Nu heb ik een D5100 aangeschaft omwille van zijn uitmuntende reviews en naar het schijnt beeldkwaliteit.
En daar gaat mijn vraag over. Ik weet niet alles over fotografie , maar ik weet ongeveer wel hoe alles in mekaar zit en mekaar beinvloed.
Maar mss een paar stomme vragen en ik geraak er mss aan uit mits wat goede antwoorden ?!
- Iso auto zegt de ene niet doen , de ander zegt ga gerust je gang dit moet ongeveer juist zijn.
Geeft dit ding van zichzelf extreem hoge iso waarden ?
- Even vloeken in de kerk , maar op auto(matisch) zou dit ding toch echt wel goede fotos moeten nemen ?
Bij mij lijken ze echt op niks.
Ik weet dat je toch wel een goede 1/50 (liefst nog dubbel van dit , dus 1/100) nodig heb om ze handheld te nemen maar dat komt in de volgende vraag aan bod

Maar over het algemeen zou deze toch scherpe foto's moeten geven ?
Ik krijg ze niet scherp als ik ze zelf instel , op auto idem.
Ik heb wel een scherpe foto als ik dichtbij foto's neem , maar ga je gewoon 2 meter verder iets doen , dan is er die onscherpte weer.
- Op een bewolkte dag , buiten een foto nemen dan heb ik hoge Iso waardes nodig om aan een deftige sluitertijd te komen , zelfs bij een lage F waarde , bv f/5.6 ofzo.
Op een gewone dag , niet zonnig , kom ik soms aan exif data van s1/25 , f 8 en iso 1000 en dan staat de lichtmeter soms nog niet in het midden.
- Als ik de over of onderbelichting verander moet dit toch te zien zijn op het scherm nadat de foto is genomen ?
Of kan de lichtmeter , als die naar rechts staat , zoveel onderbelicht zijn dat dit totaal niet helpt ?
Als ik , soms om eens te proberen , die op 5 zet (belichting overbelicht dan) dan is dat identiek als ik dat niet zou doen.
Mochten deze vragen stom zijn , antwoord gerust. ik lees en leer , maar geraak even niet verder nu.
Ik heb al meermaals de handleiding gelezen , maar op m'n specifieke vragen vind ik geen antwoord.
Ik moet zeggen , ik ben ook al naar de winkel geweest , heb het zoals hierboven ook uitgelegd en toen zag de bediende :
- dat die traag focuste
- en met een greycardtest dat de testcamera in de winkel bij dezelfde sluitertijd en diafragma overbelicht was en de mijne onderbelicht
Die zei me ook dat er iets mis was , is dan opgestuurd en heb die vandaag teruggekregen maar niks is er veranderd
Ze hebben wat parameters veranderd , de CCD gekuist en that's it.
deze foto is deze middag genomen

focuspoints omcirkeld
exif : S 1/30 , iso 3200 en F 4.5 op automatisch zonder flits , lichtinval van een ruit langs rechterkant.
Omdat dit binnenhuis is zou dit normaal zijn.
En waarom is deze foto niet scherp, buiten de bewegingsonscherpte (wat ik betwijfel) ?