen ook met Nikon of Canon begonnen zijn, die zijn vast niet opeens hele andere mensen geworden toen ze een Leica aanschaften.

Een Leica M9 met wat lichtsterke primes is natuurlijk fantastisch, en als ik wist dat ik beter mee ging fotograferen als met m'n Nikon zou ik er nog een aanschaffen ook maar zo naïef ben ik niet.

Als je op Pbase zoekt op Leica M9 foto's kom je ook een hele hoop troep tegen, een Leica kan je gewoon kopen talent helaas niet.
Léon Obers schreef:Ik denk dat je nu iets aanroert wat er juist totaal niets mee te maken heeft. Het is de andere benadering van de fotograaf zelf, zijn persoonlijke wijze van kijken, beleving, denken, zien, en van daaruit een ander concept camera te kiezen wat daarbij past.

Die zelfde fotograaf heeft natuurlijk een bepaald beeld voor ogen van wat hij wil bereiken, geef hem een D700 met en paar mooie primes en het zal met het zelfde soort foto's terug komen.

Veel wat je met een M9 kan kan je met een D700 ook, maar of dit andersom ook zo is ?

Maar goed dat is mijn mening.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 11 2011 6:10 pm

Grojan schreef: Die zelfde fotograaf heeft natuurlijk een bepaald beeld voor ogen van wat hij wil bereiken, geef hem een D700 met en paar mooie primes en het zal met het zelfde soort foto's terug komen.
Zo gemakkelijk zoals je het stelt ligt het niet.
Zelf heb ik in mijn leven diverse soorten camera's en formaten gebruikt. Het ene materiaal leent zich beter voor een bepaalde soort fotografie als het andere. Maar er steekt meer achter. In de beperkingen van een systeem wordt je als vanzelf in een andere manier van werken gestuurd, wat een andere kijk, filosofie van beeld tot gevolg heeft. Dat is uiteindelijk dan ook terug te vinden in de resultaten. Het is een ander soort fotografie, met andere betekenissen, andere ervaring, andere beeldtaal.

Om een paar erg verschillende benaderingswijzen te benoemen die voor ieder begrijpelijk zijn.
Het werken (vroeger) met een grootformaat platencamera is erg tijdrovend en een hoop gedoe om sowieso een "opstelling" te maken.
Omdat alles veel tijd kost, benader je het onderwerp op een totaal andere manier dan iemand die bijv. "sportfoto's" zou maken. Je neemt de tijd om elk detail in je op te nemen. Je loopt misschien wel tien keer om een lokatie heen. Je bestudeert hetgeen je wil vastleggen, kijkt wat de sterke punten zijn van een landschap of bij architectuur. Let op de schaduwwerking, lichtval. etc. voordat je een opname maakt. Praktisch gezien heb je namelijk relatief weinig filmmateriaal in cassettes mee, waardoor je zeer beperkt bent in het aantal opnamen. Omdat het allemaal zoveel tijd kost, hebben opnamen gemaakt op grootformaat dikwijls ook zo'n "tijdloze sfeer", met een bepaalde verstilling erin. Perfecte detaillering. Die benadering heeft bijna iets poëtisch.
Bijv. Ansel Adams
http://www.widerange.org/gallery/large-format-photos/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gros van de tegenwoordige digitale fotografie is een kwestie van even richten, klikken en je hebt een opname. Er worden duizenden foto's gemaakt wat grotendeels simpel bestaat uit enkel "vastleggen". Ik heb wel eens een keer foto's van iemand gezien die naar eigen zeggen in enkele jaren tijd 50.000 foto's heeft geschoten. Tja, een hoop plaatjes, maar verder nooit geleerd werkelijk "te kijken". Het beeld was dus ook "niks", niet één werkelijk interessante foto.

Er zijn ook fotografen (die wel kunnen kijken) die juist vanuit de snelheid van het huidige digitale materiaal reportages maken, zo op de huid van het werkelijk jachtige leven, alsof je er zelf bij bent, en zo indringend, dat het vooral unieke "momenten" zijn. Eigenlijk het tegengestelde van "tijdloos". Die beelden hebben een totaal andere impact, uitstraling.
http://www.boston.com/bigpicture/2011/0 ... chile.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.boston.com/bigpicture/2011/0 ... tests.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verschil in het gebruik van een Leica of een reflexcamera ligt wat subtieler.
Het uitwisselen van een Leica met een D3 of een D700 met bijbehorende lichtsterke lenzen om daar actiefotografie mee te doen is niet zondermeer een optie, omdat het materiaal van Nikon zodanig veel groter is en de lenzen zodanig meer provocerend dat mensen daarop reeds anders reageren in hun actie en momenten, en je dus al andersoortige opnamen krijgt.

JacTrum
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » di okt 11 2011 11:23 pm

Ik heb dertig jaar met Leica (M5) gefotografeerd. Ik kocht de set (M5, 2.0/90 en 2.0/35) voor 2500 gulden en verkocht hem 30 jaar later voor 1000 Euro. De goedkoopste camera dus die ik ooit heb gehad. Toch bevalt mijn huidige set met een D700 als basis me nu beter, ik denk vooral vanwege de digitale extra's. Foto's worden meteen bewerkt met Lightroom en ik ben er zeer tevreden over. Het grote voordeel van de Leica spullen vond ik de geruisloosheid (bij trouwreportages een groot pré) en de compactheid. Ik sjouw nu voor bijna 10 kilo aan spullen mee en dat is wel eens wat veel.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 12 2011 12:57 am

JacTrum schreef:Het grote voordeel van de Leica spullen vond ik de geruisloosheid (bij trouwreportages een groot pré) en de compactheid. Ik sjouw nu voor bijna 10 kilo aan spullen mee en dat is wel eens wat veel.
Ik heb eens ooit wat testopnamen met een digitale M8 kunnen maken. Het eerste wat mij opviel was juist bij die digitale Leica dat er van die geruisloosheid niets meer was overgebleven. De camera maakte meer herrie dan de in die tijd door mij gebruikte D80. Met name het spannen van de sluiter wat motorisch gebeurde, na het maken van een opname. Men heeft dat in de eerste revisie, de M8.2 versie verbeterd, maar ik betwijfel of het ooit met die oude film Leica fluistercamera's te vergelijken zal zijn.

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo okt 12 2011 9:12 am

Leon, ik ga mee in het commentaar van Grojan, Marten.

De benadering is compleet anders, eens.
De manier van fotograferen is anders (zonder toeters en bellen), eens.
Maar dat je een andere fotograaf wordt, valt te betwijfelen.
Of je er zelfs beter door gaat fotograferen, lijkt me helemaal discutabel (technisch beter? creatief beter?).

Leica M is voor mij: lichtsterk en handling.
Echter de prijs is dusdanig hoog dat het ook niet vreemd is van een vleugje snobisme.
Zeker in vergelijking wat de concurrentie tegenwoordig doet voor veel toegankelijkere prijzen.
En, kwalitatief lichtsterk glas is tegenwoordig niet alleen meer voorbestemd aan alleen Leica.

Zelf gebruik ik als meetzoeker de Konica Hexar RF (goede/serieuze Japanse Leica M versie)
met de Konica Hexanon M 35/2.0
Dit is een geweldige camera die voor een derde van de prijs van een Leica M6 te koop is en
het meetzoeker idee perfect vertaald.

De meerwaarde voor mij van deze camera is het prachtige scherpe objectief en de feel.
Ik vind niet dat ik er anders door ga fotograferen, wellicht dat de mensen die je vastlegt
anders reageren op zo'n klein ogende camera.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 12 2011 10:16 am

yellowfish schreef: Maar dat je een andere fotograaf wordt, valt te betwijfelen.
Of je er zelfs beter door gaat fotograferen, lijkt me helemaal discutabel (technisch beter? creatief beter?).
Dan heb je het stukje tekst een alinea verder over de benadering met super snelle camera's niet begrepen, of wellicht mijn hele uitleg niet.
Ik geef je notabene links naar fotografie op boston.com waar menigeen hier de vingers bij kan aflikken. Maar het is totaal andere fotografie, niet te vergelijken.
Dat zit hem besloten in het concept van de camera's, wat de een wel, de ander niet biedt en visa versa.
Het gebruik van het een of het ander maakt dat de ontwikkeling en ervaring die de fotograaf doormaakt in kijken, visie, omgang met het onderwerp daar zeer beslist wel aan gerelateerd is. Dat geeft alleen daarom al andersoortige beelden. De fotografievoorbeelden achter de links die ik geef spreken voor zich.

Geef je een fotograaf die gewend was met een platencamera te werken een digitale spiegelreflexcamera. Zal zijn fotografie en benadering niet het beeld geven van de foto's te zien op boston.com Dat zal veel meer richting het beeld gaan wat hij eerder gewend was te doen. Pas erna zal de fotograaf "opnieuw" een persoonlijke verdere ontwikkeling kunnen en moeten doormaken in een andersoortige fotografie waarbij de mogelijkheden van de snelheid van die camera die dat mogelijk maakt, daarin tot uiting komt.

Andersom zal een fotograaf die gewend is snel te fotograferen met een spiegelreflex en naar een platencamera grijpt, een hele boel los moeten laten wat met die snelheid gerelateerd is die hij gewend was. Die zal bijna helemaal opnieuw "het fotografische wiel" moeten uitvinden en zich moeten neerleggen met de traagheid en "onthaasting" die met dat concept camera nu eenmaal is ingebakken.
Opnamen die hij maakt zijn in eerste beginsel beslist niet te vergelijken met de voorbeelden die ik gaf, die behoren bij dat soort camera's. Het is de vraag of hij zich persoonlijk wel kan neerleggen bij die onthaasting. Grote kans dat hij zich daar helemaal niet happy bij voelt omdat het niet in zijn persoonlijkheid besloten zit om in die rust te werken.
(En visa versa).

Die extremen die ik hier aangeef zit in elk concept camera, in kleinere mate eveneens besloten bij het dichter bij elkaar liggen van die concepten camera's. Daarbij is de persoonlijkheid van een fotograaf, hoe hij is, denkt, voelt, kijkt voor een groot deel bepalend welk concept hem het meest zal aanspreken, omdat het moet passen bij zijn persoonlijkheid.
Vandaar dat fotografie van mensen die een Leica gebruiken doorgaans anders zal zijn, als fotografen die een spiegelreflex gebruiken.
Niet anders als het voorbeeld wat ik eerder in dit reeds oude draadje gaf op de eerste pagina, de keus van een gitaar bij het soort muziek wat iemand maakt: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 75#p457175" onclick="window.open(this.href);return false;

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo okt 12 2011 10:21 am

Léon,

Hoe is jouw ervaring met Leica M ?

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo okt 12 2011 10:32 am

John'47 schreef: Met Leica vond ik mezelf een kunstzinniger fotograaf dan met Nikon
Ben wel benieuwd wat je daarmee bedoelt, John.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 12 2011 10:42 am

yellowfish schreef:Léon,

Hoe is jouw ervaring met Leica M ?
Met de camera's van collega's die ik mocht uitproberen was het niet het soort camera waar ik me prettig bij voel om mee te werken. De kleine ingespiegelde kaders bij gebruik van een langer brandpunt, de afkapping van beeld in de zoeker als het objectief wat groter is (zelfs indien er open sleufjes in de zonnekap zitten om er doorheen te kijken). De eigenzinnige en omslachtige filminleg via de bodem/bodemplaat. Wel fluisterstil, tenminste die oude M-camera's, niet de digitale M8 erna. Die maakt zelfs meer herrie dan een Nikon D80 die ik toen had. Niet zozeer bij het afdrukken, maar het geluid van het motorisch spannen van de sluiter erna.
Wel mooie kleine compacte objectieven. Dat is een van de redenen dat ik op een reflex ook kies voor een naar verhouding kleine afmeting objectieven.

Overigens de meeste Leica fotografen gebruiken helemaal niet die super lichtsterke objectieven, maar doen het met minder lichtsterke types.

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo okt 12 2011 11:22 am

Kan je ook aangeven toen je zo'n "M" in handen had wat jouw intentie was om deze in te zetten ?
Anders gesteld: wat was jouw verwachting van dit systeem t.a.v. opdrachten ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 12 2011 12:03 pm

De eerste kennismaking met Leica dateert van pakweg 42 jaar geleden, toen ik van mijn vakantiegeld een nieuwe camera wilde aanschaffen en ik bij mede hobby-fotografen te rade ging wat ik zou doen. Een Leica toen koste ongeveer hetzelfde, of misschien zelfs nog wat minder dan een Nikkormat.
De intenties toen lagen niet zo diepgaand overwogen hoor, ik had toen relatief weinig ervaring met fotografie. :o :lol:
Later heb ik nog wel eens opnieuw een Leica mogen uitproberen. Mooi stukje mechanica hoor, daar niet van, en mooi compact maar stuitte tegen de eerder genoemde bezwaren wat niet mijn ding is. Het had ook niet zo mijn prioriteit. Het was voor mij niet "de" camera om in te zetten. Jarenlang heb ik meer met andere formaten gewerkt dan met kleinbeeld (met name 4x5 inch [vandaar mijn avatar] en 6x7 cm, maar ook 8x10 inch en nog wat varianten in het rolfilm formaat).

yellowfish

Bericht door yellowfish » wo okt 12 2011 1:36 pm

Die vlieger gaat voor mij ook op.

Ervaring met 13 x 18", 4 x 5", 6 x 9, 6 x 6 en natuurlijk kleinbeeld.
Volgens mij heb jij net als ik met een Dicomed digitale scan achterwand (Bigshot) gewerkt voor de technische camera.

Het "M" systeem zie ik alleen nog als fijne reis/documentatie/straat camera voor erbij.
Als dit het domein is waar je jezelf het meest in begeeft met fotografie dan is het het investeren waard.
Persoonlijk zie ik echt geen andere meerwaarde.
Ook als je bedenkt dat je voor een body (M9) en 2 lichtsterke objectieven de 10K overschrijdt dan
is het zeker geen luxe om er nog eens een nachtje over te slapen.
ook als jaguar rijder.

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”