flitslicht schreef:
Jawel, maar ik zie die afwijking bij elke serie foto's die ik van jan heb gekregen terwijl ik niet de indruk heb dat de foto's erg schuin staan.
Ik weet niet of er wel of geen snelkoppeling gebruikt wordt waarbij het plaatje dan mogelijk net iets gedraaid "vast" gemonteerd zou kunnen zijn, of dat de camera voor die testen continue op het statief is bevestigd. Op die wijze zou je telkens dezelfde afwijking kunnen krijgen.
Dat het onderwerp zelf niet schuin in het beeldveld staat, (het zoveel mogelijk parallel laten lopen van de horizontale lijnen in het onderwerp met de langszijden van het beeldkader) doet daar weinig aan af. Door het papier met ruitjes patroon met lijnen iets om zijn as te draaien kun je in sterke mate de indruk wekken dat het "recht" gefotografeerd is. Met het minimaal kantelen van het cameraplateau (voor horizontale en verticale opnamen), idem.
Een eerder testvoorbeeld met hulplijntjes voorzien.
Het blad is netjes in het midden gecentreerd gefotografeerd (maar iets gedraaid).
De trapeziumvorm zou bij een juiste opstelling symmetrisch moeten zijn, maar is het niet.
Met de foto net ietsje gedraaid zodat de horizontale lijnen recht lopen, blijft de vorm van het trapezium links en rechts niet gelijk met de schuine opstaande trapeziumzijden.
Rechts loopt schuiner / de basis met de loodlijn is breder, dan links bij het trapezium:
OK, het verschil is niet veel, maar dat is het geconstateerde verschil in vermeende niet parallelliteit van "lens en sensor" ook niet.
Dat zou best kunnen voortvloeien uit de marge die je in de opstelling hebt, of mede daarvan afhankelijk kunnen zijn. (Het zou ook een
"en en" situatie kunnen zijn).