Portret - hulp welk brandpunt te gebruiken.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Portret - hulp welk brandpunt te gebruiken.

Bericht door Léon Obers » zo nov 20 2011 4:59 pm

Ik vond een aardig vergelijk in de keus van een brandpunt voor portret en het effect op het perspectief, bij min of meer dezelfde beelduitsnede.
De onderwerpsafstand wordt hierbij per brandpunt aangepast om telkens tot min of meer dezelfde uitsnede te komen.

Bron: http://gizmodo.com/5857279/this-is-how- ... retty-face" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

De verschillen in perspectief lijken vooral opvallender te zijn naar de kortere brandpunten toe in vergelijking met de langere brandpunten.
Bijv. het verschil 50mm - 100mm lijkt opvallender te zijn dan het verschil 100mm - 350mm
Vriendelijke groet, Léon Obers

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Portret - hulp welk brandpunt te gebruiken.

Bericht door weimaraner » zo nov 20 2011 5:38 pm

Heb er nu een tijdje naar zitten kijken maar moet zeggen dat mij toch ook een verschil tussen 100 en 350 mm opvalt; het hoofd lijkt op 350 mm toch een stuk boller. Had ik eigenlijk niet verwacht.

Maar ja, zoveel mogelijk groothoek blijft natuurlijk gewoon het beste voor portretten ... :wink: :

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 20 2011 5:48 pm

weimaraner schreef:Heb er nu een tijdje naar zitten kijken maar moet zeggen dat mij toch ook een verschil tussen 100 en 350 mm opvalt; het hoofd lijkt op 350 mm toch een stuk boller. Had ik eigenlijk niet verwacht.
Ik zeg niet dat er geen verschil is, alleen dat het verschil minder lijkt in deze bereiken dan bijv. tussen 50 en 100mm.
Nu is de vergelijking overigens niet zo zuiver omdat de opname bij 350mm meer is aangesneden (zie linkerkant) dan de andere opnamen.
Alleen dat meer bolle wat jij erin ziet bij 350mm kan ik niet thuisbrengen. Misschien komt het door de krappere uitsnede. Het is in ieder geval een opname met de grootste onderwerpsafstand, dus bolling zou juist het minst moeten zijn. Dat zie ik althans juist ook terug in met name het gezicht. De verhoudingen / vorm van neus, voorhoofd en wangen, dat is "platter".

Wel een aandoenlijk portret van je hond (de blik in de ogen). :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo nov 20 2011 6:47 pm

De expressie van het model is ook niet overal gelijk.
Benieuwd hoe het vergelijk eruit ziet met ruitjespapier.
En dan uitsluitend met prime objectieven uiteraard, de vertekening van zoom ben ik ondertussen wel klaar mee.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo nov 20 2011 6:51 pm

Ruitjes papier? Wil je een hoofd beplakken met ruitjes papier?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 20 2011 7:08 pm

Waar gaat dat nu weer over: ruitjespapier...

Het gaat dus om de uitstekende gezichtsdelen als de neus, die bij een groothoek groter worden afgebeeld, terwijl een tele-objectief of langbrandpuntobjectief een gezicht vlak maakt.
Met andere woorden: het gaat om de meest natuurgetrouwe weergave van een ruimtelijk object, want dat is een gezicht. Niet tegen het model zeggen...
Een vel ruitjespapier is vlak., en zal dus geen verschillen te zien geven in ruimtelijke weergave.

Vrij elementair allemaal, maar goed. Dit forum staat er vol van.

Vuistregel voor portretfotografie, dat wil zeggen hoofd en een stukje schouders, is een brandpuntsafstand van grofweg twee maal de beelddiagonaal van film of sensor, dat geeft het meest natuurlijke perspectief, is althans wel het allerbeste uitgangspunt.
Dat is voor kleinbeeld ("full frame" oftewel FX) dan twee maal 43 mm oftewel 86mm.
Vandaar dat voor kleinbeeld de meest gebruikte portretobjectieven de 85mm, de 90mm en de 105mm zijn.
Wat overigens ook geldt voor bijvoorbeeld productfotografie en autofotografie.

Voor DX-sensors is dat een brandpuntsafstand van rond de 60mm.

Nu zou ik nog graag willen weten met wat voor opnameformaat die voorbeeldfoto's zijn genomen... Elementaire informatie in deze.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo nov 20 2011 7:23 pm

emdeklerk schreef: Nu zou ik nog graag willen weten met wat voor opnameformaat die voorbeeldfoto's zijn genomen... Elementaire informatie in deze.
Zie hier: http://stepheneastwood.com/tutorials/le ... ippage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"35MM full frame DSLR, 24x36mm chip"

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo nov 20 2011 7:24 pm

35mm zoals in de bron vermeld.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 20 2011 10:39 pm

Dank, ik had een en ander niet geopend, en al zeker niet op die naam geklikt...

superswiegie

Bericht door superswiegie » wo nov 30 2011 12:08 pm

is het niet zo dat je juist bij een portretfoto beter geen groothoeklens kan gebruiken?
Ik ben in de war.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo nov 30 2011 12:12 pm

superswiegie schreef:is het niet zo dat je juist bij een portretfoto beter geen groothoeklens kan gebruiken?
Ik ben in de war.
Je hebt gelijk, maar waarom ben je in de war? :)

superswiegie

Bericht door superswiegie » wo nov 30 2011 12:58 pm

weimaraner schreef:Heb er nu een tijdje naar zitten kijken maar moet zeggen dat mij toch ook een verschil tussen 100 en 350 mm opvalt; het hoofd lijkt op 350 mm toch een stuk boller. Had ik eigenlijk niet verwacht.

Maar ja, zoveel mogelijk groothoek blijft natuurlijk gewoon het beste voor portretten ... :wink: :

Afbeelding
omdat ik dit las, zo veel mogelijk groothoek.

superswiegie

Bericht door superswiegie » wo nov 30 2011 12:59 pm

ow right, sarcasme. Dat bedenk ik me nu pas. Is toch lastig als je niet zo zeker bent van je zaak.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”