Macro lens voor de D3100

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
ladiiyd

Macro lens voor de D3100

Bericht door ladiiyd » di dec 27 2011 7:11 pm

Hoi allemaal,

Ik ben eigenlijk opzoek naar een macro lens voor mijn nikon D3100.
Graag hoor ik een paar tips welke ik het beste kan nemen.

Wat wil ik ermee doen: foto's maken van: zeeaquarium (koralen en vissen)(niet het makkelijkste weet ik), maar ook van planten of dieren.

Budget. (als het maar een goede lens is ;) ) tuurlijk wil ik wel prijzen erbij weten als dat mogelijk is.

Kan iemand mij als beginner hiermee helpen. ik heb al redelijk veel van het forum door gelezen maar mij iets te veel onderwerpen :)

Alvast bedankt voor jullie tips!

oud0001

Re: Macro lens voor de D3100

Bericht door oud0001 » di dec 27 2011 8:07 pm

Google is je vriend. :wink:

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » di dec 27 2011 8:13 pm

Je zal de lens hoofdzakelijk gebruiken voor macro, meen ik te mogen besluiten.
Dan hoef je geen compromissen te sluiten, het gebeurt dat een macrolens ook als 'portretlens' zou moeten dienen,
wat ik niet ideaal vind, maar dit is voor U niet het geval.
Dus enkel concentreren op macro.

Slechte macro lenzen zijn er niet, de bouw is relatief eenvoudig, omdat vrijwel alle macro lenzen tegenwoordig een vast brandpunt afstand hebben, zogenaamde prime lenzen.

Waar ik zeker zou op letten:

1- koop een echte macrolens, vergrotingsmaatstaf 1:1.
fabrikanten leiden de koper nogal eens om de tuin, en zetten 'macro' op lenzen met een vergrotinngsmaatstaf van amper 1:2.
2- zoek uit welke brandpunt afstand het best bij je wensen past.
Dit is niet eenvoudig.
Er zijn macrolenzen met brandpuntafstanden tussen pakweg 40mm. en 200mm.
Een wereld van verschil.
In mijn ervaring zit je met een brandpuntafstand tussen 90mm. en 105mm. in veel gevallen goed.
Maar het hangt er vanaf wat je wil gaan fotograferen.
3- autofocus, heb je in veel gevallen niet nodig bij macro, maar ik zou het toch aanraden, het zelf 2 macrolenzen beiden met autofocus.
En deze komt wel eens van pas.
4- beeldstabilisatie (VR) heb je ook niet direct nodig, maar indien aanwezig, zie ik dit toch als een pluspunt.
5- nieuw zijn macro lenzen, niet echt goedkoop.
Vaak worden er macrolenzen aangeboden tweedehands, scheelt fors in uitgave.
Heb zelf mijn macrolenzen tweedehands aangeschaft, heb er 2 voor de prijs van 1.
6- Korte brandpunbafstanden hebben hun voordelen, zoals, licht, doorgaans minder duur, goed handelbaar.
Ze hebben ook hun nadelen, minder mooi bokeh, korte werkafstand.
7- lange branpuntafstanden hebben ook hun voordelen, mooi bokeh, lange werkafstand, vooral handig bij vlinders, libellen, enzo.
ook hier zijn er nadelen, relatief zwaar, relatief duur, en minder handelbaar.
8- laat je vooral niet gek maken, door de vele meningen die er zijn over macrolenzen.
Ieder heeft zijn voorkeur.

In praktijk gebruik ik zelf een 60mm. micro nikkor, voor het meeste wat ik doe in macro.
De Sigma 180mm. gebruik ik vooral voor vlinders, en libellen, en ook wanneer ik een mooi bokeh, een zachte mooie achtergrond wil, voor de rest vind ik 180mm. zwaar, 935gram., en moeilijk stil te houden in de vrije hand.
Ieder zal zo zijn eigen voorkeurlens hebben, maar dit merk je pas, na er een tijd mee bezig te zijn.

Er is wel meer te vertellen over macrolenzen.
Het beste wat je kan doen, werk eens met een macrolens, ze zal snel weten wat je nodig hebt in Uw geval,
want voor ieder ligt dit anders, afhankelijk van wat je fotografeert.

Succes bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

ladiiyd

Bericht door ladiiyd » di dec 27 2011 8:24 pm

pacha schreef:Je zal de lens hoofdzakelijk gebruiken voor macro, meen ik te mogen besluiten.
Dan hoef je geen compromissen te sluiten, het gebeurt dat een macrolens ook als 'portretlens' zou moeten dienen,
wat ik niet ideaal vind, maar dit is voor U niet het geval.
Dus enkel concentreren op macro.

Slechte macro lenzen zijn er niet, de bouw is relatief eenvoudig, omdat vrijwel alle macro lenzen tegenwoordig een vast brandpunt afstand hebben, zogenaamde prime lenzen.

Waar ik zeker zou op letten:

1- koop een echte macrolens, vergrotingsmaatstaf 1:1.
fabrikanten leiden de koper nogal eens om de tuin, en zetten 'macro' op lenzen met een vergrotinngsmaatstaf van amper 1:2.
2- zoek uit welke brandpunt afstand het best bij je wensen past.
Dit is niet eenvoudig.
Er zijn macrolenzen met brandpuntafstanden tussen pakweg 40mm. en 200mm.
Een wereld van verschil.
In mijn ervaring zit je met een brandpuntafstand tussen 90mm. en 105mm. in veel gevallen goed.
Maar het hangt er vanaf wat je wil gaan fotograferen.
3- autofocus, heb je in veel gevallen niet nodig bij macro, maar ik zou het toch aanraden, het zelf 2 macrolenzen beiden met autofocus.
En deze komt wel eens van pas.
4- beeldstabilisatie (VR) heb je ook niet direct nodig, maar indien aanwezig, zie ik dit toch als een pluspunt.
5- nieuw zijn macro lenzen, niet echt goedkoop.
Vaak worden er macrolenzen aangeboden tweedehands, scheelt fors in uitgave.
Heb zelf mijn macrolenzen tweedehands aangeschaft, heb er 2 voor de prijs van 1.
6- Korte brandpunbafstanden hebben hun voordelen, zoals, licht, doorgaans minder duur, goed handelbaar.
Ze hebben ook hun nadelen, minder mooi bokeh, korte werkafstand.
7- lange branpuntafstanden hebben ook hun voordelen, mooi bokeh, lange werkafstand, vooral handig bij vlinders, libellen, enzo.
ook hier zijn er nadelen, relatief zwaar, relatief duur, en minder handelbaar.
8- laat je vooral niet gek maken, door de vele meningen die er zijn over macrolenzen.
Ieder heeft zijn voorkeur.

In praktijk gebruik ik zelf een 60mm. micro nikkor, voor het meeste wat ik doe in macro.
De Sigma 180mm. gebruik ik vooral voor vlinders, en libellen, en ook wanneer ik een mooi bokeh, een zachte mooie achtergrond wil, voor de rest vind ik 180mm. zwaar, 935gram., en moeilijk stil te houden in de vrije hand.
Ieder zal zo zijn eigen voorkeurlens hebben, maar dit merk je pas, na er een tijd mee bezig te zijn.

Er is wel meer te vertellen over macrolenzen.
Het beste wat je kan doen, werk eens met een macrolens, ze zal snel weten wat je nodig hebt in Uw geval,
want voor ieder ligt dit anders, afhankelijk van wat je fotografeert.

Succes bij je keuze.

Thnx hier kan ik al wat meer mee.. ik weet nu in iedergeval op welke punten ik moet letten en waar ik naar moet kijken.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di dec 27 2011 8:50 pm

De 3100 heeft geen ingebouwde scherpstelmotor.

Je zult dus een lens willen hebben waar die functionaliteit is ingebouwd.

oud0001

Bericht door oud0001 » di dec 27 2011 9:46 pm

Of een ouder manual focus exemplaar.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di dec 27 2011 10:17 pm

AF met macro is not done..
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di dec 27 2011 10:43 pm

Arthur Mol schreef:AF met macro is not done..
Nooit geweten, dus ik doe het al jaren en tienduizenden foto's helemaal fout :lol:
Met prima resultaten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 27 2011 10:52 pm

Autofocus wil je natuurlijk gewoon hebben, al was het om met dat objectief ook eenvoudig niet-macrowerk te kunnen fotograferen. Maar ook bij veel macrowerk kan het best bruikbaar zijn.

Nikon AFS 85mm f3.5 micro VR micro lijkt mij een logische aankoop. Alternatieven: AFS 60mm f2.8 micro of AFS 105mm f2.8 micro VR. Die laatste is wellicht wel wat groot en zwaar op zo'n kleine body. Beide alternatieven zijn trouwens ook geschikt voor een FX camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » di dec 27 2011 11:12 pm

Een nadeel van een macro objectief is de snelheid in scherpstelling.
Dat is niet voor alles geschikt. Bij portret werk heb je natuurlijk wel voldoende tijd om rustig te focussen.

Ik heb een MF 105 f4. Ik stel scherp door deze zo in te stellen dat deze zo dichtbij mogelijk scherpstelt.
Dan beweeg ik met de camera naar voren of naar achteren om het onderwerp, meestal een insect of plantje, scherp te krijgen.
Dat werkt uitstekend met een beetje oefening.
Dan heb je geen reteduur objectief nodig, werkt het op de meeste camera's prima en heb je ook mooie strakke platen.
Voor portret heb ik altijd nog een 35mm, een 50mm en een 85mm. :wink:

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di dec 27 2011 11:37 pm

Klopt,
je hebt geen duur objectief nodig om aan macro te doen.
Om het te leren ben je eigenlijk beter af, met eenvoudige goedkope hulpmiddelen,
zoals een omkeerring, tussen ringen, gekoppelde lenzen.
Door hiermee te oefenen, te experimenteren, leer je heel veel over macro fotografie.
Je leert de grenzen van je materiaal aftasten, en verruimt hierbij je eigen inzichten.

Wil je even een paar foto's van dichtbij nemen, een bijtje, een bloemetje, een vliegje, dan is een echt macro objectief, een leuk speelgoedje,
al kom je met een gewoon 50mm. lens 1:2 vergrotingsmaatstaf, al een heel eind.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo dec 28 2011 11:57 am

Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe minder vrije ruimte er overblijft bij 1:1.
Ter illustratie: een 35mm MacroTokina heeft 16mm vrij tot de lenstuut, een 50mm Macro Sigma heeft 42mm vrij tot de lenstuut. Ik neem aan dat de nieuwe 40mm MicroNikkor hier tussenin ligt, schatting plm 3 cm.
Het is dan lastig om daar nog licht uit bv een flitser tussen te krijgen.

Groet Hans.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo dec 28 2011 12:16 pm

Maar je kan er nog wel flitslicht tussen krijgen als je een beetje handig bent zelfs bij een 24mm. :mrgreen:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”