D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Chicco

Re: D7000 slecht product? Graag reactie D7000 bezitters

Bericht door Chicco » vr dec 30 2011 11:51 am

@Patrick bedankt voor de correcte uitleg....ik heb komende van een D70,D80 en D90 waar ik steeds zeer tevreden van was..;zeer uitgekeken naar de komst van de D7000 en heb er me dan ook vanaf hij uitkwam één aangeschaft...;tot mijn spijt heb ik er toen geen enkele iet of wat deftige foto uitgekregen..;heb alles gedaan met de raad die ze me gaven echter geen resultaat dat beter werd....op den duur begin je te twijfelen aan je eigen kunnen,niet tegenstaande ik zeer veel fotografeer en ook al enkele trouw reportage heb mogen doen....weliswaar van vrienden maar die waren steeds zeer tevreden....had bij mij vorige D90 toch wel meer dan 10000 kliks op nog geen jaar....

Dus daar lag het volgens mij niet aan...wat me wel opviel is de zeer acurate AF bij de D7000 en ik denk wel dat ge de nodige instellingen en testen moet doen eer je voor jezelf de juiste keuze qua AF-instellingen hebt gevonden....ik had ook zeer veel last van overbelichting...moest telkens de lichtmeter op -1.7 zetten om dit te voorkomen....plus al mijn lenzen heb ik toen getest en op elke stand in de fine-tunning zowel naar +20 tot -20 echter niet echt een verbetering t.o.v. wat ik gewoon was met mijn D90.

Ik kreeg er zelf geen scherpe foto uit op statief!!

Heb toen naar fotozaak geweest en mijn verhaal gedaan...deze hebben mijn D7000 opgestuurd naar Nikon en na 4 weken had ik hem pas terug met de melding "AF afgesteld en licht meter nagekeken en geeikt" alles was in orde...

Heb toen ik thuis kwam terug getest en weer met geen bevredigend resultaat...echt spijtig vond ik dat en had zo een spijt dat ik mijn goedwerkende D90 verkocht had.
Ik ben toen wat panikerig en een beetje boos terug gegaan naar de fotozaak en ze hebben me toen een nieuwe D7000 gegeven....na thuiskomst en de nodige testen was dit weer een serieuze telleurstelling...dus voor 3de maal terug naar fotozaak serieus gefustreerd nu,zeiden ze hem weer op te sturen naar Nikon.... :frown:

Toen heb ik de knoop doorgehakt en hem terug van de hand gedaan en me weer een D90 aangeschaft en van de eerste klik terug scherpe mooie foto's....echt een verademing...

Met dit verhaal wil ik zeker niet de D7000 afbreken maar volgens mij waren de eerste modellen vele met gebreke....spijtig want qua mogelijkheden had de D7000 heel wat te bieden vond ik....

@ Paulus je mag ook niet iedereen beoordelen op onkunde vind ik....het is niet omdat je geen scherpe foto uit de D7000 kan halen dat het altijd aan de fotograaf ligt...
Ik geef toe dat ik er ook al eens naast zit met mijn D90 en dan weet ik perfect wat ik fout deed dit had ik niet met mijn D7000 en dat maakte me zo wanhopig....
Ik denk dat er in de eerste D7000 bij sommigen nog serieuze kinderfouten inzaten en er daardoor mindere exemplaren op de markt waren....je leest heel veel treats van mensen die problemen hebben met finetuning en de AF van de D7000 dat het geen toeval kon zijn denk ik....

In ieder geval wat ik wel weet is dat een collega in de club nu ook een D7000 heeft gekocht en bij deze zien de foto's er wel scherper uit dan bij mijn D7000 toen.
ik blijf mijn D90 nu nog een tijdje trouw want ben een beetje mijn vertrouwen kwijt in het steeds maar nieuwer worden van toestellen....plus ik was mooi meer dan 1000 euro kwijt voor de body alleen van de D7000...dat is dan toch wel een beetje normaal vind ik dat je wat telleurgesteld zijt als het niet naar behoren werkt...en ook niet na alle raad op te volgen..

Hierbij mijn mening over wat ik meemaakte toen met mijn D7000...

Nogmaals don't shoot me...ik breek geen enkele camera af....maar wil wel gehoord worden als je met zo'n problemen zat en geen uitweg vond....

Aan allen prettige feesten en veel fotoplezier....in 2012.

grtz

Chicco

Caspar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Caspar » vr dec 30 2011 2:49 pm

Als ik zo naar mijn eigen ervaringen en die van de mensen hier op het forum, is het dan niet zo dat misschien de eerste serie D7000's last heeft van de ervaren problemen?
Ik heb mijn D7000 in Mei 2011 aangeschaft. Misschien serienummers vergelijken?
Een hele hoop spullen die ik moet sjouwen...... Daarom hebben we nu een trolley!!
Caspar Wingelaar Fotografie

Ener
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ener » vr dec 30 2011 3:16 pm

Ben eigenlijk wel benieuwd naar degene die problemen hebben cq hadden met hun D7000 of a) de laatste firmware geinstalleerd is en b) indien ja of dit geholpen heeft met het oplossen van hun probleem

Laatste firmware kan storende zaken verhelpen. Maar het kan ook zijn dat de hier genoemde problemen maandagochtend modellen betreft of een "slechte" batch.

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » vr dec 30 2011 3:53 pm

Ener schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd naar degene die problemen hebben cq hadden met hun D7000 of a) de laatste firmware geinstalleerd is en b) indien ja of dit geholpen heeft met het oplossen van hun probleem

Laatste firmware kan storende zaken verhelpen. Maar het kan ook zijn dat de hier genoemde problemen maandagochtend modellen betreft of een "slechte" batch.
Bij de download voor de update van firmware A van de D7000 naar versie 1.02 en van firmware B naar versie 1.03. staat het hele AF gebeuren en de daarbij behorende problemen van toestellen er helemaal buiten en bieden geen oplossingen in deze.
Laatst gewijzigd door Zwarte op vr dec 30 2011 8:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr dec 30 2011 7:33 pm

Ik zou wel eens een dergelijk brak exemplaar van dichtbij willen bekijken. Iemand in de Haarlemmermeer met een D7000 met issues ? Wellicht kunnen we samen conclusies trekken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr dec 30 2011 10:58 pm

a90 schreef:Ik zou wel eens een dergelijk brak exemplaar van dichtbij willen bekijken. Iemand in de Haarlemmermeer met een D7000 met issues ? Wellicht kunnen we samen conclusies trekken.
Mijn D7000 is nu bij NSP vanwege backfocus probleem.
Mocht t straks niet helemaal over zijn ben je meer dan welkom in Amsterdam
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » za dec 31 2011 12:05 pm

Chicco schreef: Ik denk dat er in de eerste D7000 bij sommigen nog serieuze kinderfouten inzaten en er daardoor mindere exemplaren op de markt waren....je leest heel veel treats van mensen die problemen hebben met finetuning en de AF van de D7000 dat het geen toeval kon zijn denk ik....

In ieder geval wat ik wel weet is dat een collega in de club nu ook een D7000 heeft gekocht en bij deze zien de foto's er wel scherper uit dan bij mijn D7000 toen.

Chicco

Hoi!
Ik heb zelf een D7000 van december 2010, dus een van de eersten, en zoals ik schreef had ook ik problemen met de AF, en dan vooral omdat ik niet direct gezien had dat die op AF-A stond. Daarnaast had ik een Sigma lens die meer dan 25% backfocus had, die ik gelukkig kon teruggeven en ruilen voor een 16-85 Nikkor. Da AF-A in de ban gedaan, en altijd goed opletten wat de AF doet (gewoon visueel op het matglas ) en ik heb gewoon scherpe foto's.
Een controle op het scherm van de camera op maximaal ingezoomd, geeft echter GEEN goede indruk van wat er aan scherpte in het beeld zit, en dat is een fout die velen hier wel maken. De vergroting komt niet zoals bij de 80 en de 90 tot op pixel niveau, waardoor het beeld versmeert, en de indruk van onscherpte wekt.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Chicco

Bericht door Chicco » ma jan 02 2012 2:05 pm

@Paulus Ik beoordeel mijn scherpte alleen op mijn pc.

grtz

Chicco

HenryT

Bericht door HenryT » ma jan 02 2012 7:32 pm

Afgelopen weekend een foto gemaakt van mijn zoontje, we waren de eendjes aan het voeren maar ben niet blij met het resultaat.
D7000 - Iso400 - F8 - 1/100sec. scherp gesteld op het rechter oog, dit gebeurt veels te veel vindt ik... TIPS ZIJN WELKOM.

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 02 2012 7:41 pm

Wat is er niet goed aan volgens jou Henry? De foto is wat onderbelicht, maar dat kan je simpel verhelpen, ook achteraf nog. Verder zie ik eigenlijk geen onverwachte problemen (onderbelichting is trouwens ook niet onverwacht; dit doet de camera omdat je een heldere lucht als achtergrond hebt).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 02 2012 7:58 pm

Ik ga mee met Patrick, wat is er precies mis met deze foto ?

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

HenryT

Bericht door HenryT » ma jan 02 2012 8:20 pm

Patrick schreef:Wat is er niet goed aan volgens jou Henry? De foto is wat onderbelicht, maar dat kan je simpel verhelpen, ook achteraf nog. Verder zie ik eigenlijk geen onverwachte problemen (onderbelichting is trouwens ook niet onverwacht; dit doet de camera omdat je een heldere lucht als achtergrond hebt).
Hij is niet scherp op het gezicht terwijl ik daar wel degelijk heb scherp gesteld, of ik moet aan de bril?? normaal zou je de wenkbrauw haren moeten kunnen tellen...!!!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 02 2012 10:22 pm

Ik zie niet direct onscherpte of je moet een grotere foto dan deze laten zien. Bovendien heeft een foto op F8 nog een behoorlijke scherpte diepte dus het zou toch echt mee moeten vallen.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma jan 02 2012 10:28 pm

Met het scherpstelpunt op het rechteroog in deze opname, kan ik me voorstellen dat het AF daar ook mee de mist in zou kunnen gaan vanwege te weinig contrast, of zie ik het verkeerd.
Maar ook ik ben het met bovenstaande reacties eens, zo slecht is het niet.
Had wel nog beter kunnen zijn met een invulflitsje IMO.

Vrgr
Tiny

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 02 2012 11:10 pm

Op basis van de hele foto verkleind hier op het forum kan ik de scherpte niet bepalen. Maar ik kan me goed voorstellen dat de AF van de camera hier in de fout kan gaan; tegenlicht en scherpstellen op een onderwerk met relatief weinig contrast in een donker deel van de foto. Zelfs al zou deze niet scherp zijn, dan nog zie ik hier geen smoking gun...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”