Dank voor je inspanning!
Léon Obers schreef:Gebruik simpelweg één kleur lichtbron, flits (indirect via het plafond) als hoofdlicht / uitlichting.
Kan ik dit dan beter 's-avonds doen (zonder verlichting aan), anders heb ik altijd invloed van ander licht?
Léon Obers schreef:Overigens is het een niet neutraal wit papier als ondergrond.
Nee, dat klopt, is gewoon een enveloppe; misschien niet zo slim, wordt blauwig
Léon Obers schreef:Wat me verder opviel was de vreemde keuze in "Picture Control" van een voor mij heel vreemde kleurinstelling: LANDSCAPE-MD1
Dat heb ik maar veranderd in "Neutral" (met idem ander waarde voor USM). Dat geeft voor mijn gevoel een aanzienlijk betere kleur voor de kralen.
Ja dat klopt, heb ooit Landscape ingesteld en contrast en verzadiging 1 tandje omhoog gezet; dat LANDSCAPE-MD1 genoemd. Wellicht U1 en U2 toch maar naar neutral zetten? fotografeer tegenwoordig alles toch in NEF
Léon Obers schreef:Verder bij snel corrigeren iets aan de eindpunten van levels getrokken, en een lichte mate van D-Lighting.
Andere waarden voor de " eind"-verscherping. Verschillend voor hoge lichten en donkere partijen.
Eindpunten van levels heb ik volgens mij in ViewNX niet en de D-lighting vind ik in ViewNX erg sterk reageren, zelfs waarde 1 al.
Helaas niet op mijn scherm

De kraal lijkt nog te blauw. volgens mij mis ik iets rood. Maar dit kan dus heel goed aan mijn scherm liggen
Léon Obers schreef:Helderheid kun je nog bijregelen door D-Lighting uit te schakelen en/of de middenslider van levels iets te verschuiven.
gek genoeg kan ik 'jou' nef niet meer aanpassen in ViewNX. Alle schuifjes e.d. zijn nu grijs/disabled.
Nogmaals dank voor je werk en je uitleg. Ik ga wel met de aangegeven instellingen aan de gang!