Nikon 14-24mm inruilen voor 17-35mm?
Re: Nikon 14-24mm inruilen voor 17-35mm?
Alle waar naar zijn geld... Je hebt een top-objectief. Vraag je nog even af of je daar inderdaad Lee-filters op wilt gebruiken.
De digitale fotografen die ik ken, passen verloopfilters etc. tegenwoordig allemaal toe in Lightroom of Photoshop.
Behalve pola-filters, natuurlijk.
En vergeef me de zoveelste variant op een eerdere opmerking, maar als dit soort filters zo belangrijk is had ik eerst mijn huiswerk gedaan. Mogelijkheid tot filtergebruik is toch echt ultra-elementaire informatie, die ook nog eens een keer ultra-simpel te verkrijgen is. Maar nogmaals: vergeef me deze wat confronterende opmerking, ik ben wellicht te perfectionistisch in mijn objectievenkeuze.
De digitale fotografen die ik ken, passen verloopfilters etc. tegenwoordig allemaal toe in Lightroom of Photoshop.
En vergeef me de zoveelste variant op een eerdere opmerking, maar als dit soort filters zo belangrijk is had ik eerst mijn huiswerk gedaan. Mogelijkheid tot filtergebruik is toch echt ultra-elementaire informatie, die ook nog eens een keer ultra-simpel te verkrijgen is. Maar nogmaals: vergeef me deze wat confronterende opmerking, ik ben wellicht te perfectionistisch in mijn objectievenkeuze.
emdeklerk schreef:Alle waar naar zijn geld... Je hebt een top-objectief. Vraag je nog even af of je daar inderdaad Lee-filters op wilt gebruiken.
haha, geen verontschuldiging nodig hoor

ik ben zelf ook "te" perfectionistisch, ik heb al heel lang naar de 14-24 gekeken, maar nooit gelet op het fijt dat de lenshood vast zit. wist niet van het bestaan af van vast lenshoods, tuurlijk heb ik foto's van de lens gezien met de lenshood, maar ik denk......die kan er af net als alle andere objectieven.
maar ik hou hem en qua lens is het natuurlijk geen miskoop.
misschien vind ik nog ergens een goedkope 17-35 oid om met m'n filtertjes te spelen

Als ik dit lees denk ik toch dat je niet slim bezig ben geweest?arjanv schreef:
ik heb vandaag de nikon 14-24 gekocht voor m'n D700, maar tot mijn stomme verbazing kunnen er geen filters op idd. Ik was hier gewoon puur vanuit gegaan. zeker gezien het bedrag ik heb betaald. ik gebruikte hiervoor een D300 met een tokina groothoek met Lee filterysteem.
aangezien ik met groothoek alleen landschappen doe en dan wil ik m'n filters kunnen
Als ik een lens zou kopen van 1500 euro zou ik vtv toch wel even een paar reviewtjes lezen, dan had je dit zeker geweten

Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Ik gebruik de Nikkor AF-S 17-35mm f/2.8 D IF-ED al enige jaren in combinatie met mijn D3.
Ik ben zeer tevreden met deze combinatie, en heb geen enkele behoefte dit objectief te vervangen.
Alleen de stand bij volle opening is onbruikbaar. De foto is dan gewoon te soft.
Ik ben zeer tevreden met deze combinatie, en heb geen enkele behoefte dit objectief te vervangen.
Alleen de stand bij volle opening is onbruikbaar. De foto is dan gewoon te soft.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar dan nog, al zou die tulp zonnekap er wel af kunnen, zou je nog geen filters kunnen plaatsen. Die zouden in dat geval dan tegen het glas van de frontlens komen te zitten, waarbij de schroefvatting van het filter niet ver genoeg naar achteren kan om bevestigd te worden.arjanv schreef:tuurlijk heb ik foto's van de lens gezien met de lenshood, maar ik denk......die kan er af net als alle andere objectieven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Sterker nog, als je de hood zou kunnen afschroeven om een filter te plaatsen, dan zou dat filter onder de frontlens uitkomen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heb zelf vorig jaar (wat klinkt dat alweer ver weg) doelbewust een aantal LEE filters aangeschaft om deze te kunnen gebruiken op onder andere een 11-16 (Tokina) en 24-70.
Mijn ervaring is dat je met filters toch al wat meer de tijd moet nemen voor het maken van een foto, dus in die gevallen waar ik groothoek tekort zou komen, zou ik er een panorama van 2 of 3 foto’s van maken (let dan wel even op je instellingen, niets mag op ‘auto’ staan).
Overigens is de 11-16 op een Fx body eigenlijk alleen maar op 16mm stand te gebruiken. Ik weet niet of je de D700 zoals bij de D3 ook op Dx formaat kan zetten zodat ook de 11mm bruikbaar is.
De 12-24 komt er misschien ook nog eens, mogelijk hebben ze bij LEE dan ook het assortiment voor deze lens uitgebreid (beetje ‘wish full thinking’ gezien de levertijden van het huidige assortiment). Voor de 12-24 zou ik nog voldoende toepassingen weten zonder een filter nodig te hebben!
Goetjes,
Aad
Mijn ervaring is dat je met filters toch al wat meer de tijd moet nemen voor het maken van een foto, dus in die gevallen waar ik groothoek tekort zou komen, zou ik er een panorama van 2 of 3 foto’s van maken (let dan wel even op je instellingen, niets mag op ‘auto’ staan).
Overigens is de 11-16 op een Fx body eigenlijk alleen maar op 16mm stand te gebruiken. Ik weet niet of je de D700 zoals bij de D3 ook op Dx formaat kan zetten zodat ook de 11mm bruikbaar is.
De 12-24 komt er misschien ook nog eens, mogelijk hebben ze bij LEE dan ook het assortiment voor deze lens uitgebreid (beetje ‘wish full thinking’ gezien de levertijden van het huidige assortiment). Voor de 12-24 zou ik nog voldoende toepassingen weten zonder een filter nodig te hebben!

Goetjes,
Aad
Met vriendelijke groet,
Aad
Aad
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
En natuurlijk moet de door mij genoemde 12-24 een 14-24 zijn! 

Met vriendelijke groet,
Aad
Aad
tja, dat is niet slim als de keuze maakt voor een groothoek en er vervolgens achter komt dat het niet mogelijk is om er een filter erop te zetten. Dat had ik je gelijk kunnen vertellen.
Het is wel mogelijk met een andere set. Kan even geen plaatjes voor je vinden op verkoop sites of zo maar hier een geleend plaatje:

Er is eerder tegen mij gezegd dat je voor een FX geen 17-35 moet pakken vanwege de onscherpe randen. De crop camera's pakken de sweet spot. Die zou ik dan ook niet aanraden.
Hou lekker de 14-24. Daar kan je gewoon geen spijt van krijgen!
Het is wel mogelijk met een andere set. Kan even geen plaatjes voor je vinden op verkoop sites of zo maar hier een geleend plaatje:

Er is eerder tegen mij gezegd dat je voor een FX geen 17-35 moet pakken vanwege de onscherpe randen. De crop camera's pakken de sweet spot. Die zou ik dan ook niet aanraden.
Hou lekker de 14-24. Daar kan je gewoon geen spijt van krijgen!