Mijn eerste panorama's; tips gevraagd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Myriad

Mijn eerste panorama's; tips gevraagd

Bericht door Myriad » zo jul 15 2007 10:03 pm

1e: gisterenavond gemaakt; zomaar, als vingeroefening.
Details: 8 foto's met Nikkor 35mm op D70s, f/11/ 1/15sec

Afbeelding

2e: vanavond gemaakt, ook als oefening; voor morgenvroeg.
Details: 7 foto's met Tamron 28-75mm @28mm op D70s, f/11 1/200sec

Afbeelding

Software: AutoStitch

Mogelijke verbeteringen bij nr. 2:
- uiteraard zal het ochtendlicht op de voorgevel de mooie kleuren weergeven en geen tegenlicht geven
- nog iets in de compositie?

Andere tips?

Bij voorbaat dank!
Laatst gewijzigd door Myriad op ma jul 16 2007 9:25 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo jul 15 2007 10:14 pm

Ziet er in mijn ogen wel goed uit. En ja, die tweede een keertje in de ochtend overdoen.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo jul 15 2007 10:19 pm

Ben nu wel heel benieuwd hoe die 2e eruit gaat zien, de kleurtjes van de huizen maken me al heel nieuwsgierig..

Ga zo door..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Roberto

Bericht door Roberto » zo jul 15 2007 11:04 pm

right place, wrong time voor foto 2

ik zou hem converteren naar z-w en de belichting, contrast en helderheid aanpassen... ff uitprinten op A3 en dan kan hij zo aan de muur in een frame! top!!! ben zeer benieuwd...

TIP: Gaan slapen nu en dan morgenvroeg eruit en ons daarna verblijden met de nieuwe plaat, plzzz... :lol:

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo jul 15 2007 11:20 pm

Je moet bij het maken van panorama's ook altijd het gemiddelde van de belichting nemen. Dus op een aantal plaatsen meten en dan de camera instellen en alle foto's met dezelfde instelling maken.
En zeker niet slecht voor de eerste keer hoor.... goed gedaan.

Pierre 8)

" Op mijn site staan ook een aantal panorama's. "
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Myriad

Bericht door Myriad » ma jul 16 2007 4:39 am

Je moet bij het maken van panorama's ook altijd het gemiddelde van de belichting nemen.
Dat heb ik toegepast.

Ik ben nu al wakker, omdat m'n dochter is gaan spoken vannacht.
Ik wist niet precies hoe laat de zon opkomt vandaag (ergens tussen 5 en 6). Ik ben dat dan maar gaan opzoeken. 5.38 uur volgens Teletekst.
Geen probleem; maandag heb ik toch een vrije dag. :wink:

Volgens "De gouden regel voor landschapsfotografie" (volgens Scott Kelby (Joe McNally); ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat die hier ook voor opgaat) kun je eigenlijk alleen maar (mooi) fotograferen 15 tot 30 minuten voor zonsopkomst en dan (het zal wel tot en met zijn) van 30 minuten tot maximaal 1 uur erna. En van 15 tot 30 minuten voor zonsondergang tot 30 minuten na zonsondergang.
Dat zal ik dan meteen maar even in de praktijk brengen; 5.38 uur sta ik er (als ik uit het raam kijk, zie ik dat het voorlopig nog niet gaat regenen).
Die brug wordt veel gebruikt door fietsers die van en naar de basisschool gaan die vlak achter die huizen ligt. Dus op dat tijdstip heb ik daar nog geen last van.

Myriad

Bericht door Myriad » ma jul 16 2007 5:14 am

Roberto schreef:ik zou hem converteren naar z-w en de belichting, contrast en helderheid aanpassen... ff uitprinten op A3 en dan kan hij zo aan de muur in een frame! top!!! ben zeer benieuwd...
Zwart-wit; daar had ik nog niet aan gedacht. In eerste instantie ga ik voor de compositie en "de kleurtjes van de huizen".
Ik zal hem daarna converteren en iets bewerken.

Myriad

Bericht door Myriad » ma jul 16 2007 7:34 am

Dit is het geworden:

Afbeelding

Voor de variatie:

Afbeelding

Ook leuk:

Afbeelding

Nu nog een keer vol overdag, 's avonds met de lichtjes aan en een keer als HDR / HDRI.
Laatst gewijzigd door Myriad op ma jul 16 2007 7:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Fee66

Bericht door Fee66 » ma jul 16 2007 7:47 am

Hoi Pasemi,

Hij is prachtig gemaakt, de vernieuwde huizenrij met kleur.
Erg mooi.

gr. Fé

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jul 16 2007 9:10 am

Ik vind de 2 bewerkingen niet echt mooi, de originele is een mooi plaatje geworden, toch nog wat tips om de volgende keer een nog mooiere te krijgen:

-1- je foto mist wat contrast door de ochtendzon, misschien volgende keer ene iets later tijdstip, zodat de zon net op de huizen schijnt.
-2- compositie volgende keer iets ruimer, want je daken van je huizen lopen nu bijna tegen de bovenkant van je foto
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Myriad

Bericht door Myriad » ma jul 16 2007 2:21 pm

@Opgezetfan: bedankt voor je tips!

Wat betreft het contrast; 15 minuten later schoot ik deze (uitsnede van een panorama) vanaf een ander punt en je ziet inderdaad al meer kleur:

Afbeelding

Een detail hieruit:

Afbeelding

Er zijn nog genoeg variaties mogelijk op dit thema (vanaf de andere kant, de achterkant, tegenover (op een eilandje)), met dreigend onweer etc.
Volgende keer beter (ik moest op tijd naar huis om met het gezin te ontbijten). Omdat ik op loopafstand hiervan woon, is dat geen enkel probleem.

Wat betreft de ruimere compositie en de daken tegen de bovenkant: met de Tamron 28-75mm op 28mm lukte dat niet meer.
Ik stond al bijna met m'n rug tegen de andere hoek van de brug. Dat was voor mij wel het punt om te staan, anders miste ik de 2 belangrijke rechtse bruglijnen als zichtlijn.
Nog meer naar achteren vond ik niet mooi. Toch vind ik het zo wel iets dreigends hebben.
Ik wilde daar niet het belangrijke verbindende loopvlak van de brug aan opofferen of een lager standpunt innemen.
Een Tokina 12-24 en een 20mm AIS (voornamelijk voor macro met omkeerring) staan nog op m'n verlanglijstje.

rvdb

Bericht door rvdb » ma jul 16 2007 3:19 pm

Wat een geinig en makkelijk programma. Net geinstalleerd en nu wat aan het oefenen.
Jouw resultaten zijn iig erg mooi. Voor mij de reden het dus te installeren. Heb een Mac en daar dus AutoPano Pro op gezet.

N.B. Merk trouwens dat een deel van het menu in het Duits is.. Iemand daar ervaring mee. Beetje irritant wel.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » ma jul 16 2007 10:23 pm

eerst even dit. Mooie foto met al die gekleurde huizen.

Ik wil niet negatief overkomen.

Ik zie hindelijke stof plekjes op deze foto.
In het midden in de lucht. Boven van het stenen gebouw.(een school volgens mij)
Afbeelding

Myriad

Bericht door Myriad » di jul 17 2007 8:48 pm

Ik zie hindelijke stof plekjes op deze foto.
Klopt; ik zie geen weerspiegeling ervan in het water.
Bedankt; ik had ze ook gezien, maar ik wilde het forum de uitsnede niet onthouden.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jul 20 2007 11:05 pm

Hallo Pasemi,

Ik heb met bewondering je panorama foto's bekeken en heb ook AutoStitch gedownload. Hier zitten een paar vb jpg's bij waar je een panorama foto van kan maken. Als ik dat doe, ziet die foto er niet uit (auto crop werkt niet, etc.)
Kun jij mij jou optie scherm eens laten zien hoe jij e.e.a. hebt ingesteld ?

Bij voorbaat dank,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”