Invloed van licht door zoeker

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
mqaa
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Invloed van licht door zoeker

Bericht door mqaa » do jan 05 2012 12:48 pm

Zit wat met m'n D7000 te rommelen en nou valt me iets op. Als ik hem met de zoeker in de richting van het raam zet en vervolgens wat met m'n hand voor de zoeker beweeg dan heeft dit behoorlijk wat invloed op gekozen sluitertijd (camera in standje A). Zonder hand 1/125 met hand 1/10. Dat is best een behoorlijk verschil. Nou heb je normaal je oog voor de zoeker dus zou het geen invloed moeten hebben.

Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Invloed van licht door zoeker

Bericht door emdeklerk » do jan 05 2012 12:57 pm

Het heeft normaal ook geen invloed. Maar zodra je een automatisch belichtende camera op een statief zet en er dus vaak geen hoofd voor de zoekeropening zit kun je een probleem krijgen. Vandaar dat er sinds er dat soort camera's bestaan oculairafsluitdopjes of zelfs met een knopje afsluitbare oculairopeningen zijn. Ik denk ook op een D7000. En ik weet heel zeker dat er iets over staat in de handleiding...

Nagekomen: ik lees hier in de folder van de D7000 dat inderdaad het oculairkapje DK-5 standaard wordt meegeleverd.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » do jan 05 2012 4:00 pm

OP statief hoef je dit kapje niet te gebruiken als je in de M stand werkt.

In alle overige standen wel.
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jan 05 2012 4:14 pm

Daarom staat er ook: "een automatisch belichtende camera", dus een camera op de A, S, of P-stand...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jan 05 2012 10:50 pm

Om het verhaal compleet te houden: auto-ISO kan ervoor zorgen dat licht via de zoeker ook in de Manual stand invloed heeft. Met auto-ISO heb je ook in de M-stand nog tot op zeker hoogte "een automatisch belichtende camera".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jan 05 2012 11:01 pm

Zou ik niet aan gedacht hebben, als niet-digitalo. Auto-ISO, inderdaad.

En dan heb je niet "tot op zekere hoogte" een automatisch belichtende camera, nee, je HEBT een automatisch belichtende camera...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jan 05 2012 11:33 pm

emdeklerk schreef:Zou ik niet aan gedacht hebben, als niet-digitalo. Auto-ISO, inderdaad.

En dan heb je niet "tot op zekere hoogte" een automatisch belichtende camera, nee, je HEBT een automatisch belichtende camera...
:) 8)
Leuk draadje in dit verband in april 2010: bug or feature: auto-iso op M. Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=24627" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”