sportfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Fred F

Re: sportfotografie

Bericht door Fred F » zo nov 27 2011 8:58 pm

@George013
Heb je helemaal gelijk in. De méérwaarde van de D3s in de sporthal zijn wel duidelijk (net als van lichtsterke objectieven) en die "M" stand ga ik zeker weer proberen. Heb daar in het begin wel mee gespeeld maar ben blijven hangen aan de "S" stand nadat ik daar acceptabele resultaten mee behaalde maar... je hebt me in ieder geval op het spoor gezet om de "M" opnieuw te gaan ontdekken in de sporthal. Thankx.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: sportfotografie

Bericht door Léon Obers » zo nov 27 2011 10:21 pm

george013 schreef:@FredF,
Ik begrijp het niet helemaal. Simpele ziel. Maar wat maakt het verschil tussen een D40 en een D3s uit wat betreft de belichting. Bij de tweede heb meerdere mogelijkheden, toepassingen, je ISO kan anders zijn, maar belichting blijft belichting.
Goed opgemerkt. Ondanks dat ik geen sportfotograaf ben en hooguit bij het turnen van mijn dochter in een sportzaal kom, kijk ik wel naar de verlichting.
Aard van het beestje vanuit een andere fotografie-ervaring laten we maar zeggen. :wink2:
Gelukkig een fraai nieuw gebouw (iets van 2 jaar oud) en het hele plafond is bezaaid met TL-bakken die over de hele zaal een effen egale uitlichting geeft. Die verdeelde serie TL-bakken die niet branden in het totaal doet te weinig aan een eventueel verschil in lichtintensiteit vele meters eronder op de sportvloer. Met een vaste sluitertijd/diafragma is daar prima te werken (zegt natuurlijk niks over de situatie ergens anders). Echter de hoeveelheid licht noopt wel om lichtsterke objectieven te gebruiken. Vanuit de tribune heb je verder een behoorlijke brandpunt nodig. Het zou mooier zijn ter plekke op de sportvloer zelf te kunnen rondlopen. Maar daar heb ik eerlijk gezegd allemaal niet zo de ambitie voor. Zoals gezegd ik ben geen sportfotograaf.
Maar als ik zie wat iemand daar voor de club op de sportvloer klaarmaakt met foto's, kunnen ze wel iemand gebruiken die wat kritischer zijn taak uitvoert: http://www.mijnalbum.nl/Album=BHJRERYM" onclick="window.open(this.href);return false; :o
Die plaatjes (met name de overzichten) laten echter wel zien dat de verlichting in dit geval inderdaad overal hetzelfde is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”