Hulp nodig...

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
george013

Re: Hulp nodig...

Bericht door george013 » ma dec 12 2011 4:03 pm

Vergeet niet dat het scherpstelpunt in ViewNx het scherpstelveld dat gekozen is laat zien. Het is niet gekoppeld aan het voorwerp waar je op scherp stelt.
Je werkt met 300mm en 1.4 teleconverter, dus 520mm. En 1/640s en de D7000. Zou aan de lange kant kunnen zijn.
George

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma dec 12 2011 4:49 pm

george013 schreef:Vergeet niet dat het scherpstelpunt in ViewNx het scherpstelveld dat gekozen is laat zien. Het is niet gekoppeld aan het voorwerp waar je op scherp stelt.
Je werkt met 300mm en 1.4 teleconverter, dus 520mm. En 1/640s en de D7000. Zou aan de lange kant kunnen zijn.
George
Waarschijnlijk bedoel je 420mm i.p.v. 520mm? Was het maar 520mm :D
Maar ik begrijp je punt, wellicht ook een iets kortere sluitertijd dus.
Hoop dat ik hiermee i.c.m. met f8.0 ( 1 stop diafragmeren ) nog wel licht genoeg hebt voor de foto. Ofwel, alleen zinvol om roofvogels te fotograferen bij goed weer of veel licht.

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » ma dec 12 2011 4:54 pm

De 300 mm F4 is zonder teleconverter ook bij F4 al uitstekend te gebruiken, al wordt hij nog iets scherper bij F5.6
Hallo Bob,

Heb hier nog even over na zitten denken, maar eigenlijk komt het er dan op neer dat een Teleconverter ( in mijn geval de 1.4 ) je niet 1, maar 2 stops kost? Van f4.0 naar f5.6 door de converter zelf en dan ook nog 1 door het diafragmeren naar f8.0.
Als dit klopt moet ik me wellicht af gaan vragen of dit die paar mm wel waard is en ik niet beter kan proberen om op een andere manier zelf dichterbij te komen met alleen mijn 300mm f4.0 lens?

Alvast bedankt voor jouw reactie!

Groet, Matthieu

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma dec 12 2011 5:02 pm

Ik lees de start van dit bericht dat je iso 800 hebt gebruikt. Je zou deze natuurlijk nog iets kunnen opschroeven om de eventuele extra stops weer terug te kunnen winnen en/of je sluitertijd te kunnen verhogen. En wanneer je in RAW fotografeert dan krik je de belichting toch iets op in de software.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma dec 12 2011 6:27 pm

Matthieu, laat je niet gek maken.

Je lens inclusief teleconverter is scherp genoeg, je sluitertijden zijn goed, je ISO is niets mis mee.
Iedereen die goed naar je foto kijkt, ziet dat hij haarscherp is, alleen op de verkeerde plek.

Oh ja, zometeen komt ook nog iemand op de proppen met de term "Backfocus" en dan hebben we alle larie weer gehad. :twisted:

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma dec 12 2011 8:04 pm

MattvanIJpen schreef:De 300 mm F4 is zonder teleconverter ook bij F4 al uitstekend te gebruiken, al wordt hij nog iets scherper bij F5.6
Hallo Bob,

Heb hier nog even over na zitten denken, maar eigenlijk komt het er dan op neer dat een Teleconverter ( in mijn geval de 1.4 ) je niet 1, maar 2 stops kost? Van f4.0 naar f5.6 door de converter zelf en dan ook nog 1 door het diafragmeren naar f8.0.
Als dit klopt moet ik me wellicht af gaan vragen of dit die paar mm wel waard is en ik niet beter kan proberen om op een andere manier zelf dichterbij te komen met alleen mijn 300mm f4.0 lens?

Alvast bedankt voor jouw reactie!

Groet, Matthieu[/quote]

Ik gebruikte met die combinatie altijd F8 en miste dan ook VR..... Maar het hoeft natuurlijk niet.
Zie http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 13 2011 7:56 am

In het kort, de voor- en nadelen:

Voor:
- langer brandpunt, kleinere scherptediepte;
- weegt vrij weinig, klein, goedkoop;
- de minimale scherpstelafstand blijft ongewijzigd.

Tegen:
- optische kwaliteit gaat achteruit;
- sluitsnelheid moet korter;
- meer gevoeligheid voor camera bewegingen;
- verminderde lichtgevoeligheid van het objectief.

De laatste 3 minpunten kun je ook als volgt uitleggen:
Als je een teleconverter gebruikt ben je één tot twee extra stops aan sluitersnelheid kwijt. Je 100 millimeter wordt een 200mm en de sluitersnelheid moet dan van minimaal 1/100 naar 1/200. Je bent één tot twee stops kwijt aan licht door de converter. Een objectief met een grootste opening van f/4,0 wordt dan f/5,6 tot f/8. En je bent een stop aan extra diafragma kwijt, want het verlies aan kwaliteit is daardoor enigszins te compenseren.

citaat uit: http://home.kpn.nl/braak117/converters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » di dec 13 2011 9:21 am

yzf1kr schreef:Matthieu, laat je niet gek maken.

Je lens inclusief teleconverter is scherp genoeg, je sluitertijden zijn goed, je ISO is niets mis mee.
Iedereen die goed naar je foto kijkt, ziet dat hij haarscherp is, alleen op de verkeerde plek.

Oh ja, zometeen komt ook nog iemand op de proppen met de term "Backfocus" en dan hebben we alle larie weer gehad. :twisted:
Goedemorgen,

Bedankt voor je leuke reactie,

Het is af en toe heel veel wat er aan informatie op je af komt, maar ik probeer er zoveel mogelijk van te leren en in de praktijk uit te testen om zo zelf te ondervinden wat voor mij het beste werkt. Maar het moet inderdaad nog wel 'leuk' blijven. :)

Groet, Matthieu
Laatst gewijzigd door MattvanIJpen op di dec 13 2011 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » di dec 13 2011 9:28 am

Hans Braakhuis schreef:In het kort, de voor- en nadelen:

Voor:
- langer brandpunt, kleinere scherptediepte;
- weegt vrij weinig, klein, goedkoop;
- de minimale scherpstelafstand blijft ongewijzigd.

Tegen:
- optische kwaliteit gaat achteruit;
- sluitsnelheid moet korter;
- meer gevoeligheid voor camera bewegingen;
- verminderde lichtgevoeligheid van het objectief.

De laatste 3 minpunten kun je ook als volgt uitleggen:
Als je een teleconverter gebruikt ben je één tot twee extra stops aan sluitersnelheid kwijt. Je 100 millimeter wordt een 200mm en de sluitersnelheid moet dan van minimaal 1/100 naar 1/200. Je bent één tot twee stops kwijt aan licht door de converter. Een objectief met een grootste opening van f/4,0 wordt dan f/5,6 tot f/8. En je bent een stop aan extra diafragma kwijt, want het verlies aan kwaliteit is daardoor enigszins te compenseren.

citaat uit: http://home.kpn.nl/braak117/converters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallo Hans,

Bedankt voor jouw nadere en duidelijke uitleg.

Als ik het nu goed begrijp: Voor in mijn geval roofvogelfotografie moet ik alleen bij goed weer met veel licht te Teleconverter 1.4 gebruiken en hiermee zoveel mogelijk proberen te fotograferen ( met mijn 300mm F4.0 i.c.m. TC 1.4 ) op f8.0 met een minimale sluitertijd van rond de 1/1000e. Mocht ik licht te kort komen proberen te corrigeren om de Iso te verhogen.
Zonder de TC kan ik 1 stop zakken naar f5,6 om het diafragma niet volledig open te hebben.

Groet, Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”