@Opgezetfan: bedankt voor je tips!
Wat betreft het contrast; 15 minuten later schoot ik deze (uitsnede van een panorama) vanaf een ander punt en je ziet inderdaad al meer kleur:
Een detail hieruit:
Er zijn nog genoeg variaties mogelijk op dit thema (vanaf de andere kant, de achterkant, tegenover (op een eilandje)), met dreigend onweer etc.
Volgende keer beter (ik moest op tijd naar huis om met het gezin te ontbijten). Omdat ik op loopafstand hiervan woon, is dat geen enkel probleem.
Wat betreft de ruimere compositie en de daken tegen de bovenkant: met de Tamron 28-75mm op 28mm lukte dat niet meer.
Ik stond al bijna met m'n rug tegen de andere hoek van de brug. Dat was voor mij wel het punt om te staan, anders miste ik de 2 belangrijke rechtse bruglijnen als zichtlijn.
Nog meer naar achteren vond ik niet mooi. Toch vind ik het zo wel iets dreigends hebben.
Ik wilde daar niet het belangrijke verbindende loopvlak van de brug aan opofferen of een lager standpunt innemen.
Een Tokina 12-24 en een 20mm AIS (voornamelijk voor macro met omkeerring) staan nog op m'n verlanglijstje.