Staar je niet blind op lichtsterkte. Bedenk eens hoeveel low-light situaties je voor je kiezen krijgt en wanneer 1-2 stops extra licht voor jou de doorslag geeft. Je kunt met een digi heel gemakkelijk (tot op zekere hoogte) ook de ISO-waarde opschroeven en zo 1-2 stops licht winnen. Natuurlijk is veel lichtsterkte altijd gewenst, maar die is gewoon niet altijd betaalbaar en draagbaar qua gewicht.
Groeten,
Marnix
Vaste Brandpuntsafstand of zoom? (en welke)
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uhum Marnix, een kleine nuancering; de Tamron 17-50 2.8 is wel heel veel goedkoper en lichter dan bijv. de jou welbekende Nikkor 17-55 2.8MvBoetzelaer schreef:Natuurlijk is veel lichtsterkte altijd gewenst, maar die is gewoon niet altijd betaalbaar en draagbaar qua gewicht.

En had ik al gewezen op die mooie, lichte en niet al te dure Nikkor 35 2.0

Groet
Skippy
Laatst gewijzigd door Skippy op di jul 10 2007 10:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit ben ik niet met Marnix eens. Lichtsterkte is elementair. De meeste objectieven (prime en zoom) presteren het beste 3 a 4 stappen boven hun grootste diafragma. De 35 f2 levert zijn beste prestaties tussen 5.6 en 11. Als dus het grootste diafragma van een objectief al 5.6 is, presteert hij het beste op f11. Ik vind dat het diafragma in bijna alle gevallen de sfeer van de foto bepaalt en dus geeft een lichtsterk objectief veel meer creatieve ruimte. ( Een foto met een brandpunt van bijv. 85 kun je maken met een diafragma van 1.8 of 32. Dat is echt een verschilMvBoetzelaer schreef:Staar je niet blind op lichtsterkte. Bedenk eens hoeveel low-light situaties je voor je kiezen krijgt en wanneer 1-2 stops extra licht voor jou de doorslag geeft. Je kunt met een digi heel gemakkelijk (tot op zekere hoogte) ook de ISO-waarde opschroeven en zo 1-2 stops licht winnen. Natuurlijk is veel lichtsterkte altijd gewenst, maar die is gewoon niet altijd betaalbaar en draagbaar qua gewicht.
Groeten,
Marnix

Door diafragma alleen te koppelen aan sluitertijd ( en dat doet Marnix) zit je mijns inziens op het verkeerde spoor.
groet,
Rik
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Rik,
helemaal mee eens!
Ik had dit aspect er ook bijna bij getikt maar ik wilde Yvette niet opzadelen met nog een extra aandachtpunt. Wellicht was dat ook Marnix zijn gedachte.
Maar je hebt gelijk, licht(sterkte) is essentieel.
Daarom kicken we toch ook zo op die mooie lichtsterke primes en fotografeer ik in ieder geval bijna altijd op diafragmavoorkeuze
Groet
Skippy
helemaal mee eens!
Ik had dit aspect er ook bijna bij getikt maar ik wilde Yvette niet opzadelen met nog een extra aandachtpunt. Wellicht was dat ook Marnix zijn gedachte.
Maar je hebt gelijk, licht(sterkte) is essentieel.
Daarom kicken we toch ook zo op die mooie lichtsterke primes en fotografeer ik in ieder geval bijna altijd op diafragmavoorkeuze

Groet
Skippy
leuke lens maar zeker niet licht sterk. .......artto schreef:als standaard Nikkor is 18-70mm 3.5 perfect!(27-105mm)
solide en betrouwbaar.
aan de topstarter ...ik had echt exact het zelfde probleem als jou, ik had een kit lens 18-70 die helemaal niet licht sterk is ik heb er een sigma 30mm 1,4 bij gekocht ..maar is niet echt alles... Van afstand meten heeft hij geen kaas gegeten en is hij doorlopend aan het corigeren wat erg vervelend is ook is de lens erg zacht aan de buiten kantjes, ik heb hem nu 4 dagen en heb het vermoedendat hij niet helemaallekker is ... wat welleuk is dat je bij kaars licht een niet bewogen foto kan schieten ...maar als gewoon lekker buiten een foto nemen zou ik hem niet nemen hij is echt voor de max lowlicht data. Voor buiten heb ik een (N)18-70 een (N)70-210 en een vast (N)300mm prime lens.
lees eens http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm
zelf ff gemaakt www.ilistening.nl/DSC_0170.JPG f=1,4 s=1/6 en
www.ilistening.nl/lichtsterk.jpg 100% crop van orginele data f=1,4 s=1 uit de hand al zittende op de bank
Hoi Dre,
Bedankt voor je reactie. Ik vind het licht op je beide foto's erg mooi en warm van kleur.
Anyway, ik heb mijn 'probleem' al een tijdje opgelost en als ik jouw reactie nu lees denk ik dat ik de goede keuze gemaakt heb (dacht ik toch al).
Ik heb namelijk tweede hands een Nikon 35/2.0 gekocht en ik ben hier erg tevreden over. Ik ben, door de vaste brandpuntsafstand, weer creatiever met beeld bezig. Ik zoek weer met mijn voeten naar oplossingen inplaats van te zoomen en dat een enkele foto door die beperking niet te maken is, is jammer maar meer ook niet.
Ik vind de kwaliteit van de 35mm echt super en ik zie zeker verschil met mijn 28-70 zoom.
Bedankt voor je reactie. Ik vind het licht op je beide foto's erg mooi en warm van kleur.
Anyway, ik heb mijn 'probleem' al een tijdje opgelost en als ik jouw reactie nu lees denk ik dat ik de goede keuze gemaakt heb (dacht ik toch al).
Ik heb namelijk tweede hands een Nikon 35/2.0 gekocht en ik ben hier erg tevreden over. Ik ben, door de vaste brandpuntsafstand, weer creatiever met beeld bezig. Ik zoek weer met mijn voeten naar oplossingen inplaats van te zoomen en dat een enkele foto door die beperking niet te maken is, is jammer maar meer ook niet.
Ik vind de kwaliteit van de 35mm echt super en ik zie zeker verschil met mijn 28-70 zoom.