hoorn666 schreef:Hoi Matthieu,
Heel vervelend van die waas, maar is dit onscherpte of iets anders.
Ik kan niet oordelen over jouw instellingen en glas, maar ik heb dit weekend ook eens naar de back en front gekeken. Was bij mijn voor 1 lens geen 0, maar dat terzijde. Wat me wel liet schrikken was het resultaat van een kitlens 18-105mm. Ik was in staat om de lens direct in de afvalbak te kieperen, wat een onscherpe bende, het ligt dus niet aan de camera. Wellicht zou je eens een dure lens kunnen proberen, het neemt niet weg dat het dan balen is dat je met je eigen spullen leuke foto's kunt maken.
M.vr.gr.
Alex
Hallo Alex,
Omdat ik pas sinds afgelopen zomer fotografeer met een spiegelreflex en de D7000 best ingewikkeld en uitgebreid is voor een 'newbie' dacht ik eerst dat er een aantal in/af stellingen niet goed stonden, of ik ergens iets totaal verkeerd deed.
Aangezien ik het meeste vogels fotografeer heb ik 1 maand na de aanschaf van de D7000 de, in reviews geprezen om de sublieme scherpte, Nikkor 300mm f4 gekocht.
Resultaat: Eerste foto's ook weer met die vervelende onscherpe waas. Is er dan toch iets met die body, of komt het door schieten vanuit de hand met 300mm? Ik een rijstzak gekocht om vervolgens alleen nog maar vanaf een rijstzak in de auto te fotograferen. Geen verschil, weer die onscherpe rot waas... Om de 2 lenzen uit te sluiten de lenzen uitgetest op een ander een Nikon body met als resultaat, geen waas. Hierna de via dit forum van jullie verkregen tips en adviezen gebruikt i.c.m. alle mogelijke AF instellingen, maar helaas ook weer zonder resultaat.
Nog steeds hard twijfelend of het toch niet aan mijn onkunde of een verkeerde instellingen lag, zag ik vorige week onbewerkte D90 foto's van mijn broer... Haarscherp!! Toen ik hem informeerde over mijn D7000 probleem, gaf hij aan dit eens grondig te willen testen. Zo zijn we afgelopen zondag samen met de D90 en D7000 bodies op pad gegaan om met exact dezelfde instellingen, dezelfde lenzen, dezelfde foto's te maken. Wij zagen de verschillen direct, maar om onze bevindingen even los te laten hebben we de foto's aan div. foto leken laten zien met de simpele vraag 'welke foto is scherp' en niet 1 persoon had het mis... Heb nu op aanraden van mede forumgebruikers contact opgenomen met NSP en het probleem omschreven. Woensdagmiddag ga ik nu naar Beverwijk en neem voor de zekerheid ook mijn lenzen mee.
Het exact omschrijven van de waas vind ik lastig, je krijgt bij het bekijken van de foto het idee alsof je ogen opeens sterk achteruit zijn gegaan. Ze zijn gewoon niet haarscherp. Niet alleen het onderwerp, maar de hele foto. Ook bij groothoek met de 16-85 op 16mm. Ik krijg de foto's pas gemiddels scherp als ik ze verscherp met +6 en dat kan niet niet te bedoeling zijn.
Ik hoop heel erg dat ze bij NSP de oorzaak van het probleem kunnen vinden, want ik begon zo langzamerhand het vertrouwen in mijzelf als de D7000 behoorlijk te verliezen, terwijl ik fotograferen zo ontzetten leuk vind!