Vraag: vervanging sluiter, wie?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
flitslicht

Re: Vraag: vervanging sluiter, wie?

Bericht door flitslicht » wo nov 02 2011 10:29 pm

D. Haaksma schreef: Het lijkt een beetje een tombola.
Het is ook een tombola. Vraag is dus of je die wilt spelen met een goedkope of een dure camera.

Ook zijn reparaties niet vrij van het tombola effect. Ik heb het bijvoorbeeld meegemaakt dat ik mijn D80, D200, 17-55 en 70-200 tegelijk heb ingeleverd vlak na aankoop met de vraag de AF af te stellen waarna achteraf bleek dat men bij beide camera's de schroefjes van de mount niet geheel had aangedraaid zodat de lens kon bewegen als je hem vastpakte. Ik heb een jaar lang alleen op f/8 of kleiner kunnen fotograferen en, voor ik het door had, voor het eerst in 30 jaar een klant moeten melden dat de foto's mislukt waren Afbeelding

Dat geintje heeft me meer gekost dan de nieuwwaarde van de hiervoor vermelde apparatuur bij elkaar. Het is uiteindelijk een klein foutje maar wel met grote gevolgen. Vandaar ook dat ik nooit meer een camera zonder AF Fine Tune zal kopen, want dan kan je dergelijke fouten nog opsporen en ben je niet uitsluitend afhankelijk van de een of andere schoolverlater voor de continuiteit van je bedrijf.

Sorry voor de rant, maar ja, het is een tombola.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 02 2011 10:48 pm

Ik geloof het wel. Ik heb een handvol Nikon camera's sinds bijna 30 jaar en er is er ooit maar één stuk gegaan (FE2 met iets onduidelijks wat loskwam in het spiegelhuis).
Shit happens maar ik hoop er het beste van met de apparaten die ik nu gebruik. :D
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » do nov 03 2011 8:40 am

Ik heb net mijn D300 terug van NPS, sluiter vervangen na zo'n 600000 opnamen,kosten 332 euro en binnen 10 dagen retour.De sluiter was niet versleten maar defect door een slordige schoonmaak beurt bij een kamera winkel.Toch maar laten repareren want voor dat geld heb ik geen vergelijkbaar apparaat,dat kan dus ook...! Camera weer helemaal top kan er weer een tijd mee voort.

george013

Bericht door george013 » do nov 03 2011 9:14 am

Is dat een zes met vijf nullen?
George

aflockon

Bericht door aflockon » do nov 03 2011 10:17 am

Hallo,

Ik he nog altijd m'n eerste digi, een D100, met inmiddels meer dan 300.000 opnamen. Deze gebruik ik bijna niet meer, maar hij werkt nog steeds perfect.
Mijn D3 staat nu inmiddels op +250.000
Groet, Ton

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 03 2011 12:14 pm

John Jansen schreef:Ik heb net mijn D300 terug van NPS, sluiter vervangen na zo'n 600000 opnamen,kosten 332 euro en binnen 10 dagen retour.De sluiter was niet versleten maar defect door een slordige schoonmaak beurt bij een kamera winkel.Toch maar laten repareren want voor dat geld heb ik geen vergelijkbaar apparaat,dat kan dus ook...! Camera weer helemaal top kan er weer een tijd mee voort.
En de rekening is natuurlijk betaald door de camerawinkel???

Als professional wel eens bij een F-3 de sluiter laten vervangen. De F-3 zat in een perspexhuis, met motor en voeding en maakte continue opnamen (MK-1) van een productieproces. Een keer per dag MF-6 vervangen. Dat was het enige dat met de camera gebeurde. Na iets meer dan anderhalf jaar werd de sluiter vervangen (Inca) (150.000 opnamen). Na drie keer de sluiter vervangen werd de camera verkocht voor 50 gulden. Daar had nog nooit iemand met zijn vingers aangezeten. De camera had altijd in zijn perspexbehuizing gezeten. Er was veel vraag naar zo'n gebruikte F-3, heb er nooit een kunnen bemachtigen.

Op een NCN clubdag van de monteur (Inca-periode) begrepen dat het vervangen van een sluiter bij een D1, D2 gemakkelijk gaat en niet veel arbeidstijd kost. Met een aanwezige D2 liet Jan van D. dat even zien. Met D70 was de arbeidsduur en de kosten van de sluiter vrijwel gelijk als een nieuwe D70.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » vr nov 04 2011 9:11 am

Sorry foutje moet zijn 60.000 clicks en nee deze camera winkel heeft niets betaald,
ik had de camera nl. laten schoonmaken bij aan koop van een objectief even tussendoor, geen rekening geen bewijs.

jaapieo

Bericht door jaapieo » wo nov 09 2011 4:27 pm

Ik wist het wel, ik zou het ze even goed laten weten bij de winkel en vermelden dat ze niet op een volgend bezoek kunnen rekenen, lullig dat het op zo'n manier allemaal voor eigen rekening komt zeg!

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo nov 09 2011 4:50 pm

Pleit inderdaad niet erg voor die winkel! In de buurt?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » wo nov 09 2011 6:55 pm

Niet echt naast de deur.

Plaats reactie