POLL D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Hoe tevreden ben je over je D7000?

Zeer tevreden
88
57%
tevreden
43
28%
ontevreden
18
12%
zeer ontevreden
5
3%

Totaal aantal stemmen: 154

MattvanIJpen

Re: POLL D7000

Bericht door MattvanIJpen » di jan 03 2012 1:44 pm

D7000newbie schreef:Tsjonge.. Ik begrijp wat jullie zeggen hoor, maar omdat dit voor mij 100% hobby is ga ik wat meer relaxed om met opstartproblemen. Sowieso was ik pas na een paar maanden in staat om zelf scherpe foto's te nemen en dit probleem te constateren, dus heb intussen lekker kunnen oefenen.

Ik vind het niet erg als na de koop nog eenmalig een afstelling moet plaatsvinden om een massa-product optimaal te laten werken. Dat zie je terug in de prijs. Meestal is dat bij een nieuwe auto of keuken niet anders... (of ben ik hierin de enige..? ;) )

Maar goed, mijn D7000 is zojuist door NSP gereed. Ik ga 'm vrijdag afhalen en kan ik hopelijk definitief op de "zeer tevreden" knop klikken! :D

Gr. Marcel
Ik sluit mij hier geheel bij aan... :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 04 2012 3:05 am

Via PB wat gecommuniceerd met MattvanIJpen en de gelegenheid gegeven op mijn server bestanden te plaatsen.
Ik heb de bestanden bekeken, maar zie vooral gebruikersfouten die tot verkeerde resultaten leiden. (Te langzame sluitertijd).
Wel geeft de gebruikte 16-85mm lens wat vreemde resultaten die niet altijd goed zijn thuis te brengen waarom er verkeerd wordt scherp gesteld, of niet optimaal scherpe resultaten alsof er iets met de lens aan de hand zou zijn. In andere gevallen echter wel een goed resultaat. Dus meer tests zouden gedaan moeten worden om te bekijken wat er aan de hand is. Maar dan wel tests vanaf statief, VR UIT, scherpstelling via LiveView (contrastdetectie).
Maak ook eens wat test met de 18-105mm lens die op de D90 is gebruikt, maar dan op de D7000.
Indien UV-filters worden gebruikt (ter bescherming), haal die er dan af.

Bestanden te downloaden vanaf deze locatie: http://www.obers.org/_NCN/Subject_D7000_vs_D90/" onclick="window.open(this.href);return false;

De bijbehorende opmerkingen:

Bestanden in Nikon Capture NX2 ingeladen en bekeken. Heb de verscherping van de eerste opname op de standaardwaarde gezet die bij de betreffende "Picture Control" instelling hoort = standaard waarde in camera bij een bepaalde instelling, bijv. "Landschap" ----> Onscherp masker is dan 4
Heb die waarde van 4 voor het het gemak om zaken beter te kunnen beoordelen dan ook telkens bij de andere foto's ingesteld. (Soms zelfs op 6).
Tevens de ruisonderdrukking uitgeschakeld. Die verzacht / verdoezeld de detailscherpte alleen maar.

Nikon test 040.NEF ----> Bewegingsonscherpte door te lange belichtingstijd. Je ziet op bepaalde stukken zelfs dubbele contouren. = Gebruikersfout
Nikon test 043.NEF ----> Idem + beweging van schaap. Op sommige punten in het gras is er wel scherp detail te zien.

Bedenk dat je bij een 300mm telelens + 1.4 tele-convertor op een brandpunt uitkomt van 420mm en dat ook nog op DX formaat.
Volgens een simpel ezelsbruggetje moet je dan minimaal een belichtingstijd gebruiken van:
1 delen door de brandpunt x de cropfactor voor het DX formaat, ofwel
1 / 420 x 1,5 in seconden
ofwel 1 / 630 seconde

Nikon test 055.NEF ----> (opname bij f 9) Scherpte lijkt ergens helemaal vooraan te liggen. Rechts op het pad en in het gras rechts ervan.
Verkeerde scherpstelling + te klein diafragma voor optimale scherpte voor het D7000 cameramodel. (Kom ik dadelijk op terug).
Nikon test 060.NEF ----> Scherptepunt ligt verder naar achteren dan de glijbaan + enige bewegingsonscherpte lijkt het (zie takken).
Nikon test 062.NEF ----> Scherptepunt ligt verder naar achteren dan het bord + enige bewegingsonscherpte. door te langzame sluitertijd (ezelsbruggetje).
Nikon test 068.NEF ----> Zie daar eigenlijk niks verkeerds aan. Beste opname met de 16-85mm lens. Scherpte ligt misschien ietsje achter het scherpstelpunt. Maar scherptediepte is groot. Diafragma f8 is eigenlijk iets te klein diafragma voor het D7000 cameramodel. (Kom ik dadelijk op terug).
Nikon test 069.NEF ----> zeer duidelijke verticale bewegingsonscherpte

Nikon test 070.NEF ----> Diafragma f8 is eigenlijk iets te klein diafragma voor het D7000 cameramodel. (Kom ik dadelijk op terug).
Daarbij lijkt er net iets van een soort minimale bewegingsonscherpte in te zitten. Hoewel me dat verbaast met 1/250 sec.

Torenvalk zondag 017.NEF ----> Zie ik niks verkeerds aan, gezien de omstandigheden. Scherpte ligt precies goed.
Wat zacht in contrast, maar is een kwestie van processing. Met de juiste bewerking prima plaat. Prachtig mooi objectief.
Zie mijn bewerking en resultaat in het mapje "Bewerkt") http://www.obers.org/_NCN/Subject_D7000_vs_D90/" onclick="window.open(this.href);return false;

In zijn algemeenheid zit de fout duidelijk bij de gebruiker zelf. Gebruik van te lange sluitertijden en de beperkingen van de lens (16-85mm) en instellingen. Sommige zaken van de 16-85mm lens kan ik niet goed thuis brengen. Zou ik meer tests van willen zien. Scherpte en scherpstelling doen daarbij wat vreemd. De beperkingen in optische kwaliteit lijken bij de 16-85mm daarbij dan dus sterker naar voren te komen dan bij de 300mm/f4 lens. Die laatste is een fraaie lens. (Kan ik zien aan het resultaat van dat torenvalkje ----> ondanks de wat langzame sluitertijd die is gebruikt).
Ga eens met statief werken, en de VR dan UIT-geschakeld, en indien UV-filters worden gebruikt (ter bescherming), haal die er dan af.

Bedenk dat de pixeldensiteit van de D7000 zodanig hoog is, dat elke lensfout, instellingsfout, bewegingsonscherpte wordt afgestraft.
Alleen met toplenzen haal je de allerbeste kwaliteit eruit, en dat alleen dan nog onder de meest gunstige instellingen.
De pixeldensiteit is zodanig hoog dat je vanaf pakweg F5.6 (dus bij f8 en hoger) de optimale scherpte al niet meer haalt door diffractie. De eventuele kwaliteitsverschillen met bijv. een lagere pixeldensiteit camera als een D90 zijn dan marginaal.

Bijv. de foto van geparkeerde auto's LIJKT de D7000 niet echt scherper dan de D90. Maar dat zit hem in dit geval dan vooral in het feit dat er bij de D7000 opname er een stuk meer beeld opstaat dan bij de D90 opname. Dus een echt goede vergelijking is het niet. De 100% weergave geeft ongeveer gelijke detailvergrotingen van het beeld. Dat ziet er van de D7000 en D90 ongeveer hetzelfde uit. Maar het D7000 is wel "breder en hoger" als beeld als je gaat scrollen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jan 10 2012 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » wo jan 04 2012 8:06 am

Goedemorgen Leon,

Allereerst wil ik je hartelijk danken voor de tijd en moeite die je hebt genomen om naar mijn foto's te kijken en jouw oordeel te geven. Waardeer ik heel erg.

Ik ga vanmiddag met de camera en 2 lenzen naar NSP en mochten ook zij naderhand met de conclusie komen dat er niets met de apparatuur aan de hand is en 9 van de 10 foto's onscherp zijn door verkeerd gebruik, leg ik me hierbij neer en verkoop ik direct mijn D7000. Voor mij is de D7000 dan alles behalve een geschikte camera en heeft deze (nogmaals voor mij ) als ik jouw commentaar mag geloven in tegenstelling tot de D90 meer beperkingen dan pluspunten. Ik heb juist de kitlens (18-105) overgeslagen en de duurdere (en volgens velen betere) 16-85mm aangeschaft die dus volgens jou ook nog te veel beperkingen heeft om op een D7000 te gebruiken? Daarbij moet ik met diafragmeren dus rekening gaan houden met het feit dat ik met een D7000 body fotografeer. Ik hoop dat jullie mij allemaal begrijpen dat als ik op 16mm op klaarlichte dag van een stilstaand object een foto maak, (die volgens de camera niet onder of over belicht is en met normale sluitertijd, iso en diafragma) ik deze eerst minimaal in 2 programma's moet nabewerken om er enigsinds een beetje scherpe foto uit te krijgen en mijn vrouw met haar b merk compact camera van 7 tientjes scherpere kan en klare foto's uit krijgt, ik redelijk door de grond zak en mij afvraag waarom ik in vredesnaam extra geld heb uitgegeven voor een D7000 i.p.v. een D90 waar iedereen mee overweg kan?
In meerdere fotospeciaal zaken werd mij geadviseerd de D90 links te laten liggen ( oud model, gaat er snel uit, D7000 is beter in veel opzichten ) en de D7000 is eigenlijk de opvolger... Eigenlijk moeten ze daar eerlijk aangeven dat de D7000 alleen geschikt is voor de semi pro fotograaf met veel ervaring.

Ik hoop dat NSP aankomt dat er inderdaad iets niet goed is met ofwel mijn body, ofwel de lenzen en ik er alsnog veel foto plezier aan ga beleven, want in het andere geval ben ik hem liever kwijt dan rijk aangezien de irritatie en frustratie en wint van het plezier...

Groet, Matthieu
I
Laatst gewijzigd door MattvanIJpen op wo jan 04 2012 9:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

D7000newbie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

POLL D7000

Bericht door D7000newbie » wo jan 04 2012 8:49 am

Beste Leon,

Zeg je nu dat ivm diffractie f/8 en hoger niet bruikbaar zijn op de D7000, of begrijp ik dit verkeerd? :shock:

Gr. Marcel
Nikon D7000 met MB-D11 grip, SB700 flitser, R1C1 macro flitserset, Gitzo statief en monopod.
Nikon objectieven: 10-24mm f/3.5-4.5G | 18-105mm f/3.5-5.6G | 70-300mm f/4.5-5.6G | 35mm f/1.8G | 50mm f/1.4G | 85mm f/1.4G | 105mm f/2.8G Micro | TC-17 convertor

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo jan 04 2012 8:59 am

Ik deel de mening niet direct dat de D7000 meer beperkingen heeft dan de D90 vanuit technisch inzicht, sterker nog ik ben van mening dat het eigenlijk omgedraaid is maar dat het afhankelijk is van de gebruiker. Daarnaast deel ik de raadgevingen van Léon als het gaat om de algemene opmerkingen. Ik heb deze testfoto's niet gezien en kan er niet over oordelen maar de opmerkingen snijden hout bij elke vorm van fotografie.

Doordat de D7000 in staat is om grotere beelden te nemen dan de D90 zie je veel eerder dan bijvoorbeeld bij de D90 (of de b camera van 7 tientjes), de effecten van de kwaliteit. Alles wordt vastgelegd met een enorme resolutie waarbij de meest kleine zaken opvallen, zelfs zaken die bij de D90 ook zo waren maar je het eenvoudigweg niet kon zien. Uiteraard ga ik dan wel uit van een juist werkende camera waarbij de focus goed is afgeregeld.

Meer pixels is niet per definitie garantie voor betere foto's. Integendeel, het wordt steeds moeilijker. Als je dat als beperking ziet tov. de D90 dan begrijp ik je stelling beter en ben ik het zelfs wel met je eens.

Misschien moet de stelling in de Poll dan niet alleen zijn of de camera al dan niet tegenvalt maar of deze wellicht te geavanceerd is voor het segment waar het in is geplaatst.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » wo jan 04 2012 9:22 am

Goedemorgen allen,

ik volg deze interessante discussie al vanaf het begin en ik moet de vorige schrijvers gelijk geven. Wat ik tot nu toe heb gezien is vaak te wijten aan de vergissingen van de gebruikers, ja ik weet ook dat er problemen zijn met sommige camera's, waarbij ik deze fout niet wil afschuiven op deze gebruikers. Het blijkt telkens dat de D7000 niet vergevingsgezind is. Ik denk dat het probleem deels wordt veroorzaakt door winkeliers met dollar tekens in hun ogen. De D7000 is een aantrekkelijk geprijsde camera die ze proberen te verkopen zonder na te denken wat de klant er eigelijk mee wil doen. Waarom geven ze een klant niet gewoon waar deze tevreden mee zal zijn? Ik denk ook als je een klant tevereden maakt, deze ook terug zal komen als hij/zij meer ervaring heeft of accessoires nodig heeft. Mijn inziens een korte termijn visie die nu heel verkeerd uit pakt. Enige jaren geleden was hier een vergelijking te trekken met de PC, verstokte programmeurs (ik helaas ook) waren helemaal verknocht aan Linux. Hiermee kon en kun je veelal veel meer uit de machine halen, helaas was dit voor velen te ver gegrepen en waren ze teleurgesteld in Linux. In feite hadden ze als gewone gerbuiker hier af moeten blijven. Overigens is dit ook in de fotografie niet nieuw, als fanatiek fotograaf met een Canon A1 kocht ik in een ver verleden voor mijn vrouw een eenvoudiger toestel uit dezelfde serie onder het motto: met een standaard camera maak je 90% gelukte foto's en met een dure camera slechts 10% waarvan 1% schitterende. Ik denk dat vele teleurgestelde D7000 niet op die ene superfoto zitten te wachten. Wellicht iets voor Nikon om over na te denken en dit soort apparatuur meer via de reguliere fotohandel te laten lopen in plaats van via "dit is mijn winkel". Dit betoog is niet bedoeld om gebruikers te vertellen dat ze sukkels/newbees/dom of weet ik wat zijn, maar om eens wat mensen wakker te schudden en ervoor te zorgen dat meer mensen van dit mooie merk kunnen genieten.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » wo jan 04 2012 9:34 am

D7000newbie schreef:Zeg je nu dat ivm diffractie f/8 en hoger niet bruikbaar zijn op de D7000, of begrijp ik dit verkeerd? :shock:
Ik heb wel naar de foto's gekeken. Ben het met de meeste conclusies van Leon eens. Maar de D7000 niet gebruiken met f/8 of kleiner (f11 .. f32) lijkt me onwaarschijnlijk. Kun je uitleggen waarom je dit denkt Leon? Misschien moet ik eens wat test opnames maken.

Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » wo jan 04 2012 9:42 am

mqaa schreef:
D7000newbie schreef:Zeg je nu dat ivm diffractie f/8 en hoger niet bruikbaar zijn op de D7000, of begrijp ik dit verkeerd? :shock:
Ik heb wel naar de foto's gekeken. Ben het met de meeste conclusies van Leon eens. Maar de D7000 niet gebruiken met f/8 of kleiner (f11 .. f32) lijkt me onwaarschijnlijk. Kun je uitleggen waarom je dit denkt Leon? Misschien moet ik eens wat test opnames maken.

Marc
Misschien dat dit artikel een uitleg is voor datgene wat Léon bedoelt:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » wo jan 04 2012 9:43 am

Ik zit nu heel erg in twijfel of ik nog wel 2 keer 5 kwartier naar Beverwijk moet gaan rijden en hem niet beter gelijk op MP kan zetten en een D90 aanschaffen??
Ik heb dit voorjaar 2 foto trips gepland staan naar Venetie en Schotland en zit inderdaad niet te wachten op slechts 2 gelukte topfoto's, maar wil graag een hele gelukte serie waar ik achteraf een mooi boek van kan maken.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » wo jan 04 2012 9:46 am

MattvanIJpen schreef:Ik zit nu heel erg in twijfel of ik nog wel 2 keer 5 kwartier naar Beverwijk moet gaan rijden en hem niet beter gelijk op MP kan zetten en een D90 aanschaffen??
Er is niks zo vervelend als apparatuur die je niet vertrouwd. Er zijn meer mensen hier op het forum die van een D7000 overgestapt zijn naar een D90. Dus misschien is dat idd een goed idee.

Marc
Marc

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » wo jan 04 2012 9:52 am

jan schreef: Misschien dat dit artikel een uitleg is voor datgene wat Léon bedoelt:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp
Ok dat is duidelijk. Ik heb vanavond weer het een en ander te lezen! Blijkt maar weer hoe leerzaam het forum is.

Marc
Marc

hoorn666
Forumlid
Forumlid

Bericht door hoorn666 » wo jan 04 2012 9:55 am

Hoi Matthieu,

ik snap je gemengde gevoelens. Ik ruilde mijn D5100 in voor eenn D7000, slechts 2 weken voor mijn vakantie naar Maleisie.
Als ik nu achteraf de foto's bekijk, denk ik wel eens "dat had scherper of beter gekund".
Ik heb toch een album laten maken en op die afdrukkwaliteit (beperkte DPI, klein) maakt het voor de doorsnee kijker niet eens uit.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je van een vakantie de sfeer vast legt in plaats van heel steriele foto's te maken die messcherp, 100% histogram dekkend etc zijn.
Laat je ook niet gek maken door de NG foto's van wilde dieren, die zijn genomen met apparatuur (lenzen) met de prijs van een middenklasse auto en ik denk dat je familie het niet leuk vindt als jij 4 weken in een camouflage tent zit om die ene foto van die witgestreepte, geelgevlekte langoor zwartbuik sprinkhaan te maken.
Succes met je beslissing en geniet van het fotograferen (en vakantie)
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » wo jan 04 2012 10:16 am

hoorn666 schreef:Hoi Matthieu,

ik snap je gemengde gevoelens. Ik ruilde mijn D5100 in voor eenn D7000, slechts 2 weken voor mijn vakantie naar Maleisie.
Als ik nu achteraf de foto's bekijk, denk ik wel eens "dat had scherper of beter gekund".
Ik heb toch een album laten maken en op die afdrukkwaliteit (beperkte DPI, klein) maakt het voor de doorsnee kijker niet eens uit.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je van een vakantie de sfeer vast legt in plaats van heel steriele foto's te maken die messcherp, 100% histogram dekkend etc zijn.
Laat je ook niet gek maken door de NG foto's van wilde dieren, die zijn genomen met apparatuur (lenzen) met de prijs van een middenklasse auto en ik denk dat je familie het niet leuk vindt als jij 4 weken in een camouflage tent zit om die ene foto van die witgestreepte, geelgevlekte langoor zwartbuik sprinkhaan te maken.
Succes met je beslissing en geniet van het fotograferen (en vakantie)
Alex, bedankt voor het terugbrengen van een brede glimlach op mijn gezicht!!! :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 04 2012 10:29 am

D7000newbie schreef: Zeg je nu dat ivm diffractie f/8 en hoger niet bruikbaar zijn op de D7000, of begrijp ik dit verkeerd? :shock:
Dat is zeker wel bruikbaar, maar de maximale scherpte die ieder op 100% beeldvergroting staat te beoordelen wordt er net niet meer mee gehaald.
Jan geeft al een link naar wat uitleg: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Een meer uitgebreide link met een calculator erbij waar de scherpte effectief op uitkomt bij diafragmeren is hier te vinden: http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die gaat echter wel uit van de scherptediepte.
Zo gauw de onscherpte groter is als de pixeldiameter, heb je geen profijt meer van die kleine pixels. De onscherpte wordt over twee pixels verspreid.
De calculator zelf geeft echter bij f8 nog geen waarschuwing van "Diffraction Limited", wel bij f11
In de praktijk begint het contrast echter al eerder minder te worden en ook de scherpte wat "wolliger. De grenswaarde moet je daarom ook iets lager stellen.

De bewegingsonscherpte die wordt gemaakt door te langzame sluitertijden met een 300mm telelens en 1.4x teleconvertor zal ook bij een D90 te zien zijn.
Diverse opnamen met die combinatie zijn met sluitertijden rondom 1/100 seconde gemaakt, of niet veel sneller. Dat is vragen om onscherpe foto's.
Heeft niets met de beperkingen van een camera te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MattvanIJpen

Bericht door MattvanIJpen » wo jan 04 2012 10:45 am

Léon Obers schreef:
D7000newbie schreef: De bewegingsonscherpte die wordt gemaakt door te langzame sluitertijden met een 300mm telelens en 1.4x teleconvertor zal ook bij een D90 te zien zijn.
Diverse opnamen met die combinatie zijn met sluitertijden rondom 1/100 seconde gemaakt, of niet veel sneller. Dat is vragen om onscherpe foto's.
Heeft niets met de beperkingen van een camera te maken.
Dit is absoluut helemaal correct, echter heb ik ook tal van opnamen met sluitertijden tot 1/2000e met alleen 300mm zonder TC die ook (in mijn ogen dan) onscherp zijn. Ik denk dat ik jullie advies ga aannemen en overstap op een D90. Het is het proberen in elk geval waard!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”