Vanmorgen maar eens wat getest met de D700 (standaard matglas) en AF-S 50/1.4 G.
Met de hand scherpstellen blijkt net zo goed te gaan op het matglas als met liveview. Je moet in beide gevallen wat heen en weer draaien tot je het beste scherpte punt gevonden hebt. Met liveview is het wel gemakkelijker beoordelen, m.n. omdat je het beeld ook nog eens kunt uitvergroten (op de zoeker zou je ook een loupe kunnen zetten, meen ik).
De AF komt ook in de buurt maar lijkt toch marginaal de mindere. Ik heb deze lens overigens niet uitvoerig getest op front- of backfocus en ook geen daarvoor correctie ingesteld. En misschien had ik 'm op AF-S moeten zetten en een aantal keren laten settelen. Het ging mij er nu om te testen of je goed met de hand op het oog kunt scherpstellen via de zoeker en dat blijkt beslist waar.
Dit alles waargenomen bij f/1.4. Bij f/5.6 is er geen enkel verschil in scherpte meer te zien tussen de opnamen. Normaal gesproken zou ik er nog een slag verscherping overheen doen, het blijft nu ook bij f/5.6 tamelijk zacht. Het zijn allemaal 100% crops.
Met minder lichtsterke lenzen zal het handmatig scherpstellen lastiger zijn. Maar dat is geen nieuws.
foto 1 f/1.4, handmatig scherpgesteld op het zaadje net onder het midden

foto 2 f/1.4, AF-C

foto 3 f/1.4, handmatig scherpgesteld met liveview en vergroot scherm

foto 4 f/5.6, handmatig scherpgesteld

Groet, Henk