D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door JvdKooij » vr dec 09 2011 9:51 am

a90 schreef:Volgens mij heb jij je keuze al lang gemaakt Jan :wink: Koop een Canon en ga weer genieten, daar is het ten slotte om te doen. De 7000 en jij worden volgens mij geen vrienden meer. Kijk de kerstman even lief aan en ruil je set in zou ik zeggen

En of je nu foto's met een Nikon of een Canon doet, als je ze maar maakt.
Zou Jan dan niet beter een D90 of een D300s kopen, scheelt weer wat lenzen en accessoires :mryellow:
Groetjes,
Jaap

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr dec 09 2011 10:00 am

Ik zou terug naar NSP (bijven) gaan tot het opgelost is. De D7000 is zo'n fantastische camera !
De kwaliteiten bij hoge ISO en alle extra mogelijkheden wil je toch niet kwijt ?

Niet opgeven Jan !
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » vr dec 09 2011 10:03 am

jvdk schreef:
a90 schreef:Volgens mij heb jij je keuze al lang gemaakt Jan :wink: Koop een Canon en ga weer genieten, daar is het ten slotte om te doen. De 7000 en jij worden volgens mij geen vrienden meer. Kijk de kerstman even lief aan en ruil je set in zou ik zeggen

En of je nu foto's met een Nikon of een Canon doet, als je ze maar maakt.
Zou Jan dan niet beter een D90 of een D300s kopen, scheelt weer wat lenzen en accessoires :mryellow:
Ik doe (nu) nog even niets in die zin. Ik heb bestanden naar NSP gezonden kijken wat daar uitkomt en daarna maar eens serieus met de verkoper in gesprek. Het kan natuurlijk ook een maandagochtend exemplaar zijn. Wanneer het anderen wel lukt en tevreden zijn met het resultaat van de D7000 dan moet het bij mij toch ook lukken?
Ik verkoop zelf ook techniek en vanuit die achtergrond weet ik dat het soms moeilijk is om de vinger op de zere plek te leggen. Dit kost soms tijd maar uiteindelijk lukt het veelal wel. Dit laatste hou ik maar even vast als einddoel.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

george013

Bericht door george013 » vr dec 09 2011 10:09 am

yzf1kr schreef:Hoe een lens presteerd heeft niets te maken met het scherpstelpunt.

Ook al zijn de prestaties van een lens niet optimaal, dan nog moet de maximale scherpte van die lens op de plek liggen waar jij hem wil.
Als je op punt A scherp stelt, dan moet dat ook het scherpste punt zijn, en dan moet niet een dichterbij gelegen punt B scherper zijn.
Dat heeft niets met de prestaties van de de lens te maken, en dat wijzigd ook niet met het kiezen van een ander diafragma.
Het probleem was niet alleen het scherpstelpunt, ook totaal onscherpe foto's.
Scherpstelpunt kun je corrigeren in de camera. Jan heeft deze voorafgaande aan de fotosessie allemaal op 0 gezet.
Totale onscherpte van zijn eerder getoonde foto moet veroorzaakt zijn door een te lange sluitertijd.
Zijn foto's van de cartridges waren goed, zowel wat scherpstelpunt betreft als van scherpte.(diepte)
George

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » vr dec 09 2011 10:26 am

Maar als je vanaf statief toch onscherpe foto's krijgt is er ergens iets mis. Ik heb foto's gemaakt met de D7000 vanaf statief met windkracht 6.
Foto's zijn gemaakt in het donker bij Wijk aan Zee. Sluitertijden van 2 tot 6 sec en hier zitten ondanks de wind toch ook scherpe foto's tussen.
Door de harde wind jammer genoeg ook een aantal foto's met bewegingsonscherpte.
Foto's van rijdende auto's in het donker waarbij je dan van die mooie lichtstrepen krijgt is ook geen probleem en mooi scherp.
Sluitertijden van 15 sec. Heb helaas voorlopig geen mogelijkheid om deze foto's online te zetten, maar jullie moeten het maar geloven op mijn mooie blauwe ogen. :lol: :lol: :shock:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

george013

Bericht door george013 » vr dec 09 2011 11:36 am

Zegt ook wat over je statief.
George

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » vr dec 09 2011 1:21 pm

george013 schreef:Zegt ook wat over je statief.
George
Heb pas sinds vorige week een volwassen statief. Benro classic A3580F met B2 balhoofd. Daarvoor werkte ik met een plastic statief van Cullmann.
Ik heb ook al een keer mijn camera uit het zand moeten pakken omdat de wind er vat op kreeg. Dat was wel ff schrikken.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr dec 09 2011 9:50 pm

yzf1kr schreef: En hoe had je gedacht op het oog handmatig scherp te stellen, heb je dat ooit eens geprobeerd op een moderne DSLR?
Ja zeker. En hoe denk je dat al die mensen die met MF lenzen op hun DSLR's werken, scherpstellen?
Afbeelding
foto gemaakt met een 80-200/2.8 schuifzoom van voor 1990 met defecte AF.

Edit: en hier is natuurlijk een schuifzoom in het voordeel! Dit zou me nooit gelukt zijn handmatig met een draaizoom .
Laatst gewijzigd door henkk op vr dec 09 2011 11:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

george013

Bericht door george013 » vr dec 09 2011 10:51 pm

Ook vertellen hoe je dat doet.
George

celticfreak
Forumlid
Forumlid

Bericht door celticfreak » vr dec 09 2011 10:53 pm

Ik vraag me toch af hoe het nu is met de camera's van de andere forumleden die hem hebben laten nakijken in Beverwijk.
Hebben zij ook nog steeds dezelfde scherpstel problemen? of is het alleen bij Jan nog niet goed.
.
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » vr dec 09 2011 10:59 pm

george013 schreef:Ook vertellen hoe je dat doet.
George
Gewoon goed kijken op je matglas en opletten hoe het contrast en de scherpte toenemen als je aan de afstandsring draait. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet, alleen is het matglas van een DX nogal klein, maar het gaat. Mijn eerst reflex had ook alleen en puur matglas, een de foto's waren zo scherp als het objectief ze kon krijgen.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr dec 09 2011 11:07 pm

george013 schreef:Ook vertellen hoe je dat doet.
George
Kijken, draaien en schuiven en een dosis geluk. Maar het scherptepunt ligt echt midden op het lijf van de vogel (jan van gent? of is het een supermeeuw?).
En niet met het groene bolletje, daarvoor heb je natuurlijk geen tijd in zo'n situatie. Alleen de vleugeltips aan weerszijden zijn onscherp ( had ik toch een kleiner diafragma moeten kiezen, licht genoeg op zee). Wat overigens niet hielp was dat het schip ook alle kanten uit bewoog (sommige passagiers hebben alleen maar de hele trip een paal vastgehouden :D ). Uit diezelfde trip heb ik ook nog een super serie van walvissen (de foto is gemaakt op de Noord. Ijszee ter hoogte van de Lofoten bij Andenes).

george013

Bericht door george013 » vr dec 09 2011 11:09 pm

Om scherp te stellen via je matglas heb je een ander matglas nodig. Deze zitten niet standard in de DSLR. Ik heb het matglas vervangen juist om buiten de AF van de camera te kunnen scherpstellen.
Of we begrijpen elkaar niet, of iemand lult uit zijn nek, niet boos worden.
George

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr dec 09 2011 11:28 pm

george013 schreef:Om scherp te stellen via je matglas heb je een ander matglas nodig. Deze zitten niet standard in de DSLR. Ik heb het matglas vervangen juist om buiten de AF van de camera te kunnen scherpstellen.
Of we begrijpen elkaar niet, of iemand lult uit zijn nek, niet boos worden.
George
Nou ik doe het gewoon met het standaard matglas van de D700. Iemand vroeg of ik ooit wel eens met eenDSLR handmatig had scherpgesteld. Ik moet wel zeggen dat het met het matglas van een D50 een stuk lastiger zou zijn (die heb ik ook nog).
Ik vind het D700 matglas vergelijkbaar met bijv. dat van de F4s (mijn kwaliteitsstandaard ... ) of de FE2/FA met bijv. het matglas E2 (?dat is toch het matglas met een raster?).
Een D7000 zoekerbeeld heb ik ook wel eens gezien bij mijn schoonzuster maar leek me inderdaad wat kleiner dwz wat moeilijker voor handmatig scherpstellen. Misschien is dat nog een weinig belicht verschil tussen FX en DX bodies; ik heb het niet verder kunnen onderzoeken. En ik ben helemaal niet boos :)

Groet Henk

george013

Bericht door george013 » vr dec 09 2011 11:38 pm

Ik weet niet hoe het heet, maar je kunt op het matglas van de D7000 of welke andere niet scherpstellen. Of je gaat af op je auto-focus of op je liveview.
Wil je het matglas gebruiken moet je dat veranderen.
http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon ... nikon.html

Scherpe foto's kun je ook maken door te anticiperen op de gebeurtenissen. Maakte je gebruik van de scherptediepteschaal t.o je diafragmaring.
George

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”