D5100 lukt niet echt.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
MarcD5100

D5100 lukt niet echt.

Bericht door MarcD5100 » vr dec 16 2011 1:42 am

Ik heb voor deze camera een Olympus gehad , dat lukt aardig om foto's te nemen.
Nu heb ik een D5100 aangeschaft omwille van zijn uitmuntende reviews en naar het schijnt beeldkwaliteit.
En daar gaat mijn vraag over. Ik weet niet alles over fotografie , maar ik weet ongeveer wel hoe alles in mekaar zit en mekaar beinvloed.
Maar mss een paar stomme vragen en ik geraak er mss aan uit mits wat goede antwoorden ?!

- Iso auto zegt de ene niet doen , de ander zegt ga gerust je gang dit moet ongeveer juist zijn.
Geeft dit ding van zichzelf extreem hoge iso waarden ?

- Even vloeken in de kerk , maar op auto(matisch) zou dit ding toch echt wel goede fotos moeten nemen ?
Bij mij lijken ze echt op niks.
Ik weet dat je toch wel een goede 1/50 (liefst nog dubbel van dit , dus 1/100) nodig heb om ze handheld te nemen maar dat komt in de volgende vraag aan bod :wink:
Maar over het algemeen zou deze toch scherpe foto's moeten geven ?
Ik krijg ze niet scherp als ik ze zelf instel , op auto idem.
Ik heb wel een scherpe foto als ik dichtbij foto's neem , maar ga je gewoon 2 meter verder iets doen , dan is er die onscherpte weer.

- Op een bewolkte dag , buiten een foto nemen dan heb ik hoge Iso waardes nodig om aan een deftige sluitertijd te komen , zelfs bij een lage F waarde , bv f/5.6 ofzo.
Op een gewone dag , niet zonnig , kom ik soms aan exif data van s1/25 , f 8 en iso 1000 en dan staat de lichtmeter soms nog niet in het midden.

- Als ik de over of onderbelichting verander moet dit toch te zien zijn op het scherm nadat de foto is genomen ?
Of kan de lichtmeter , als die naar rechts staat , zoveel onderbelicht zijn dat dit totaal niet helpt ?
Als ik , soms om eens te proberen , die op 5 zet (belichting overbelicht dan) dan is dat identiek als ik dat niet zou doen.

Mochten deze vragen stom zijn , antwoord gerust. ik lees en leer , maar geraak even niet verder nu.
Ik heb al meermaals de handleiding gelezen , maar op m'n specifieke vragen vind ik geen antwoord.
Ik moet zeggen , ik ben ook al naar de winkel geweest , heb het zoals hierboven ook uitgelegd en toen zag de bediende :
- dat die traag focuste
- en met een greycardtest dat de testcamera in de winkel bij dezelfde sluitertijd en diafragma overbelicht was en de mijne onderbelicht
Die zei me ook dat er iets mis was , is dan opgestuurd en heb die vandaag teruggekregen maar niks is er veranderd
Ze hebben wat parameters veranderd , de CCD gekuist en that's it.

deze foto is deze middag genomen
Afbeelding
focuspoints omcirkeld
exif : S 1/30 , iso 3200 en F 4.5 op automatisch zonder flits , lichtinval van een ruit langs rechterkant.
Omdat dit binnenhuis is zou dit normaal zijn.
En waarom is deze foto niet scherp, buiten de bewegingsonscherpte (wat ik betwijfel) ?

MarcD5100

Re: D5100 lukt niet echt.

Bericht door MarcD5100 » vr dec 16 2011 2:31 am

en deze is ook nog geschoten deze middag
Afbeelding
Vind dit toch ook niet scherp , natuurlijk als je die verkleint is het wel beter , maar toch.
exif is s1/80 , iso 400 , f 4 ofzo dacht ik

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 16 2011 2:57 am

Jammer dat er geen EXIF informatie meer in de foto's zit.

Die eerste kan ik je zo wel vertellen (in ieder geval een van de dingen die bij deze foto speelt). De D5100 kan prima met hoge ISO waarden overweg, maar er zijn natuurlijk wel grenzen. Je schiet hier met ISO 3200. Dat is toch wel erg hoog. De camera gaat proberen de ruis weg te krijgen. Dat kost je wel scherpte. Dat speelt bij foto 1 zeker een rol. Verder is bij 1/30ste bewegingsonscherpte niet zo vreemd. Welk objectief heb je hier gebruikt en op welke zoomstand?

Ik neem aan dat je 'm niet per ongeluk van autofocus afgehaald hebt? Hoe staat je belichting?

Het zou schelen als je wat 100% crops zou plaatsen. Of nog beter; de originelen ergens neer zou kunnen zetten ter download. Dan zijn er ongetwijfeld wel wat mensen die er even naar willen kijken voor je.

Ik heb vooralsnog geen reden aan te nemen dat er wat fout is met je camera. Ik heb zo vaak dit soort zaken langs zien komen hier op het forum. Het is vrijwel altijd een kwestie van instellingen en begrip. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat er niets mis is in jouw specifieke geval. Maar vooralsnog zou ik daar niet van uit gaan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr dec 16 2011 3:07 am

De eerste foto is rechts wat "wollig" in zijn algemene scherpte met wat overstraling langs lichte objecten. Wat voor lens gebruik je?
De tweede foto lijkt in het midden achterin op die garageboxen en dat huis scherp te zijn (ik kijk nu vanaf mijn laptop met minder goed scherm). Daar lijkt de focus te liggen. Ik zie vooralsnog niets verkeerds in die opname.
Kun je geen beelden online zetten inclusief de EXIF-info in de foto's ingekapseld? Die ontbreken nu in je afbeeldingen.
Mogelijk is er nog wat meer uit de EXIF-info te halen dan de onderdelen die jezelf opschrijft. Vandaar.
Verder is er bij 100% crops meer te zien dan op deze beperkte afmeting webplaatjes.

Heb je al eens testen gemaakt vanaf statief, en gebruik gemaakt van Livebeeld (LiveView) om scherp te stellen?
De enig juiste methode om beweging van de gebruiker en eventueel kleine afwijkingen in het "normale AF" systeem uit te sluiten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcD5100

Bericht door MarcD5100 » vr dec 16 2011 4:57 am

En nu lijk ik helemaal ontechnisch , maar hoe post ik dan een foto met de gegevens nog in ? :oops:

Lens is de standaard kit lens , de 18-55.
@ Patrick : bovenstaande lens en ze stond op 30mm.
Nee , die stond op autofocus. Belichting stond niet over of onderbelicht op de 1e foto.
En hoe kan ik dat dan oplossen ? Oké het hangt van "geen goed licht - te weinig licht af" zei er mij iemand , maar als ik die iso naar beneden haal , dan gaat mijn sluitertijd nog eens stukken trager. Niet dat ik binnehuis wil of moet fotograferen , maar ik kom nogal eens op een donkere plek :D .

@ Leon : focus ligt in het begin naast die deur rechts (op die "vouw" om het zo te noemen) , op de regenpijp , op de open garage links en erboven en in het midden van de ruit van dat huis en de middenste garage.

Maar hoe komt dat deze dan wel scherp(er) is , op een vergelijkbare dag is gemaakt en toch zo'n verschil geeft
exif (kort) = f/5 , s1/125 en iso 100
Dit was nog met m'n vorige camera (Olympus met 14-42mm lens)
Als ik ze beiden even groot maak (wat eigenlijk niet hoeft , je ziet het zo eigenlijk al) is die van de Nikon precies met een 2mp camera gemaakt.

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties !!!!

edit : is deze crop goed ?
Afbeelding
en ik heb de andere ook eens gedaan
Afbeelding

zo zie je het verschil beter idd :)

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 16 2011 2:46 pm

MarcD5100 schreef: deze foto is deze middag genomen
Afbeelding
focuspoints omcirkeld
exif : S 1/30 , iso 3200 en F 4.5 op automatisch zonder flits , lichtinval van een ruit langs rechterkant.
Omdat dit binnenhuis is zou dit normaal zijn.
En waarom is deze foto niet scherp, buiten de bewegingsonscherpte (wat ik betwijfel) ?
Op de foto zie je dat er diverse scherpstelpunten zijn op diverse afstanden. Je camera gaat dan middelen.
Ergens tussen die afstanden ligt je scherpstelpunt. Niets is dus helemaal scherp.
Misschien helpt het iets als je op 1 punt scherp stelt.

1/30 is erg langzaam. Bewegingsonscherpte is zeer goed mogelijk. Onder de 1/60 pakt deze jongen een statief of zet de ISO een stop omhoog.

De stelregel om uit de hand te werken is bij en minimale sluitetijd van minimaal het brandpuntafstand van je objectief.
Dus bij 100 mm minimaal 1/100ste, bij 50mm minimaal 1/50e. Echter neem daarin dan wel de cropfactor 1,5 mee.
Je objectief gedraagd zich bij een 30mm niet als een 30mm maar als een 45mm. Dan zou je minimale sluitertijd 1/50 moeten zijn en dan nog moet je de camera goed stil houden. Dat zijn minimale waarden. Het is safer/makkelijker om hoger te gaan zitten.

Ook kun je proberen je lichtmeetmethode anders te doen. Je hebt ook hier 3 mogelijkheden. Het gehele beeld, centrum gericht en spotmeting. Probeer eens te bezien wat er gebeurd als je i.p.v. het gehele beeld meer centrumgericht gaat meten.

Wat ook helpt is je objectief niet op de maiximale f opening te zetten maar een stop er boven. Op de minimale en maximale opening blijkt er minder scherpte te zijn. Dat geldt voor alle objectieven. Als het hier om de 4,5-5,6 kitlens gaat zou daar ook nog wel eens een oorzaak in kunnen meespelen.

Het is een samenspel van de bovengenoemde factoren, denk ik.
Als je sluitertijd goed is, je meetmethode voor AF en belichting ook beter is en je een ander objectief gebruikt zul je er, denk ik, meer uit kunnen halen. Al gebruik je de kitlens zul je al verbeteringen gaan zien, denk ik.

Ik hoop dat je hiermee iet meer scherpte uit je camera gaat halen. :wink:

george013

Bericht door george013 » vr dec 16 2011 3:36 pm

Waren mijn gedachten ook. Blijkt dat met deze scherpstelvelden de marges toch aanzienlijk kunnen zijn. Het lijkt dat erg geeneen in hetzelfde vlak ligt.
Ook begrijp ik het gebruik van meerder scherpstelvelden in een statische omgeving niet. Zie ik zo vaak. Het lijkt erop dat men denkt "dit is nieuwer dus ook beter". Gebruik altijd AF-S tenzij....
George

MarcD5100

Bericht door MarcD5100 » vr dec 16 2011 4:17 pm

@ Tuihanti :
Die tv was genomen op Auto(matisch) , dus de Iso nog hoger stellen was niet aan de orde.
En moet ik die op Auto iso laten staan of zelf instellen (meningen zijn daar ook over verdeeld).
die 1/30 weet ik dat dit op de rand is , en dat je best 1/100 hebt of meer , maar dan kom ik aan enorme ISO waarden.....
Maar zo die dan (even vloeken) op Auto geen goede foto moeten maken ?

@ George :
Speelt geen rol hoor die scherpstelpunten , was me enkel zo gezegd het zo even te proberen :wink2:

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » vr dec 16 2011 4:56 pm

MarcD5100 schreef:@ Tuihanti :
Die tv was genomen op Auto(matisch) , dus de Iso nog hoger stellen was niet aan de orde.
En moet ik die op Auto iso laten staan of zelf instellen (meningen zijn daar ook over verdeeld).
die 1/30 weet ik dat dit op de rand is , en dat je best 1/100 hebt of meer , maar dan kom ik aan enorme ISO waarden.....

@ George :
Speelt geen rol hoor die scherpstelpunten , was me enkel zo gezegd het zo even te proberen :wink2:
Met de std lens loop je al snel tegen hoge iso waardes aan als je binnenshuis fotografeert. Die is niet bepaald lichtsterk. Als je eens een 50mm 1.8 zou proberen dan zul je merken dat je daarmee, ondanks dat die geen beeldstabilisatie ( VR) heeft betere plaatjes produceerd tov de std lens.

Voor wat betreft de scherpstelpunten. Ik was daar ook niet tevreden mee en fotografeer zo goed als altijd met een enkel veld ipv meerdere. Dat kwam mijn foto's aanzienlijk ten goede.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr dec 16 2011 5:20 pm

MarcD5100 schreef:@ Tuihanti :

@ George :
Automatisch gebeurd er bij mij helemaal niets. Hooguit semi auto in A.
Automatisch betekend niet automatisch ook een goede foto. Die krijg je eigenlijk pas als je meer handmatig gaat doen.
Zoals ik al aangaf, als de s onder de 1/60 komt dan een statief pakken. Dan hoeft de ISO niet omhoog maar kan de sluitertijd langzamer.
ISO zo laag mogelijk houden en dus zeker niet op de automaat. ISO 100 is altijd mijn startpunt. Liever ISO 100 of 200 met statief dan ISO 1000 uit de hand.

Ga meer handmatig werken en semiauto werken. Gebruik de standen MASP.
Een groot nadeel is idd je objectief die niet bepaald lichtsterk te noemen is.

Deze heb ik gemaakt met de camera op statief.
Lens is de 50mm 1,8G.
S 1,5 seconden F 4,5 ISO200
Lichtmeting centrum gericht. AF op spotmeting.

Afbeelding

Hmm, converteren neemt hier weer scherpte weg. De werkelijke foto is op mijn monitor ragscherp.
Laatst gewijzigd door oud0001 op vr dec 16 2011 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 16 2011 5:27 pm

Je moet gewoon geen foto's gemaakt bij ISO 3200 nemen bij 1/30ste en dan gaan kijken of ze scherp zijn. Dat moet je doen onder enigszins normale lichtomstandigheden als je wil gaan kijken naar autofocusprestaties, scherpte en zo.

Aan de tweede foto zie ik trouwens niet zoveel fouts. Als de scherpte voor de huizen in de achtergrond ligt, dan zie je al snel een verschil in scherpte aldaar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » vr dec 16 2011 5:29 pm

@MarcD5100,
Denk je dat er een verschil in zit als je de belichtingsmeter volgt of iets op Auto of handmatig wordt ingesteld? In de pretstanden hooguit een voorkeur voor 1 van de drie variabelen. Flits niet meegerekend.
George

MarcD5100

Bericht door MarcD5100 » vr dec 16 2011 8:11 pm

@ Tuihanti :
Dat versta ik van die tripod , maar het moet toch mogelijk zijn om buiten deftige fotos te nemen zonder een torenhoge Iso waarde ?
Op een lichtbewolkte dag had ik een exif van f8 en 1/80 en iso 1000 , dat klopt toch ergens niet ?
Ik heb al alles geprobeerd , de P stand , maar dat gaf me op een foto een sluiter van 1/5 op f/5 bij iso 100 op een lichtbewolkte dag.
Dus als ik de driehoek goed versta :
dan zou ik iso moeten verhogen om mijn sluitertijd sneller te krijgen of een tripod gebruiken , correct ? F verlagen zal niet echt gaan (en er zei iemand best een stapje hoger , dus zou ik op F5.6 moeten gestaan hebben , maar dan ga ik nog lager ivm sluiter)

@Patrick :
maar er is toch een verschil te zien tussen beide fotos ?
Ik snap niet dat ik met de ene camera de scherpe foto maak en met de Nikon die onscherpe
Tuurlijk snap ik wel dat je zegt dat die 1/30 te traag is , dat was nu wel een slecht voorbeeld van me.

@ George :
Tuurlijk zal er een verschil op zitten , maar waarom kreeg ik met een goedkope camera betere beelden op Auto dan met deze ?
Als ik de reviews overal lees is dit een prima beginnerscamera waar je niks moet voor kennen die keer op keer scherpe beelden geeft.
Daar had ik het met de gast in de winkel ook over (voor dat die binnen ging om na te kijken) , die zei ook dat die echt goede foto's moest geven (goed als in kwaliteit dan hé :wink2: ).
Als ik die vergelijk met die van een vriend met een 3 jaar oude Sony zijn de mijne nog slechter :? (en die werkt ook met de kitlenzen)
En die belichtingsmeter moet op "0" komen toch ? Wel soms kom ik er gewoon niet zonder hoge Iso waarden en dan nog maar om van mijn sluitertijden te zwijgen (en dan sta ik niet op F/22 ofzo) , of zie/doe ik het daar verkeerd ?

Aan iedereen al bedankt om mee te denken , en als ik reageer en het komt wat verkeerd over is het zeker niet de bedoeling. Ik probeer enkel mee te denken en dan mijn eigen bevinding te geven. En daar dan uit te leren ook. Ook al kunnen dingen soms voor jullie stom over komen :oops:
Ik kom er ook voor uit dat ik niet zoals jullie alles weet , maar normaal gesproken toch genoeg om een propere scherpe foto te nemen :(

Is er trouwens geen "standaard" om eens een foto te maken om te kijken aan wie het ligt :D ?

MarcD5100

Bericht door MarcD5100 » vr dec 16 2011 8:22 pm

En vraagske , wat mss ook kan helpen :
Waarom kan ik dit wel doen van dichtbij ? Tis mss ook niet de scherpste , maar vind de betere niet echt terug meer :oops:
Afbeelding

En als ik verder dan 1 meter ga is het om zeep.
Dacht eerst dat het aan het ontbreken van de DOF-kennis was (wat ook kan hoor) , maar snap dan niet waarom het bij mijn vorige camera wel lukte.

Wat ik ook al gelijk gemerkt heb is dat er wel nog mensen zijn die dezelfde problemen hebben (ook met de D7000) om goede fotos te nemen.

george013

Bericht door george013 » vr dec 16 2011 9:19 pm

MarcD5100 schreef: Dacht eerst dat het aan het ontbreken van de DOF-kennis was (wat ook kan hoor) , maar snap dan niet waarom het bij mijn vorige camera wel lukte.

Wat ik ook al gelijk gemerkt heb is dat er wel nog mensen zijn die dezelfde problemen hebben (ook met de D7000) om goede fotos te nemen.
De scherptediepte wordt mede bepaald door je sensorafmetinegen. Ik weet niet wat de Olympus heeft, ga ervan uit dat het een compact is. Grotere scherptediepte.

Ga je eigen draadje niet vergelijken met de D7000 perikelen. Probeer eerst te fotgraferen op een stand die jij kiest en waarvoor jij de verantwoordelijkheid neemt.. Dan gericht teruhzoeken naar wat er fout is gegaan. En zorg dat bij het plaatsen van de foto's je Exif zichtbaar is. Anders wordt het een opnieuw welles/nietes verhaal.
George

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”