nx2 en ruis

Discussies over fotobewerking en archivering
martijn1
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

nx2 en ruis

Bericht door martijn1 » za nov 19 2011 10:41 am

ben er sinds kort achter hoe het werkt om ruis te verminderen ( :D ) maar bijkomend nadeel van het ontruisen is dat er ook veel detail verloren gaat in het onderwerp (bij mij vogels) en daar word ik dan weer niet blij van..
is er een mogelijkheid om het onderwerp te ontzien en alleen het beeld er om heen te ontruisen?
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnnie_D5100

Re: nx2 en ruis

Bericht door Johnnie_D5100 » za nov 19 2011 10:49 am

Met Nx2 weet ik niet, wat je wel zou kunnen proberen is bijvoorbeeld Paintshop pro, daarbij kun je alles rondom het onderwerp selecteren en dan aanpassingen doen zoals bv ruis verminderen, volgens mij kan je bij Nx2 niet uit de vrije hand selecteren.. :|

Mvg

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » za nov 19 2011 10:54 am

ben alleen in het bezit van nx2 dus word dat lastig..bedank je wel voor het meedenken!

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za nov 19 2011 10:56 am

Ja, gebruik bijv. je penselen om te selecteren. Dan kun je eerst het gebied selecteren waar je ruisonderdrukking wenst.

Of (zoals ik meestal doe omdat dat iets makkelijker werkt): pas ruisonderdrukking toe op de gehele foto. Ga dan naar penseel - (negatief) en ga met je penseel over de plaatsen waar je geen ruisonderdrukking wenst. WErkt hetzelfde als in ps. De grootte van je penseel kan je makkelijk aanpassen.

Overigens kun je dit bij alle soorten bewerkingen toepassen. Ook o.a. zwart-wit met kleur. Je zet de foto om naar z/w, pakt het penseel- en daarmee schilder je de kleur terug. Werkt ook bij contrast/verzadiging verhogen, verscherpen etc. etc. Bij portretfotografie kan je zo ook heel selectief bijv. de ogen wat extra verscherpen.

NX2 kan veel meer als je denkt......
Laatst gewijzigd door Jolanda op za nov 19 2011 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
click voor mijn foto's op flickr.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za nov 19 2011 10:56 am

Johnnie_D5100 schreef:Met Nx2 weet ik niet, wat je wel zou kunnen proberen is bijvoorbeeld Paintshop pro, daarbij kun je alles rondom het onderwerp selecteren en dan aanpassingen doen zoals bv ruis verminderen, volgens mij kan je bij Nx2 niet uit de vrije hand selecteren.. :|

Mvg

Dit kan je zeer duidelijk wel! Er zit zelfs een lasso-tool op om selecties te maken.

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » za nov 19 2011 11:30 am

Jolanda schreef:Ja, gebruik bijv. je penselen om te selecteren. Dan kun je eerst het gebied selecteren waar je ruisonderdrukking wenst.

Of (zoals ik meestal doe omdat dat iets makkelijker werkt): pas ruisonderdrukking toe op de gehele foto. Ga dan naar penseel - (negatief) en ga met je penseel over de plaatsen waar je geen ruisonderdrukking wenst. WErkt hetzelfde als in ps. De grootte van je penseel kan je makkelijk aanpassen.

Overigens kun je dit bij alle soorten bewerkingen toepassen. Ook o.a. zwart-wit met kleur. Je zet de foto om naar z/w, pakt het penseel- en daarmee schilder je de kleur terug. Werkt ook bij contrast/verzadiging verhogen, verscherpen etc. etc. Bij portretfotografie kan je zo ook heel selectief bijv. de ogen wat extra verscherpen.

heb net even gekeken, ik neem aan dat ik het penseel dan moet gebruiken nadat ik op de min symbool heb ingedrukt?
vervolgens werd mijn hele beeld groen en heb ik een lijntje getrokken om de vogel..
alleen is mij (indien bovenstaande goed gedaan is) niet duidelijk wat ik daarna moet doen..

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za nov 19 2011 11:35 am

Zorg dat je aanpassingslijst in beeld staat.

Klik op nieuwe stap. Kies bij aanpassing selecteren, ruis onderdrukken.

Klik op penseel en daarna plus. Ga nu met het penseel over het vlak waarvan je de ruis wenst te onderdrukken. Dit wordt groen (of de kleur die je in je voorkeur hebt ingesteld). Nadat je de selectie hebt gedaan, kun je in de bewerkingslijst kijken hoeveel de intensiteit van de onderdrukking dient te zijn.

Zie je geen selectie, dan even net erboven selecteren dat je de selectie wenst te zien (masker geloof ik). Heb je teveel geselecteerd, dan even op het minnetje van het penseel klikken en deselecteren.

Jolanda

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » za nov 19 2011 11:55 am

Jolanda schreef:Zorg dat je aanpassingslijst in beeld staat.

Klik op nieuwe stap. Kies bij aanpassing selecteren, ruis onderdrukken.

Klik op penseel en daarna plus. Ga nu met het penseel over het vlak waarvan je de ruis wenst te onderdrukken. Dit wordt groen (of de kleur die je in je voorkeur hebt ingesteld). Nadat je de selectie hebt gedaan, kun je in de bewerkingslijst kijken hoeveel de intensiteit van de onderdrukking dient te zijn.

Zie je geen selectie, dan even net erboven selecteren dat je de selectie wenst te zien (masker geloof ik). Heb je teveel geselecteerd, dan even op het minnetje van het penseel klikken en deselecteren.

Jolanda
hier raak ik je kwijt, en dat ligt aan mij hoor
martijn1 schreef:
Jolanda schreef:Ja, gebruik bijv. je penselen om te selecteren. Dan kun je eerst het gebied selecteren waar je ruisonderdrukking wenst.

heb net even gekeken, ik neem aan dat ik het penseel dan moet gebruiken nadat ik op de min symbool heb ingedrukt?
vervolgens werd mijn hele beeld groen en heb ik een lijntje getrokken om de vogel..
alleen is mij (indien bovenstaande goed gedaan is) niet duidelijk wat ik daarna moet doen..
bovenstaande snapte ik nog wel.. :D

Ruud46
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ruud46 » di nov 22 2011 7:51 pm

Hallo Martijn,

Geen idee of je hier (http://www.dpnotes.com/noise-reduction- ... ture-nx-2/" onclick="window.open(this.href);return false; ) wat aan hebt i.c.m. de hints van de penselen?
groet,
Ruud

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » wo nov 23 2011 5:54 am

ook deze gaan we doornemen..bedankt!

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo nov 23 2011 7:57 pm

Ga naar Capture NX en klik boven in je menubalk op help en daarna inhoud.

Ga naar Hoofdstuk 13 en dan het hoofdstuk: gedeelte aanpassen.

Ik heb alle hoofdstukken uitgeprint en ingebonden in een handleiding.

Succes,

Jolanda

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 23 2011 8:00 pm

Dit is wel een heel leerzaam draadje! Jolanda hartelijk dank!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo nov 23 2011 8:30 pm

Martijn wat Jolanda al uitlegt gewoon het penseel gebruiken.
Met het plusje en minnetje kan je de selectie ook nog omdraaien .
Wel even je foto kopiëren zodat je niet je origineel verprutst en gewoon uitproberen .
Begin om de vogel heen met een niet al te groot penseel zodat je overal een beetje tussen kan komen en als je dit
rondom gedaan heb kan je je penseel vergroten en zo de rest afwerken , als je éénmaal de handigheid hebt doe je een foto in een paar minuten.
Zelf bewerk ik eerst de hele foto tot ie klaar is en dan pas doe ik hem ontruisen.

hier heb je een voorbeeld Martijn,

voor
Afbeelding

na
Afbeelding

Overigens kan je met een handig foefje je foto`s ook opblazen naar bv. 40mb jpg met behoud van kwaliteit in nx2 , wat handig is als je wilt vergroten o.i.d.

groet ruud

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo nov 23 2011 8:42 pm

ik zie heel vaak opmerkingen gemaakt worden over Capture NX. Té traag, té moeilijk, té omslachtig.....

Als je er de moeite voor neemt, is het gewoon een prachtig programma. Ik werk er graag mee en ik houd echt wel van wat snelheid. Capture moet je even onder de knie krijgen. Ik heb dat gedaan door de handleiding in een boek in te binden en gewoon hoofdstuk voor hoofdstuk af te werken.

Jolanda

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » wo nov 23 2011 9:23 pm

Jolanda schreef:Ga naar Capture NX en klik boven in je menubalk op help en daarna inhoud.

Ga naar Hoofdstuk 13 en dan het hoofdstuk: gedeelte aanpassen.

Ik heb alle hoofdstukken uitgeprint en ingebonden in een handleiding.

Succes,

Jolanda
dit gaan we doen..ruud ook bedankt mvg martijn

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”