foxalert schreef:Ik heb nu een tijdje de 70-300 VR van Nikkor en twijfel of ik over moet gaan naar de 55-300 van Nikkor. Body is een D300 en heb geen plannen om over te gaan naar FX.
Waarom? Ik gebruik de lens voor 90% om foto's te maken van wedstrijden van FC Twente vanaf de tribune. Ik zit redelijk dicht op het veld en krijg met de 70mm het doel aan mijn kant nooit in zijn geheel op de foto.
Nu heb ik al wat oudere berichten nagelezen maar hoe is de stands van zake nu anno oktober 2011?
Is de 55 lens zoveel langzamer als de 70?
Is het glaswerk van de 55 idd slechter als van de 70?
Is de 55 beter tussen de 200-300 dan de 70?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het maken van mijn keuze.
Ik bezit toevallig beide objectieven.
Mijn 70-300 doet het prima op 300 mm als je een stop diafragmeert. Mijn 55-300 lijkt er niet voor onder te doen, dus optisch zit het wel goed.
Het grote verschil zit in andere zaken. Om te beginnen is de 55-300 veel trager, zeker bij wat mindere lichtomstandigheden. Dan werkt de AF echt niet lekker.
Verder kun je niet zonder meer handmatig scherpstellen zoals bij de 70-300. Je moet dan eerst een schakelaar omzetten.
De 55-300 is zeker niet slecht ( ik gebruik hem wegens het lage gewicht in mijn reissetje met de D 3100), maar steeds als ik hem gebruik, mis ik de handelbaarheid en de snelheid van de 70-300.
In mijn ogen een echte downgrade dus, zeker bij sport, als je bewegende onderwerpen wilt vastleggen.