Waar is het toelatingsexamen basis kennis?
Sorry hoor als jij je zo aangesproken voelt.Tuihanti schreef:Hebben we tegenwoordig minimum eisen om hier te mogen communiceren?![]()
Waar is het toelatingsexamen basis kennis?
Niets in de vraag van dhr/mvr dSpier wijst erop dat ze die kennis niet hebben, sterker nog de buurman kocht een Nikon omdat dSpier zulke fijne ervaringen heeft.Remco v/d Sanden schreef:Mee eens, noem het de eerste basisvaardigheden die je moet weten als je een SLR gebruikt, of zo snel mogelijk dient te weten. Zaken als, Wat is ISO, Diafragma, Sluitersnelheid etc., wat doet het, waar gebruik ik het voor, en hoe pas ik het toe.hoorn666 schreef: Op deze vragen kunnen dan antwoorden worden gegeven waarin termen worden gebruikt die common sense zijn.
Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten.Remco v/d Sanden schreef:Mee eens, noem het de eerste basisvaardigheden die je moet weten als je een SLR gebruikt, of zo snel mogelijk dient te weten. Zaken als, Wat is ISO, Diafragma, Sluitersnelheid etc., wat doet het, waar gebruik ik het voor, en hoe pas ik het toe.hoorn666 schreef: Op deze vragen kunnen dan antwoorden worden gegeven waarin termen worden gebruikt die common sense zijn.
Dat is idd mijn meningjvdk schreef:
Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten.
Dat is helemaal niet in tegenspraak, de TS wil dus wel meer weten, nou goed, dan hoeft er alleen het advies gegeven te worden om de waardes van ISO, sluitertijd en diafragma over te nemen.emdeklerk schreef:Dit ontspoort allemaal weer heerlijk.
Uit de openingsvraag blijkt dus duidelijk dat vraagsteller denkt dat het maken van macro-foto's afhankelijk is van een pretstandenknopje. Sterker nog: hij geeft aan niet over de kennis te beschikken om dit afdoend te evalueren en te ontdekken dat de camera-instellingen die "onder" zo'n knopje zitten ook gewoon met de hand in te stellen zijn.
En DAAR ging bijvoorbeeld mijn illustratieve betoog over.
Dan volgen er, het Nikon-club-forum indachtig, allemaal meningen en - vergeef me - kreten, ook nadat ik de gewaardeerde forummers uitnodigde dan gaten te schieten in mijn betoog, terwijl ik later ook nog maar eens verzocht de openingsvraag opnieuw te lezen, want daar ging het uiteindelijk om.
Wat lees ik dan van jvdk: "Sorry, maar dat is JOUW mening dat je dat MOET weten, want dat is namelijk helemaal niet nodig. Sommige mensen zijn heel tevreden met een DSLR die op de automatische stand staat en hebben helemaal geen behoefte om iets meer ervan te weten."
Wat dus in tegenspraak is met juist die openingsvraag, de vraagsteller heeft kennelijk WEL de behoefte er iets meer van te weten, er worden hem ook wat handvaten gegeven om die kennis op te doen.
Nee, niemand MOET iets, iedereen MAG alles. Dit is het Nederlandse totaal vrijblijvende poldermodel in optima forma, waarin echte kennis meestal plaats maakt voor halfzachte opinies en waar echte vaardigheden kennelijk bestaan uit het vermogen het juiste knopje te kiezen.
Het antwoord op de vraag is al lang door Jan gegeven. Zet de schakelaar op "scene" en draai aan het instelwiel. En ziedaar: keuze uit 19 standen, waaronder ook Macro. Het zit dus wel op de D7000, maar het is iets verder weg. Geen probleem, omdat je die standen idd helemaal niet nodig hebt en de meeste D7000 gebruikers ze dan ook niet gebruiken ( misschien ook niet eens weten dat de D7000 dat wel aan boord heeftdspier schreef:Hallo,
Ik heb zelf een D7000. Vanwege mijn ervaringen kocht mijn buurman een D5100 met een standaard 18-55 VR kitlens.
Toen we gingen vergelijken bleek dat de D5100 wel macro op de standknop heeft en mijn D7000 niet.
D5100 standknop
Als ik zijn 18-55 kitlens plaats kan ik niet dezelfde macro opnamen maken als mijn buurman met zijn standknop in macro. Het verschil zit dus in de body en niet in de lens. Is macro een software optie of zitten er in de D5100 constructieve aanpassingen die de D7000 niet heeft (zoja, wat zijn deze dan)?
Dick