tja is wel voor jezelf om de foto;s recht te zetten, vergeet het ook wel eens en het is eenvoudig voor het uploaden in picasa te doen. Al die puntjes leer je jezelf wel aan als je je foto;s kritisch bekijkt voordat je ze in je mapje opslaat. De laatste staat ook nog pietsie scheef. Verder zou ik ook wel zo;n workshop willen en dan let ik er ook niet direct op. Je kan ook je raster aanzetten in het menu dan let je er automatisch op.
succes beersy
Curaçao
Re: Curaçao
liesbeth schreef:Even aangeven wat je met een foto kan bereiken door wat nabewerking.
rechtgezet en de witbalans aangepast, er zit een blauwe zweem over je foto.
Je horizon liep ook wat bol.
Als hij weg moet laat het maar weten.
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
Hoi Kees,
leuk dat je dat even gedaan hebt. Hij is zo veel frisser van kleur.
Met fotobewerking ben ik nog helemaal niet bezig......in wat voor programma doe je dat dan?
Ik ben nu bezig om me te verdiepen in een lens waar ik ook mee kan inzoemen. (18-200) en van alles op dit forum aan het lezen over het gebruik van de camera. Het is wel duidelijk dat dit een hobby is die als je het goed wil doen aardig wat tijd in beslag kan nemen. Al ligt dat natuurlijk helemaal aan jezelf, aan hoe je ermee omgaat.
leuk dat je dat even gedaan hebt. Hij is zo veel frisser van kleur.
Met fotobewerking ben ik nog helemaal niet bezig......in wat voor programma doe je dat dan?
Ik ben nu bezig om me te verdiepen in een lens waar ik ook mee kan inzoemen. (18-200) en van alles op dit forum aan het lezen over het gebruik van de camera. Het is wel duidelijk dat dit een hobby is die als je het goed wil doen aardig wat tijd in beslag kan nemen. Al ligt dat natuurlijk helemaal aan jezelf, aan hoe je ermee omgaat.
Goed dat je zo reageert, je moet weten dat we hier zijn om elkaar te helpen ook al komt het ooit wat hard overliesbeth schreef:Hoi Kees,
leuk dat je dat even gedaan hebt. Met fotobewerking ben ik nog helemaal niet bezig......in wat voor programma doe je dat dan?

Photoshop is bij uitstek het beste wat je kan gebruiken.
een goede lens is belangrijker dan een goede body, hier kan je op de site veel over lezen.
Je moet er rekening mee houden dat meerendeel van je fotos een beetje nabewerking nodig heeft, vaak kleine dingen zoals de kleuren bijwerken en het perspectief/vertekenig corrigeren.
Groeten Kees
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kees, Liesbeth,
Kees heeft helemaal gelijk wanneer hij stelt dat Photoshop hét programma is voor fotobewerking. Maar er van uit gaande dat je met legale software wil werken is het ook een erg duur en bewerkelijk programma, dat voor 90% van de dingen die je wil doen niet nodig is. Waar het bij een bewerkingsprogramma om gaat is dat je je gemaakte foto's een beetje kunt bijsnijden ('croppen' heet dat in digitaal), bijvoorbeeld om de horizon recht te krijgen. Maar ook licht- en donker bijstellen en kleurcorrecties toepassen. Dat en nog veel meer kan met Photoshop, maar ook met andere programma's die vele malen goedkoper zijn. Nikon heeft daarvoor Capture NX2 en Adobe Lightroom (nu versie 3.5) Maar ook gratis zijn er al heel veel mogelijkheden. Wanneer je je foto's op Picasa zet staat daar helemaal gratis software, waarmee je ook al de belangrijkste dingen kunt doen. Google maar even op Picasa. Maar er zijn nog veel meer gratis fotobewerkingsprogramma's die je via een zoekopdracht op google kunt vinden. Probeer ze niet allemaal tegelijk, want dan word je gek:-) Probeer er eens eentje en leer zo hoe het werkt. Succes!
Kees heeft helemaal gelijk wanneer hij stelt dat Photoshop hét programma is voor fotobewerking. Maar er van uit gaande dat je met legale software wil werken is het ook een erg duur en bewerkelijk programma, dat voor 90% van de dingen die je wil doen niet nodig is. Waar het bij een bewerkingsprogramma om gaat is dat je je gemaakte foto's een beetje kunt bijsnijden ('croppen' heet dat in digitaal), bijvoorbeeld om de horizon recht te krijgen. Maar ook licht- en donker bijstellen en kleurcorrecties toepassen. Dat en nog veel meer kan met Photoshop, maar ook met andere programma's die vele malen goedkoper zijn. Nikon heeft daarvoor Capture NX2 en Adobe Lightroom (nu versie 3.5) Maar ook gratis zijn er al heel veel mogelijkheden. Wanneer je je foto's op Picasa zet staat daar helemaal gratis software, waarmee je ook al de belangrijkste dingen kunt doen. Google maar even op Picasa. Maar er zijn nog veel meer gratis fotobewerkingsprogramma's die je via een zoekopdracht op google kunt vinden. Probeer ze niet allemaal tegelijk, want dan word je gek:-) Probeer er eens eentje en leer zo hoe het werkt. Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Kees en Jack weer bedankt voor de reacties.
Ik sla mijn foto's nu op bij Photobucket omdat ik dat ook voor mijn blog gebruik.
Dat kan ik natuurlijk ook al kijken voor het bewerken. En voor het begin zal dat vast wel even genoeg zijn......
Ik heb ook Picassa, maar vind het nogal irritant dat elke keer als ik dat opstart hij al mijn foto's opnieuw gaat ophalen, komt misschien wel omdat ik iets verkeerd doe ok nalaat.
Ik sla mijn foto's nu op bij Photobucket omdat ik dat ook voor mijn blog gebruik.
Dat kan ik natuurlijk ook al kijken voor het bewerken. En voor het begin zal dat vast wel even genoeg zijn......
Ik heb ook Picassa, maar vind het nogal irritant dat elke keer als ik dat opstart hij al mijn foto's opnieuw gaat ophalen, komt misschien wel omdat ik iets verkeerd doe ok nalaat.
- fransST
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bij een fotocursus heb ik ook een tijdje gebruik gemaakt van Picasa. Daarvan meen ik me te herinneren dat in het beginscherm een mogelijkheid is om aan te vinken welke mappen ingeladen moeten worden als je Picasa opstart.liesbeth schreef:
...... Ik heb ook Picassa, maar vind het nogal irritant dat elke keer als ik dat opstart hij al mijn foto's opnieuw gaat ophalen, komt misschien wel omdat ik iets verkeerd doe ok nalaat.
Daar dien je dus de goede keuze te maken..
Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600