Draadloos flitsen D5000 icm SB400
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Draadloos flitsen D5000 icm SB400
Vanaf de D90 tot D700 kun je met de ingebouwde flitser de SB-600, 800 en 900 aansturen.
De D5000 kan dit niet. Dus moet je een zender/ontvanger setje gebruiken.
Of je gebruikt een kabel maar dan is het niet echt draadloos.
Groeten van Willem
De D5000 kan dit niet. Dus moet je een zender/ontvanger setje gebruiken.
Of je gebruikt een kabel maar dan is het niet echt draadloos.
Groeten van Willem
- rjmulder
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dan kom je volgens mij bij een Pocket Wizard uit. Je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat.kadoendra schreef:Begint me nu wel een klein beetje te duizelen, maar ik waardeer jullie inzet om mij op weg te helpen. Wat ik me nog wel afvraag. Stel ik zet de SB400 uit mijn hoofd, en ik wil toch draadloos flitsen met de mogelijkheid dat de flitser de instellingen zelf goed regelt (TTL toch) dus dat ik die niet handmatig moet instellen. Wat moet ik dan kopen? Of is dat sowieso niet mogelijk met de D5000?
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro
Mijns inziens voor CVS: de D5000 flitser kan niet als "commander" fungeren, zit er niet op. Je moet dan een opzetflitser gebruiken die dat wel kan: SB800, SB900 of eventueel SU800. Daarmee kun je een of meer SB200/600/800/900 aansturen.
Conclusie: wil je draadloos Nikon CVS moet je minimaal twee flitsers kopen.
Alternatieven:
Occasion.
Metz: prijs en prestatie op niveau van Nikon; functionaliteit wat afwijkend: bv. een 58AF heeft een tweede flitsbuisje aan de voorzijde, maar mist de SU4 mogelijkheid (om als optische slaaf te werken).
Chi-Poo Tech en dergelijke: prijzen kunnen soms zeer aantrekkelijk zijn, mogelijkheden weet ik niet, geen ervaring mee.
TTL-kabel: google eens op " TTL kabel voor Nikon" of iets.
Nep-TTL: een losse SB800/900 op stand A, aangestoken met een zend/ ontvang ding. Je gebruikt dan de flitscomputer om licht te regelen, je moet wel zelf de flitser correct instellen.
PocketWizard heeft wel wat in de maak om CVS radiografisch te doen. Bestaat al voor Canon, voor Nikon nog niet definitief. Zie ook http://www.pocketwizard.com/news_events ... c_updates/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zal financieel ook niet echt aantrekkelijk zijn, misschien rond de 400- 500 euro voor een set.
Groet Hans.
Alternatieven:
Occasion.
Metz: prijs en prestatie op niveau van Nikon; functionaliteit wat afwijkend: bv. een 58AF heeft een tweede flitsbuisje aan de voorzijde, maar mist de SU4 mogelijkheid (om als optische slaaf te werken).
Chi-Poo Tech en dergelijke: prijzen kunnen soms zeer aantrekkelijk zijn, mogelijkheden weet ik niet, geen ervaring mee.
TTL-kabel: google eens op " TTL kabel voor Nikon" of iets.
Nep-TTL: een losse SB800/900 op stand A, aangestoken met een zend/ ontvang ding. Je gebruikt dan de flitscomputer om licht te regelen, je moet wel zelf de flitser correct instellen.
PocketWizard heeft wel wat in de maak om CVS radiografisch te doen. Bestaat al voor Canon, voor Nikon nog niet definitief. Zie ook http://www.pocketwizard.com/news_events ... c_updates/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zal financieel ook niet echt aantrekkelijk zijn, misschien rond de 400- 500 euro voor een set.
Groet Hans.
Laatst gewijzigd door J.Hoes op ma dec 05 2011 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit alles overziende kan ik denk ik vooralsnog beter eerst een SB600 kopen ipv een SB400. Ik kan dan later altijd nog uitbreiden met een SU-800 zodat ik eventueel later alsnog op draadloos flitsen kan overstappen. Dan moet ik het vooralsnog maar even bij het "normaal" op de camera flitsen houden, maar dat zal al een flinke verbetering geven ten aanzien van de ingebouwde flitser. Beter nu 80 euro meer uitgeven en de mogelijkheid open houden om in de toekomst (even doorsparen voor de SU-800) uit te breiden dan nu kiezen voor de SB400 die sowieso niet draadloos aangestuurd kan worden.
Dank voor jullie reacties en mocht er in het bovenstaande toch nog iets van onzin in staan, wijs me er dan op. Ik denk nu namelijk dat ik het een beetje begrijp.
Dank voor jullie reacties en mocht er in het bovenstaande toch nog iets van onzin in staan, wijs me er dan op. Ik denk nu namelijk dat ik het een beetje begrijp.
Laatst gewijzigd door kadoendra op wo mei 12 2010 12:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Just for the record, niet helemaal correct, je kan een SB-400 niet aansturen op deze manier.J.Hoes schreef:.....Je moet dan een opzetflitser gebruiken die dat wel kan: SB800, SB900 of eventueel SU800. Daarmee kun je een of meer SB200/400/600/800/900 aansturen.
@kadoendra,
Denk eens over het volgende na. Je wilt vasthouden aan Nikon's CSV oplossing die overigens niet altijd zaligmakend is. Ook hier zitten beperkingen aan dus staar je hier niet blind op en denk vooral niet dat dan alles automatisch gaat.
Misschien is dit nog een idee....Een SB-600 is een bijzonder mooie flitser maar zijn grotere broers zijn nog mooier. Kijk of je 2e hands een SB-800 op de kop kan tikken. Die heeft een paar extra mogelijkheden. Je kunt die later inzetten als commander om bijvoorbeeld een SB-600 aan te sturen maar je kan deze ook als SU-4 programmeren. Hierdoor ben je instaat om met je ingebouwde flitser de SB-800 aan te sturen, weliswaar niet volgens het CSV protocol. Nogmaals dit is helemaal niet zo moeilijk als dat je nu misschien denkt. En je ingebouwde flitser kan je afschermen met een stukje negatief film of met de SS-SU4 van Nikon zelf. Later kan je dan altijd nog een tweede CSV flitser aanschaffen. Uiteraard geldt het bovenstaande ook voor een SB-900.
Suc6 met je keuze,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Hoi,
Ik zit ook met een dilemma. Ik ben in het bezit van een (dit weekeinde aangeschaft) SB900 en wil graag draadloos flitsen. Ik heb een d5100 die geen commander-mode heeft. Nu las ik ergens iets over een update? is de commander mode er dan wel?(ik denk het niet)
Wat is nu de beste zet? De su 800 (tweedehands) aanschaffen? Of een 2de flitser -sb700-?
De sb900 was al een "rib uit mijn lijf'
maar wil graag wel de CLT van nikon gebruiken. (Geen ervaring mee maar goede verhalen over gelezen)(d5100 support dat wel)
Nog een toevoeging, ik zou de sb900 - met de su 800 willen beruiken voor portretfotografie. en niet macro fotografie. (daar is de R1C speedlight commanderset met SU 800 voor bedoeld?)
Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.
Ik zit ook met een dilemma. Ik ben in het bezit van een (dit weekeinde aangeschaft) SB900 en wil graag draadloos flitsen. Ik heb een d5100 die geen commander-mode heeft. Nu las ik ergens iets over een update? is de commander mode er dan wel?(ik denk het niet)
Wat is nu de beste zet? De su 800 (tweedehands) aanschaffen? Of een 2de flitser -sb700-?
De sb900 was al een "rib uit mijn lijf'

Nog een toevoeging, ik zou de sb900 - met de su 800 willen beruiken voor portretfotografie. en niet macro fotografie. (daar is de R1C speedlight commanderset met SU 800 voor bedoeld?)
Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Er is geen update die een commander functie toevoegt aan welke camera dan ook die dat standaard niet kan. Een bewuste keuze van Nikon volgens mij; de duurdere camera's moeten zich toch op een aantal punten onderscheiden van de goedkopere modellen.
Het enige dat je kan is alles met de hand doen en een fotocel gebruiken om de flitser af te laten gaan. Of dus de SB-900 een vriendje geven en de SB-900 als commander gebruiken op je camera. Of dus een andere camera.
Het enige dat je kan is alles met de hand doen en een fotocel gebruiken om de flitser af te laten gaan. Of dus de SB-900 een vriendje geven en de SB-900 als commander gebruiken op je camera. Of dus een andere camera.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je schrijft al dat de D5100 geen commandermode heeft en een eventuele update gaat dat niet oplossen.
In dat geval kun je de SB900 als commander gebruiken voor een 2e flitser maar moet dan wel met de flitsschoen van je camera verbonden zijn (dus op de camera of met een kabel). Of inderdaad een SU800 op de flitsschoen en dan kun je de flitsers los aansturen.
In dat geval kun je de SB900 als commander gebruiken voor een 2e flitser maar moet dan wel met de flitsschoen van je camera verbonden zijn (dus op de camera of met een kabel). Of inderdaad een SU800 op de flitsschoen en dan kun je de flitsers los aansturen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Als je via het nikon cls remote wilt flitsen dan heb je bij wat je nu hebt nog een SB600, 700, 800, 900 of 910 of een su800 nodig. Formeel zou je ook een SB-R200 kunnen gebruiken, maar daar komt zo weinig licht af dat we die direct weer vergeten.superswiegie schreef:Hoi,
Als je beslist geen flits van de camera wilt hebben dan zit je vast aan een SU-800, maar als je twee lichtbronnen wilt: eentje op en eentje naast de camera dan kun je het beste een SB-700 doen. (de 600, 800 zijn niet meer nieuw te krijgen, de 900 en 910 zijn een stuk duurder)
Er schijnen ook vreemd merk flitsers te zijn die mee kunnen praten met het Nikon CLS, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus ik durf daar ook niks over te adviseren.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.