Grijskaart altijd juiste kleuren?

Discussies over fotobewerking en archivering
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Grijskaart altijd juiste kleuren?

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 10:15 pm

Ik heb vandaag voor mijn vrouw een hele verzameling kraaltjes in tig verschillende kleuren gefotografeerd.
Telkens een stel losse en een zakje van een kleur, met langs de rand van de foto telkens de grijskaart in beeld.
Nu ben ik ze aan het verwerken met ViewNX, maar zitten er toch een paar kleuren tussen die volgens mij niet kloppen. Nu kan ik het niet met zekerheid zeggen omdat ik enkel beroerde laptopschermen heb, maar heb t wel op 5 verschillende laptops bekeken.
Het gaat vooral om glimmende/metallic kleuren, alsof ie dan in de war raakt of zo ...

Kan de grijskaart er naast zitten, of MOET het goed zijn op een gekalibreerde monitor?

Ik kan wel fotos plaatsen, maar dan weten jullie natuurlijk nog niet wat de echte kleur was :?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Grijskaart altijd juiste kleuren?

Bericht door Léon Obers » zo okt 23 2011 10:21 pm

Een grijskaart (ik neem aan een officieel neutraal samengestelde grijskaart), moet simpelweg neutraal van weergave zijn.
Dan nog kan een kleur erlangs zitten omdat je niet de juiste kleurprofielen gebruikt.

Maar als je de foto met grijskaart online zet (het liefts een RAW-bestand), is de kans groot dat we de juiste kleur wel kunnen benaderen.

En welke verlichting heb je gebruikt? Verschillende soorten licht door elkaar, blijf je rommelen.
5 verschillend laptops kunnen alle 5 beroerde beeldschermen hebben om kleur te beoordelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 10:29 pm

Leon, dank je voor de reactie
Léon Obers schreef:Een grijskaart (ik neem aan een officieel neutraal samengestelde grijskaart), moet simpelweg neutraal van weergave zijn.
Dan nog kan een kleur erlangs zitten omdat je niet de juiste kleurprofielen gebruikt.
Het is een officiele WhiBal grijskaart, kleurprofielen doe ik nog niet zo veel mee op mn beroerde laptopschermen; daar zit zeker een stuk van de fout
Léon Obers schreef:Maar als je de foto met grijskaart online zet (het liefts een RAW-bestand), is de kans groot dat we de juiste kleur wel kunnen benaderen.
ik heb m hier geupload
Léon Obers schreef:En welke verlichting heb je gebruikt? Verschillende soorten licht door elkaar, blijf je rommelen.
daglicht (binnen in schaduw bij het raam, icm remote indirekt flits via wit plafond
Léon Obers schreef:5 verschillend laptops kunnen alle 5 beroerde beeldschermen hebben om kleur te beoordelen.
en dat hebben ze denk ik :wink:

george013

Bericht door george013 » zo okt 23 2011 10:31 pm

Het gaat vooral om glimmende/metallic kleuren, alsof ie dan in de war raakt of zo ...
Heb je geen last van clippende kanalen?
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 10:39 pm

george013 schreef:Heb je geen last van clippende kanalen?
George
Dat zie ik iig niet in ViewNX.
Wel probeer ik nog de belichting zo ver op te trekken dat de achtergrond zo wit mogelijk wordt, maar wellicht moet ik daar gewoon betere software voor gebruiken om de achtergrond apart wit te kunnen maken of zo?

george013

Bericht door george013 » zo okt 23 2011 10:51 pm

In capture alleen in de schitteringen en volle schaduwen. Dat moet normaal zijn. Zoals jezelf zegt,ik ken de kleur in het echt niet.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 11:02 pm

george013 schreef:In capture alleen in de schitteringen en volle schaduwen. Dat moet normaal zijn. Zoals jezelf zegt,ik ken de kleur in het echt niet.
George
Inderdaad, dat is het lastige om kleurechtheid in te schatten; ik zie geen manier om voor jullie ergens een echte kraal te uploaden ter vergelijking.
Daarnaast heb ik al wel door dat de Dell Latitudes waardeloze schermen hebben qua kleurechtheid. Ik heb hier een E6500, E6420, D630 en D430, maar geen van allen zijn ze goed.

Waarschijnlijk moet ik toch aan een lichttent, goede monitor, schermkalibratie en LR of zo. Maar dat wordt bij elkaar nog een tijd sparen ... :(

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 11:05 pm

Ondertussen blijft natuurlijk nog wel de vraag: Geeft een grijskaart altijd de juiste kleuren?
Of zijn er situaties te bedenken waar een grijskaart de mist in gaat?
gemixt licht, glinsterend materiaal, etc.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 23 2011 11:09 pm

amateurt schreef:
Léon Obers schreef:En welke verlichting heb je gebruikt? Verschillende soorten licht door elkaar, blijf je rommelen.
daglicht (binnen in schaduw bij het raam, icm remote indirekt flits via wit plafond
In je bestand zie ik inderdaad twee kleuren licht.
Kijk je net onder de grijskaart (de uitsnijding uitgeschakeld van je NEF-bestand), zie je heel lichtjes een andere kleur "schaduw" in de ondergrond als iets verder naar beneden op het papier. Het beste niet daglicht gaan combineren met flits. Gebruik simpelweg één kleur lichtbron, flits (indirect via het plafond) als hoofdlicht / uitlichting.
Overigens is het een niet neutraal wit papier als ondergrond.

Wat me verder opviel was de vreemde keuze in "Picture Control" van een voor mij heel vreemde kleurinstelling: LANDSCAPE-MD1
Dat heb ik maar veranderd in "Neutraal" (met idem ander waarde voor USM). Dat geeft voor mijn gevoel een aanzienlijk betere kleur voor de kralen.
(Voor productfotografie is "Neutraal" denk ik de beste instelling).

Verder bij " Snel herstellen" iets aan de eindpunten van levels getrokken, en een lichte mate van D-Lighting.
Andere waarden voor de " eind"-verscherping. Verschillend voor hoge lichten en donkere partijen.

Kijk of het het door mij aangepaste bestand nu wat beter op de echte kralen lijkt. Download± http://www.obers.org/_NCN/seeds13k_2.nef" onclick="window.open(this.href);return false;
Helderheid kun je nog bijregelen door D-Lighting uit te schakelen en/of de middenslider van levels iets te verschuiven.

george013

Bericht door george013 » zo okt 23 2011 11:23 pm

Heb je metagegevens even bekeken, valt me oa op dat je op dat je op diafragmavoorkeuze schiet en auto wb. Is het niet verstandiger om op M te schieten en een vaste WB? Mits de omstandigheden niet veranderen.
Verder laat ik het aan Leon over. Volg het wel.
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 11:25 pm

Dank voor je inspanning!
Léon Obers schreef:Gebruik simpelweg één kleur lichtbron, flits (indirect via het plafond) als hoofdlicht / uitlichting.
Kan ik dit dan beter 's-avonds doen (zonder verlichting aan), anders heb ik altijd invloed van ander licht?
Léon Obers schreef:Overigens is het een niet neutraal wit papier als ondergrond.
Nee, dat klopt, is gewoon een enveloppe; misschien niet zo slim, wordt blauwig
Léon Obers schreef:Wat me verder opviel was de vreemde keuze in "Picture Control" van een voor mij heel vreemde kleurinstelling: LANDSCAPE-MD1
Dat heb ik maar veranderd in "Neutral" (met idem ander waarde voor USM). Dat geeft voor mijn gevoel een aanzienlijk betere kleur voor de kralen.
Ja dat klopt, heb ooit Landscape ingesteld en contrast en verzadiging 1 tandje omhoog gezet; dat LANDSCAPE-MD1 genoemd. Wellicht U1 en U2 toch maar naar neutral zetten? fotografeer tegenwoordig alles toch in NEF
Léon Obers schreef:Verder bij snel corrigeren iets aan de eindpunten van levels getrokken, en een lichte mate van D-Lighting.
Andere waarden voor de " eind"-verscherping. Verschillend voor hoge lichten en donkere partijen.
Eindpunten van levels heb ik volgens mij in ViewNX niet en de D-lighting vind ik in ViewNX erg sterk reageren, zelfs waarde 1 al.
Léon Obers schreef:Kijk of het het door mij aangepaste bestand nu wat beter op de echte kralen lijkt. Download± http://www.obers.org/_NCN/seeds13k_2.nef" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas niet op mijn scherm :( De kraal lijkt nog te blauw. volgens mij mis ik iets rood. Maar dit kan dus heel goed aan mijn scherm liggen
Léon Obers schreef:Helderheid kun je nog bijregelen door D-Lighting uit te schakelen en/of de middenslider van levels iets te verschuiven.
gek genoeg kan ik 'jou' nef niet meer aanpassen in ViewNX. Alle schuifjes e.d. zijn nu grijs/disabled.

Nogmaals dank voor je werk en je uitleg. Ik ga wel met de aangegeven instellingen aan de gang!

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 11:28 pm

george013 schreef:Heb je metagegevens even bekeken, valt me oa op dat je op dat je op diafragmavoorkeuze schiet en auto wb. Is het niet verstandiger om op M te schieten en een vaste WB? Mits de omstandigheden niet veranderen.
Verder laat ik het aan Leon over. Volg het wel.
George
'M' had ik zeker kunnen doen, heb nu met compensatie belichting afgeregeld. Overigens waren ze wel allemaal met de zelfde sluitertijd geworden.
Auto-WB zit ik eigenlijk nooit aan omdat ik er van uit ging dat ik dit bij NEF toch altijd achteraf goed kan zetten. Maakt het bij NEF ook uit waar ik m op zet?
Had ik m in dit geval dan niet op flits moeten zetten? en doet ie dat zelf al niet bij Auto-WB als je een flitser gebruikt?

Dankjewel voor je input; ga iig in M verder :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 23 2011 11:38 pm

amateurt schreef: Helaas niet op mijn scherm :( De kraal lijkt nog te blauw. volgens mij mis ik iets rood. Maar dit kan dus heel goed aan mijn scherm liggen
..........
gek genoeg kan ik 'jou' nef niet meer aanpassen in ViewNX. Alle schuifjes e.d. zijn nu grijs/disabled.
Sorry, ik had niet in de gaten dat het met Nikon View was aangepast. Ik gebruik Capture, daar zit wat meer in, wat wellicht niet in View overkomt.

Je zegt dat de kralen " te blauw" zijn. Hier komt het over (op een gekalibreerd scherm) als "paars".

Hier twee versies in JPG als uitvoer. De laatste versie met een stuurpuntje de ondergond wat helderder gemaakt en meer neutraal.
Overigens is de scherpte niet overal goed. Scherpte is ergens aan de bovenkant ingesteld. Doe dat beter in het midden van het onderwerp.
En / of camera beter "parallel" uitrichten met je onderwerp.

Versie 1:
http://www.obers.org/_NCN/seeds13k_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Versie2:
http://www.obers.org/_NCN/seeds13k_3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
amateurt schreef:
Léon Obers schreef:Gebruik simpelweg één kleur lichtbron, flits (indirect via het plafond) als hoofdlicht / uitlichting.
Kan ik dit dan beter 's-avonds doen (zonder verlichting aan), anders heb ik altijd invloed van ander licht?
Gordijnen dicht overdag, en bij flitsen simpelweg een korte sluitertijd kiezen, 1/125 - 1/200 sec.
Een gewone lamp kun je best aanhouden, je moet wel iets kunnen zien om te kunnen werken. 8)
Dat beetje aanwezig continue strooilicht heeft dan te weinig invloed meer op de opname.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 23 2011 11:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » zo okt 23 2011 11:46 pm

Ik wist dat je een NEF die je in ViewNx hebt bewerkt niet meer in Capture kunt openen. Dus ook omgekeerd weet ik nu.
Een vraag.
Als de omstandigheden hetzelfde zijn, is het dan niet verstandig een preset-wb te maken van de ondergrond en deze te gebruiken bij de verschillende kleuren kraaltjes?
George

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo okt 23 2011 11:53 pm

ja, de kralen zijn ook paars; zelfs op mijn scherm :)
Maar vergeleken met de echte kralen nog iets te weinig rood erin of zo. Het lijkt ook alles met de 'metallic' kleur van de kraal te maken te hebben, de lichtval bepaalt dan erg de kleur icm de mate van schittering.
Ik ken dit effect ook op bepaalde metallic kleuren bij autos; het ziet er heel anders uit in de zon als in de schaduw.

Bedenk me net: kan natuurlijk ook nog komen omdat ik de echte kralen nu vanavond bij kunstlicht zit te bekijken (halogeen) en de fotos overdag met flitser genomen zijn. Misschien wordt dit te theoretisch, maar zou ik de echte kralen ook bij neutraal licht moeten bekijken; overdag?
pfff vaag...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”