2 hondenkoppen scherp krijgen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tom
Forumlid
Forumlid

Re: 2 hondenkoppen scherp krijgen

Bericht door Tom » ma nov 28 2011 7:17 pm

polleke666 schreef:
Tom schreef:
polleke666 schreef: Dank je wel Ome Patrick ik vraag me alleen af wat die f22 dan doet op m'n lens als er toch slechtere resultaten mee word verkregen.
Je zult een grote scherptediepte nodig hebben en weten dat het toch maar voor een 10x15 is. Dan ben je blij met die F/22.

In principe geldt hetzelfde voor de hoogste ISO waarde: die is meestal ook zo korrelig dat niemand hem durft te gebruiken. Van de andere kant, als je optie een korrelige foto is of een bewogen foto, dan kies ik toch voor de korrelige. :) En zo is het eigenlijk altijd met de techniek van de camera: kiezen uit het minst slechte. Want ideaal licht heb je maar zelden.
Ik begrijp je eerste zin niet. :huh:
Na Patrick's linkje doorgelezen te hebben http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kan je beter f11 nemen voor een optimaal scherpte(diepte) resultaat.
Dat die diffractie vervelend is, maar voor een afdrukje op 10x15 (10 bij 15 centimeter, de 'ouderwetse' normale fotoafdrukjes) niet iets is dat storend hoeft te zijn.

Voor optimale scherpte is F/8 tot F/11 ideaal ja. Voor de uiterste scherptediepte blijft een klein diafragma (met dus een hoog 'F-nummer') beter. Ken zegt het zelf ook:
Unless you absolutely need depth of field [...]

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 7:37 pm

@Tom
Als ik naar de foto voorbeelden kijk op de Ken Rockwell link (beetje naar beneden scrollen) zie ik dat alles boven de f11 wat wazig word.
En nogmaals voor een digitale crop camera is mijns inziens f11 ongeveer gelijk aan f16 met analoog (of fullframe) wat dus al optimale scherptediepte heeft denk ik.
Volgens de voorbeelden en grafiekjes word de foto alleen maar slechter boven de f11.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma nov 28 2011 9:26 pm

Dat klopt ook wel, maar de scherptediepte wordt groter. Ik heb echt geen ontzettend scherpe foto nodig voor een afdrukje op 10x15. Met al die megapixels moet je toch de foto verkleinen en daarna verscherpen. :)

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma nov 28 2011 9:35 pm

polleke666 schreef:
Dreamlogic schreef:Mooie koppen hebben ze, prachtig!
"Female and Taken" ik heb je toegevoegd aan mijn Flickr contact lijst :mryellow:
Oooooh het was jij ;)
Ik vermoedde al dat het iemand van hier was, we hebben nog andere contacten van hier 'in common' ;)
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

polleke666

Bericht door polleke666 » ma nov 28 2011 9:39 pm

Tom schreef:Dat klopt ook wel, maar de scherptediepte wordt groter. Ik heb echt geen ontzettend scherpe foto nodig voor een afdrukje op 10x15. Met al die megapixels moet je toch de foto verkleinen en daarna verscherpen. :)
Het gaat toch om de kwaliteit van een foto beste Tom.Ik weet ook wel dat f22 wat meer scherptediepte geeft maar als de kwaliteit daarmee achteruit gaat gebruik ik liever dus gewoon f8 of f11 waarmee je dus ook al behoorlijk wat scherptediepte bezit (zie de laatste foto's van de boxers)
Als je zegt dat je echt geen ontzettend scherpe foto nodig hebt voor een afdrukje op 10x15 dan ben ik je draad helemaal kwijt want wat maakt het dan nog uit of de scherptediepte ietsje minder is (wat volgens mij totaal niet opvalt) op zo'n formaatje.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di nov 29 2011 10:18 am

polleke666 schreef:
Tom schreef:Dat klopt ook wel, maar de scherptediepte wordt groter. Ik heb echt geen ontzettend scherpe foto nodig voor een afdrukje op 10x15. Met al die megapixels moet je toch de foto verkleinen en daarna verscherpen. :)
Het gaat toch om de kwaliteit van een foto beste Tom.Ik weet ook wel dat f22 wat meer scherptediepte geeft maar als de kwaliteit daarmee achteruit gaat gebruik ik liever dus gewoon f8 of f11 waarmee je dus ook al behoorlijk wat scherptediepte bezit (zie de laatste foto's van de boxers)
Als je zegt dat je echt geen ontzettend scherpe foto nodig hebt voor een afdrukje op 10x15 dan ben ik je draad helemaal kwijt want wat maakt het dan nog uit of de scherptediepte ietsje minder is (wat volgens mij totaal niet opvalt) op zo'n formaatje.
Nooit een macro-objectief gebruikt?

polleke666

Bericht door polleke666 » di nov 29 2011 10:24 am

@Tom
Beste Tom dit word weer geleuter ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen dus ik ga hier niet meer op in.
de groeten

eventphotosveldhoven

Bericht door eventphotosveldhoven » do dec 01 2011 3:24 pm

stel met je lens scherp op een van de koppen /vervolgens bevries je met de (spanknop half in gedrukt)het beeld en kijk door je oog lens naar de 2 koppen zo dat je in "de gulde"snede een mooi plaatje hebt ....
is dit binnen ? hou goed rekening met licht val van af lamp of binnen komende zonlicht .
Is dit buiten ? belicht in dien nodig met bij flits van onder uit bij (sprijt het licht goed uit !!!! zo dat niet al het licht op of over de koppen gaat.

met elke lens moet dit lukken zelfs met camera op je telefoon ....

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » vr dec 02 2011 11:34 am

Bedankt voor de tip!

Ik heb hier een foto van die 2. Ik heb hem wel bewerkt. Riemen weg gepoetst, persoon erachter weg en zwart wit.

Afbeelding

polleke666

Bericht door polleke666 » vr dec 02 2011 11:41 am

Ik weet niet wiens raad je hier opgevolgd hebt beste Kees3100 maar het is een spuuglelijke z/w foto.
Sorry voor m'n commentaar maar dit vind ik nou eenmaal zo.

polleke666

Bericht door polleke666 » vr dec 02 2011 12:21 pm

Ik ben zo brutaal geweest
Afbeelding

Kees3100
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees3100 » vr dec 02 2011 1:01 pm

Oke, bedankt :roll: .Ik heb gewoon alle kleuren verwijderd in photoshop?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 02 2011 1:09 pm

Kees3100 schreef:Oke, bedankt :roll: .Ik heb gewoon alle kleuren verwijderd in photoshop?
Zo maak je geen goede zwart/wit versie. Daar zijn veel, veel betere methoden voor!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

polleke666

Bericht door polleke666 » vr dec 02 2011 1:15 pm

Patrick schreef:
Kees3100 schreef:Oke, bedankt :roll: .Ik heb gewoon alle kleuren verwijderd in photoshop?
Zo maak je geen goede zwart/wit versie. Daar zijn veel, veel betere methoden voor!
Ben het natuurlijk wel met Patrick eens.
Je moet er natuurlijk wel wat tijd en plezier in stoppen om een foto na te bewerken om een goed resultaat te krijgen
voor een mooie 30x40 afdruk of zo die je dan met alle tevredenheid ingelijst aan de muur kan hangen en met plezier naar kan kijken.
Met Capture NX2 kan je ook mooie z/w omzettingen maken als je de tools op de juiste manier weet te gebruiken.
Maar je moet er wel een beetje liefde voor hebben. :wink2:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 02 2011 3:01 pm

Beetje overdreven Polleke... :D

Alleen de verzadiging uit een foto halen levert gewoon geen mooi beeld op. Zoek even naar betere methoden in je fotobewerkingsprogramma. Ik weet niet wat je gebruikt....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”