Halli allemaal,
De beloofde update: op dit moment sta ik bij NSP op de parkeerplaats, *zonder* body (live verslag

)
Vanochtend bij Chipclean geweest. Ik heb nu eindelijk zekerheid over het probleem...
Alle combinaties van de D7000 body en de 7 lenzen hadden backfocus, variërend van -5 tot -27(!). De twee lenzen waarbij ik zelf al een afwijking vond en de 105 micro hebben een AF finetuning nodig van meer dan -20, en kunnen niet goed worden gecorrigeerd. Kosten: 109,- voor 7 lenzen en chip cleaning.
In overleg met Chipclean en NSP vervolgens direct met de hele handel doorgereden naar Beverwijk om een beroep te doen op garantie. Ook dit keer weer vriendelijk en vlot geholpen.
Ik heb de backfocus waarden aan NSP laten zien, de technicus gaat nu eerst de body tunen / justificeren. Ook mappen ze direct een dode pixel weg die Chipclean tegenkwam bij het (nogmaals) reinigen van de sensor (hier zat toch nog vuil op). Na aanpassing moet de AF finetuning van alle lenzen opnieuw worden gedaan. NSP wilde niet de lenzen innemen, dus dat moet ik zelf regelen.
Erg positief is dat Ton van Chipclean heeft aangeboden om het opnieuw finetunen van deze lenzen kosteloos te doen! Dat is goede service!!
Met wat geluk is de body over 1-2 weken klaar, dan haal ik 'm op en rij ik door naar Chipclean om de hele set weer te laten finetunen. Ik hoop dat het daarmee is opgelost.
Zoniet, dan moeten de lenzen zelf worden afgesteld door NSP. Dit kan gelukkig met de AF-S objectieven...
Wordt vervolgd!
Groet, Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor