is er een mogelijkheid om het onderwerp te ontzien en alleen het beeld er om heen te ontruisen?
Johnnie_D5100 schreef:Met Nx2 weet ik niet, wat je wel zou kunnen proberen is bijvoorbeeld Paintshop pro, daarbij kun je alles rondom het onderwerp selecteren en dan aanpassingen doen zoals bv ruis verminderen, volgens mij kan je bij Nx2 niet uit de vrije hand selecteren..![]()
Mvg
heb net even gekeken, ik neem aan dat ik het penseel dan moet gebruiken nadat ik op de min symbool heb ingedrukt?Jolanda schreef:Ja, gebruik bijv. je penselen om te selecteren. Dan kun je eerst het gebied selecteren waar je ruisonderdrukking wenst.
Of (zoals ik meestal doe omdat dat iets makkelijker werkt): pas ruisonderdrukking toe op de gehele foto. Ga dan naar penseel - (negatief) en ga met je penseel over de plaatsen waar je geen ruisonderdrukking wenst. WErkt hetzelfde als in ps. De grootte van je penseel kan je makkelijk aanpassen.
Overigens kun je dit bij alle soorten bewerkingen toepassen. Ook o.a. zwart-wit met kleur. Je zet de foto om naar z/w, pakt het penseel- en daarmee schilder je de kleur terug. Werkt ook bij contrast/verzadiging verhogen, verscherpen etc. etc. Bij portretfotografie kan je zo ook heel selectief bijv. de ogen wat extra verscherpen.
NX2 kan veel meer als je denkt......
hier raak ik je kwijt, en dat ligt aan mij hoorJolanda schreef:Zorg dat je aanpassingslijst in beeld staat.
Klik op nieuwe stap. Kies bij aanpassing selecteren, ruis onderdrukken.
Klik op penseel en daarna plus. Ga nu met het penseel over het vlak waarvan je de ruis wenst te onderdrukken. Dit wordt groen (of de kleur die je in je voorkeur hebt ingesteld). Nadat je de selectie hebt gedaan, kun je in de bewerkingslijst kijken hoeveel de intensiteit van de onderdrukking dient te zijn.
Zie je geen selectie, dan even net erboven selecteren dat je de selectie wenst te zien (masker geloof ik). Heb je teveel geselecteerd, dan even op het minnetje van het penseel klikken en deselecteren.
Jolanda
bovenstaande snapte ik nog wel..martijn1 schreef:heb net even gekeken, ik neem aan dat ik het penseel dan moet gebruiken nadat ik op de min symbool heb ingedrukt?Jolanda schreef:Ja, gebruik bijv. je penselen om te selecteren. Dan kun je eerst het gebied selecteren waar je ruisonderdrukking wenst.
Of (zoals ik meestal doe omdat dat iets makkelijker werkt): pas ruisonderdrukking toe op de gehele foto. Ga dan naar penseel - (negatief) en ga met je penseel over de plaatsen waar je geen ruisonderdrukking wenst. WErkt hetzelfde als in ps. De grootte van je penseel kan je makkelijk aanpassen.
Overigens kun je dit bij alle soorten bewerkingen toepassen. Ook o.a. zwart-wit met kleur. Je zet de foto om naar z/w, pakt het penseel- en daarmee schilder je de kleur terug. Werkt ook bij contrast/verzadiging verhogen, verscherpen etc. etc. Bij portretfotografie kan je zo ook heel selectief bijv. de ogen wat extra verscherpen.
NX2 kan veel meer als je denkt......
vervolgens werd mijn hele beeld groen en heb ik een lijntje getrokken om de vogel..
alleen is mij (indien bovenstaande goed gedaan is) niet duidelijk wat ik daarna moet doen..
dit gaan we doen..ruud ook bedankt mvg martijnJolanda schreef:Ga naar Capture NX en klik boven in je menubalk op help en daarna inhoud.
Ga naar Hoofdstuk 13 en dan het hoofdstuk: gedeelte aanpassen.
Ik heb alle hoofdstukken uitgeprint en ingebonden in een handleiding.
Succes,
Jolanda