Bericht
door pacha » di dec 27 2011 8:13 pm
Je zal de lens hoofdzakelijk gebruiken voor macro, meen ik te mogen besluiten.
Dan hoef je geen compromissen te sluiten, het gebeurt dat een macrolens ook als 'portretlens' zou moeten dienen,
wat ik niet ideaal vind, maar dit is voor U niet het geval.
Dus enkel concentreren op macro.
Slechte macro lenzen zijn er niet, de bouw is relatief eenvoudig, omdat vrijwel alle macro lenzen tegenwoordig een vast brandpunt afstand hebben, zogenaamde prime lenzen.
Waar ik zeker zou op letten:
1- koop een echte macrolens, vergrotingsmaatstaf 1:1.
fabrikanten leiden de koper nogal eens om de tuin, en zetten 'macro' op lenzen met een vergrotinngsmaatstaf van amper 1:2.
2- zoek uit welke brandpunt afstand het best bij je wensen past.
Dit is niet eenvoudig.
Er zijn macrolenzen met brandpuntafstanden tussen pakweg 40mm. en 200mm.
Een wereld van verschil.
In mijn ervaring zit je met een brandpuntafstand tussen 90mm. en 105mm. in veel gevallen goed.
Maar het hangt er vanaf wat je wil gaan fotograferen.
3- autofocus, heb je in veel gevallen niet nodig bij macro, maar ik zou het toch aanraden, het zelf 2 macrolenzen beiden met autofocus.
En deze komt wel eens van pas.
4- beeldstabilisatie (VR) heb je ook niet direct nodig, maar indien aanwezig, zie ik dit toch als een pluspunt.
5- nieuw zijn macro lenzen, niet echt goedkoop.
Vaak worden er macrolenzen aangeboden tweedehands, scheelt fors in uitgave.
Heb zelf mijn macrolenzen tweedehands aangeschaft, heb er 2 voor de prijs van 1.
6- Korte brandpunbafstanden hebben hun voordelen, zoals, licht, doorgaans minder duur, goed handelbaar.
Ze hebben ook hun nadelen, minder mooi bokeh, korte werkafstand.
7- lange branpuntafstanden hebben ook hun voordelen, mooi bokeh, lange werkafstand, vooral handig bij vlinders, libellen, enzo.
ook hier zijn er nadelen, relatief zwaar, relatief duur, en minder handelbaar.
8- laat je vooral niet gek maken, door de vele meningen die er zijn over macrolenzen.
Ieder heeft zijn voorkeur.
In praktijk gebruik ik zelf een 60mm. micro nikkor, voor het meeste wat ik doe in macro.
De Sigma 180mm. gebruik ik vooral voor vlinders, en libellen, en ook wanneer ik een mooi bokeh, een zachte mooie achtergrond wil, voor de rest vind ik 180mm. zwaar, 935gram., en moeilijk stil te houden in de vrije hand.
Ieder zal zo zijn eigen voorkeurlens hebben, maar dit merk je pas, na er een tijd mee bezig te zijn.
Er is wel meer te vertellen over macrolenzen.
Het beste wat je kan doen, werk eens met een macrolens, ze zal snel weten wat je nodig hebt in Uw geval,
want voor ieder ligt dit anders, afhankelijk van wat je fotografeert.
Succes bij je keuze.