Afstelling verscherping in menu

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Afstelling verscherping in menu

Bericht door Léon Obers » do dec 29 2011 10:15 am

MattvanIJpen schreef:ik was in de veronderstelling dat heel veel gebruikers de verscherping laag of zelfs helemaal uit zetten in de camera zelf, zoals ook beschreven ( en geadviseerd ) wordt in het D7000 boek onderaan pagina 78
Maar dan moet je ook verder lezen waarom, dan weet je het.
".... en de foto nadien in een beeldbewerkingsprogramma (extra) te verscherpen...." enz.
Dat is overigens in dit draadje al eerder geopperd.

Als je eerst met een kleine stap verscherpt, hoef je daarna aan het einde relatief niet zo'n grote waarde voor verscherping te gebruiken.
Dat komt min of meer op hetzelfde neer als wanneer je eerst alles uitschakelt en daarna in de nabewerking het zaakje met een grotere waarde gaat verscherpen.
Wat het verschil in basis inhoudt in JPG en RAW is eerder aangegeven. Wat het doet in verschillende RAW-converters idem. Dus wat wil je?
Experimenteer, en je komt vanzelf tot een bevredigende werkwijze.
Is het resultaat te overdone heb je de waardes te hoog genomen, is het te zacht kun je hogere waarden gebruiken.

Door in een programma flink te overdrijven in de waarden kun je heel snel oppakken wat verscherping nu precies doet.
Experimenteer met lage waarden voor radius / straal, en schuif met de waarden voor percentage van links naar rechts.
Kijk wat het verschil is met hoge waarden voor radius / straal, en schuif dan eveneens met de waarden voor percentage van links naar rechts.
"The proof of the pudding is in the eating."
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do dec 29 2011 10:37 am

Matt,

Ik heb bij mijn D300 en D700 de verscherping doorgaans op "4" staan, om na een opname op het minotor-scherm de scherpte te kunnen beoordelen. Ik fotografeer echter uitsluitend in RAW en zet bij de bewerking in NX2 de verscherping eerst op "1" of "2" en pas een USM-verscherping uiteindelijk als laatste bewerking toe.

Voor het fotograferen in JPEG zou ik er voor waken de in-camera verscherping te hoog te zetten; "3" of hooguit "4". Persoonlijk heb ik er geen belang bij om zowel in RAW als JPEG te werken, omdat een JPEG ook snel uit een RAW-bestand in NX2 kan worden gemaakt. Met de D7000 kan dat desgewenst ook nog achteraf in de camera in het retoucheer-menu.
Laatst gewijzigd door Jur op do dec 29 2011 10:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » do dec 29 2011 10:44 am

Hallo Jur en Leon,

Erg bedankt voor jullie moeite om te reageren. Ik ga zeker met jullie adviezen aan de slag en zal flink moeten gaan experimenteren wat uiteraard helemaal niet erg is.
Ik kon het boek RAW helaas online niet meer vinden maar heb het boek 'workflowoptmimalisatie voor Nikon-RAW zojuist besteld.

Nogmaals dank voor jullie tips!

Groet, Matthieu

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » do dec 29 2011 12:11 pm

Vraagjes.
Converteer je nu eerst naar jpeg en dan de bewerkingen?
Ik doe converteren naar jpeg als allerlaatste.....dus vertel!
Welk programma praat jij nu over overigens waar je in verscherpt?

Peter[/quote]

De stappen die ik neem.

1. Fotograferen in RAW zonder verscherping oid.
2. De foto's overzetten op de computer, en openen met Adobe Bridge.
3. Vervolgens een aantal foto's openen met Adobe Camera RAW
4. Eventueel exposure wat aanpassen, contrast naar waarde 30 en saturatiewaarden +15 ingeven en de foto's omzetten naar Jpeg.
5. Vervolgens ga ik de foto's wat bewerken in Photoshop CS5 of CS2, en sluit af met het verscherpen van de foto met de USM-waardes, hoeveelheid 120 %, standaard straal 1,5 pixels maar ik wijk daar wel eens vanaf, en de drempel op 0 voor niveau.
6.Tot slot dan nog het profiel omzetten naar sRGB, en klaar is Kees.

Ik zeg niet dat dit DE manier is, maar voor mij werkt het zo goed.

Vrgr.
Tiny

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » do dec 29 2011 3:01 pm

jettiny schreef:Vraagjes.

Peter
De stappen die ik neem.

4. Eventueel exposure wat aanpassen, contrast naar waarde 30 en saturatiewaarden +15 ingeven en de foto's omzetten naar Jpeg.
5. Vervolgens ga ik de foto's wat bewerken in Photoshop CS5 of CS2, en sluit af met het verscherpen van de foto met de USM-waardes, hoeveelheid 120 %, standaard straal 1,5 pixels maar ik wijk daar wel eens vanaf, en de drempel op 0 voor niveau.

Vrgr.
Tiny[/quote]

Ik schiet nu, op advies van eigenlijk iedereen, sinds kort pas ook in RAW en probeer nog uit te vinden wat nu voor mij het beste werkt.
In Nederland fotografeer ik met name (roof)vogels waarmee ik hoogstens met 2 of 3 goed gelukte foto's terugkom die ik op mijn gemak uitgebreid kan gaan bewerken. Op vakantie schiet ik echter met gemak zo'n 2.000 foto's waarbij ik het niet zie zitten deze allemaal stuk voor stuk te gaan nabewerken. In Nederland schiet ik alleen in RAW, en vakantiefoto's wil ik denk ik in combinatie RAW/JPEG fijn schieten. Ik kan de bijzondere foto's bewerken vanuit RAW en de rest als JPEG gebruiken. De paar RAW foto's die ik tot nu toe geschoten heb, heb ik bewerkt met Nikon Viewnx en daarna pas omgezet naar Jpeg. Doormiddel van het boek hoop ik wat meer te leren en te begrijpen van het fotograferen in RAW. Ik begreep op dit forum dat je met Nikon Viewnx standaard JPEG's kunt krijgen van RAW opnamen en een combi RAW/JPEG dus niet hoeft. Vooralsnog heb ik geen idee hoe dit werkt, maar daarom heb ik dat Nikon RAW boek besteld om daar hopelijk wat meer duidelijkheid te krijgen voordat ik met alleen maar vragen op dit forum aan kom zetten. :)

oud0001

Bericht door oud0001 » do dec 29 2011 3:29 pm

Het omzetten van een RAW naar JPG in ViewNX2 is erg eenvoudig.
Kies weergave modus image viewer, links in de balk.
Je selecteerd 1 foto. Druk dan op ALT en dan pop A. Dan selcteer je alle foto's.
Dus ook in batch. Dan ga je naar de knop converteren rechtsboven in de balk.
Dan opent zich een pop up menu.
Daar kun je kiezen in welk formaat het moet worden omgezet en hoeveel pixels de langse zijde van de foto moet worden.
Dan kun je nog diverse zaken zoals camera gegevens e.d. uitschakelen.
Dan kies je de map waar je de JPG wilt neerzetten en dan klik je op OK.
De rest gaat vanzelf.

De instellingen blijven nadien ook staan en veranderen pas als jij dat wilt. De volgende keer hoef je dan enkel nog te selecteren, een map de kiezen en op OK te klikken.

Het wijst zich als van zelf.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do dec 29 2011 3:47 pm

jettiny schreef: De stappen die ik neem.

Vrgr.
Tiny
Ok, ieder zijn workflow natuurlijk, was ook geen commentaar verder, alleen een andere dan ik ken en me aangeraden is. Vandaar de interesse, maar goed word topic kaping zo dus....
Succes gewenst aan topic starter, veel te ontdekken nog , investeer erin want RAW als uitgangspunt(ipv jpeg en automatische modus) ga je later plezier van hebben ;)

Peter
Bijna leeg hier....

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » do dec 29 2011 3:56 pm

Allen hartelijk dank voor jullie reacties en tips!!

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » vr dec 30 2011 11:57 am

MattvanIJpen schreef:
jettiny schreef:Vraagjes.

Peter
De stappen die ik neem.

Vrgr.
Tiny
Tot aan punt drie vind ik logisch, daarna rijzen er bij mij veel vraagtekens. contrast en saturatie waarden standaard een flink stuk hoger zetten? dan naar JPG, en DAARNA bewerken in PS? en dan weer standaard 120% USM? en als laatste de kleurruimte instellen?
Het zal misschien wel goede resultaten opleveren, maar ik blijf er mijn vraagtekens bij hebben.
Logisch zou zijn eerst de kleurruimte zo groot mogelijk te nemen (al in de camera), contrast, saturatie en USM naar behoefte aanpassen en als laatste omzetten naar JPG (en dat alleen als het nodig is, je gooit dan n.l. 60% of meer van je beeldinhoud weg)
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma jan 02 2012 10:17 pm

Als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag. :D
Maar de foto's bewerk ik in het profiel Adobe RGB (1998) tot het laatste toe, en dan wordt het sRGB voor het afdrukken of plaatsing op het web.
Wat is jou werkwijze Paulus ?

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”