Belichting: F/Stops

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
marfje

Belichting: F/Stops

Bericht door marfje » do okt 27 2011 10:16 pm

hoi,

ik heb een vraag m.b.t. Belichting: F/Stops f/4 f/2,8 bijv..enz..

Ik heb een nikon D3100 18-55 VR kit

Nu mijn vraag als ik de sluitertijd of wel belichting verander dan worden de foto's zwart/wit
kan ik ook bijv een lange sluitertijd hebben en dan kleuren foto's krijgen

(ik ben een beginner zoals je leest dus geen abrakadabra taal :wink: thanksss

george013

Re: Belichting: F/Stops

Bericht door george013 » do okt 27 2011 10:22 pm

Met de kleuren gaat het wel goed.
Maar je zwart-witverhaal is abrakadabra taal.
George

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » do okt 27 2011 10:28 pm

De opnames worden niet zomaar zwart wit omdat je de sluitersnelheid of diafragma aanpast. Zou wel kunnen dat de foto's donkerder worden door onderbelichting.
Nikon Z Z & de maskers

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr okt 28 2011 12:07 am

Je bedoelt idd. donkerder en lichter. Als je het over zwart/wit hebt bedoelen we meestal een zwart/wit foto zonder kleur.

Een poging om het uit te leggen in niet-geheel-correcte-maar-begrijpelijke-niet-abracadabra taal:

Een stop licht betekent een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht die je sensor belicht (of 'raakt' zo je wilt). Met f-stops refereert men meestal aan de waarde van het diafragma, maar waar het om gaat is de verhouding tussen diafragma en sluitertijd.

Sluitertijd: Dit is de tijd dat de sluiter openstaat en de sensor wordt belicht.
- Als de sluitertijd KORTER wordt staat de sluiter minder lang open. Dan krijgt de sensor dus minder licht. Gevolg, de foto wordt DONKERDER.
- Wordt de sluitertijd LANGER dan krijgt de sensor dus meer licht en wordt de foto LICHTER.

Voorbeeld: Bij een sluitertijd van 1/100e is de sluiter twee keer zo lang open als bij een sluiter van 1/200e. 1/200e is dus KORTER en levert een stop MINDER licht op.

Diafragma: Dit is de opening van de lens. Hoe groter de oppervlakte van de opening wordt, des te meer licht krijgt de sensor op zich.
- Als het diafragma KLEINER wordt krijgt de sensor minder licht. De foto wordt DONKERDER.
- Als het diafragma GROTER wordt krijgt de sensor meer licht.

(PS: Nog veel belangrijker: Het diafragma bepaalt de scherptediepte, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing!).

Twee kleine complicaties met het diafragma:
1. De KLEINSTE diafragmawaarde ( bijv. f/2.8 ) is het GROOTSTE oppervlak en vice versa.
2. Het diafragma betreft een oppervlakte. Om een lang verhaal even heel kort te maken: Als gevolg hiervan wordt de diafragmawaarde met factor 1,4 vermenigvuldigd, vandaar de rij: f/1.4 - f/2 - f/2.8 - f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 etc. Elke stap is ook weer een stop licht.

Voorbeeld: Als je van diafragma f/2.8 naar diafragma f/4 gaat HALVEERT de hoeveelheid licht die het oppervlak raakt. Je foto wordt dus DONKERDER.

En nu de samenhang:

Als je een foto maakt en je wilt je diafragma verkleinen of vergroten (vanwege de scherptediepte) dan gaat dat bijv. als volgt:

Stel je hebt je camera op F/5.6 met een sluitertijd van 1/100e. De belichting is goed. Nu wil je je diafragma op f/4 zetten (voor minder scherptediepte). Dat betekent dat je van F/5.6 naar F/4 gaat. Dat betekent dat het diafragmaoppervlak GROTER wordt en de sensor twee keer zoveel licht krijgt. Dat is dus 1 stop MEER licht. Om dat te compenseren zet je de sluitertijd 1 stop terug (= halveren) om dezelfde belichting te halen. De sluitertijd maak je dus twee keer zo snel, oftewel 1/200e.

Qua belichting levert f/5.6 bij 1/100e hetzelfde op als f/4 bij 1/200e en f/2.8 bij 1/400e. (Let wel, dat verandert ook je scherptediepte, maar dat laat ik wederom nu nog even buiten beschouwing).

Tenslotte over de belichtingscompensatie: Je kunt ook de belichtingscompensatie gebruiken in de A, P en S modi. Dan zal de camera met +1.0 de foto 1 STOP overbelichten (= lichter) en met -1.0 de foto 1 STOP onderbelichten (= donkerder). In M modus doet dat niets want dan bepaal je ZELF de sluitertijd EN het diafragma en kiest je camera dat niet voor je. In P mode kiest hij beide, in A kiest hij de juiste sluitertijd bij je diafragma. Bij S idem maar dan andersom.

Het is wel veel maar veel eenvoudiger kan ik het zonder plaatjes niet meer uitleggen.
Spul waarmee je foto's maakt...

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr okt 28 2011 12:34 am

Marfje,

Neem eens een kijkje op deze site http://www.fotograferenvooriedereen.nl/ ... diafragma/
Wellicht schept dit iets meer licht in de duisternis.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

marfje

Bericht door marfje » vr okt 28 2011 8:54 am

ReneG schreef:Je bedoelt idd. donkerder en lichter. Als je het over zwart/wit hebt bedoelen we meestal een zwart/wit foto zonder kleur.

Een poging om het uit te leggen in niet-geheel-correcte-maar-begrijpelijke-niet-abracadabra taal:

Een stop licht betekent een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht die je sensor belicht (of 'raakt' zo je wilt). Met f-stops refereert men meestal aan de waarde van het diafragma, maar waar het om gaat is de verhouding tussen diafragma en sluitertijd.

Sluitertijd: Dit is de tijd dat de sluiter openstaat en de sensor wordt belicht.
- Als de sluitertijd KORTER wordt staat de sluiter minder lang open. Dan krijgt de sensor dus minder licht. Gevolg, de foto wordt DONKERDER.
- Wordt de sluitertijd LANGER dan krijgt de sensor dus meer licht en wordt de foto LICHTER.

Voorbeeld: Bij een sluitertijd van 1/100e is de sluiter twee keer zo lang open als bij een sluiter van 1/200e. 1/200e is dus KORTER en levert een stop MINDER licht op.

Diafragma: Dit is de opening van de lens. Hoe groter de oppervlakte van de opening wordt, des te meer licht krijgt de sensor op zich.
- Als het diafragma KLEINER wordt krijgt de sensor minder licht. De foto wordt DONKERDER.
- Als het diafragma GROTER wordt krijgt de sensor meer licht.

(PS: Nog veel belangrijker: Het diafragma bepaalt de scherptediepte, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing!).

Twee kleine complicaties met het diafragma:
1. De KLEINSTE diafragmawaarde ( bijv. f/2.8 ) is het GROOTSTE oppervlak en vice versa.
2. Het diafragma betreft een oppervlakte. Om een lang verhaal even heel kort te maken: Als gevolg hiervan wordt de diafragmawaarde met factor 1,4 vermenigvuldigd, vandaar de rij: f/1.4 - f/2 - f/2.8 - f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 etc. Elke stap is ook weer een stop licht.

Voorbeeld: Als je van diafragma f/2.8 naar diafragma f/4 gaat HALVEERT de hoeveelheid licht die het oppervlak raakt. Je foto wordt dus DONKERDER.

En nu de samenhang:

Als je een foto maakt en je wilt je diafragma verkleinen of vergroten (vanwege de scherptediepte) dan gaat dat bijv. als volgt:

Stel je hebt je camera op F/5.6 met een sluitertijd van 1/100e. De belichting is goed. Nu wil je je diafragma op f/4 zetten (voor minder scherptediepte). Dat betekent dat je van F/5.6 naar F/4 gaat. Dat betekent dat het diafragmaoppervlak GROTER wordt en de sensor twee keer zoveel licht krijgt. Dat is dus 1 stop MEER licht. Om dat te compenseren zet je de sluitertijd 1 stop terug (= halveren) om dezelfde belichting te halen. De sluitertijd maak je dus twee keer zo snel, oftewel 1/200e.

Qua belichting levert f/5.6 bij 1/100e hetzelfde op als f/4 bij 1/200e en f/2.8 bij 1/400e. (Let wel, dat verandert ook je scherptediepte, maar dat laat ik wederom nu nog even buiten beschouwing).

Tenslotte over de belichtingscompensatie: Je kunt ook de belichtingscompensatie gebruiken in de A, P en S modi. Dan zal de camera met +1.0 de foto 1 STOP overbelichten (= lichter) en met -1.0 de foto 1 STOP onderbelichten (= donkerder). In M modus doet dat niets want dan bepaal je ZELF de sluitertijd EN het diafragma en kiest je camera dat niet voor je. In P mode kiest hij beide, in A kiest hij de juiste sluitertijd bij je diafragma. Bij S idem maar dan andersom.

Het is wel veel maar veel eenvoudiger kan ik het zonder plaatjes niet meer uitleggen.
voor zover duidelijk maaar nu komt het ( en weet niet of dit normaal is) als ik op de : A, P en S modus zet en dan een foto maak word hij dus echt ZWART WIT geen kleur in de foto
is dit normaal?

Groet Marvin

Wesly87

Bericht door Wesly87 » vr okt 28 2011 9:15 am

Hoi Marfje,

Waarom je foto's echt zwart-wit worden weet ik helaas niet, daar zullen andere leden je beter bij helpen. Maar voor wat betreft het leren fotograferen en de basiskennis verkrijgen en ook kunnen toepassen heb ik heel veel aan de site http://www.digitalefotografietips.nl/ gehad. Echt een aanrader om door te nemen, alles wordt erg simpel uitgelegd.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » vr okt 28 2011 9:24 am

Staan de instellingen van je camera soms op zwart/wit?
Ik meen me te herinneren dat ik ooit enkel foto's kreeg in zwart/wit, doordat de camera instellingen hierop waren afgestemd.
Weet niet of dit met Uw camera kan.
Bij de camera die ik momenteel gebruik, D7000, is het mogelijk in te stellen op 'monochroom',
onderverdeeld in zwart/wit, sepia en koelblauw.
Kijk eens in je handleiding onder 'monochroom'.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr okt 28 2011 9:29 am

Marvin,

Plaats eens een foto dan weten we ook hoe "zwart/wit" eruit ziet? Ik heb zelf ook een D3100 gehad en dit probleem herken ik niet.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr okt 28 2011 9:31 am

Ik heb even de handleiding voor de D3100 gedownload op nikon.nl en denk dat je Picture Control op 'Monochroom' staat.
Deze heeft alleen invloed op de standen P,S,A,M !

Kijk in de handleiding even bij Picture Control op pagina 94
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

marfje

Bericht door marfje » vr okt 28 2011 6:11 pm

jan schreef:Marvin,

Plaats eens een foto dan weten we ook hoe "zwart/wit" eruit ziet? Ik heb zelf ook een D3100 gehad en dit probleem herken ik niet.
Afbeelding

dit krijg ik dan op stand modus S.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr okt 28 2011 6:13 pm

amateurt schreef:Ik heb even de handleiding voor de D3100 gedownload op nikon.nl en denk dat je Picture Control op 'Monochroom' staat.

Heb je dit al gecheckt?
Is het enige wat ik kan vinden wat dit resultaat geeft..,.

Goodje

Bericht door Goodje » vr okt 28 2011 6:17 pm

Je kan in het menu "steeksleutel" terug naar standaard instellingen "herstel setup opties" zetten doe dat eens? En het is niet normaal ik heb gewoon kleur op die standen met mijn D3100!
En zet gelijk die datum uit ziet er niet uit en die datum zit toch wel in het bestand ook zelfde menu (datum afdrukken off)
In het menu kan je volgens mij, heb even gekeken niet op zwart/wit zetten je kan allen als je een foto gemaakt heb op de camera de foto bewerken naar z/w!

marfje

Bericht door marfje » vr okt 28 2011 7:48 pm

amateurt schreef:
amateurt schreef:Ik heb even de handleiding voor de D3100 gedownload op nikon.nl en denk dat je Picture Control op 'Monochroom' staat.

Heb je dit al gecheckt?
Is het enige wat ik kan vinden wat dit resultaat geeft..,.
PERFECT !!!!!
dat was het (waarom ben ik daar niet opgekomen :wink: )

Bedankt !!!!

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr okt 28 2011 10:08 pm

Fijn dat t opgelost is!

Ik zou zeker aan t begin de handleiding nog eens vaak doorlezen en de verschillende mogelijkheden ook eens proberen, dan leer je je camera steeds beter kennen en onthoud je het beter.

Veel plezier

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”