Zit wat met m'n D7000 te rommelen en nou valt me iets op. Als ik hem met de zoeker in de richting van het raam zet en vervolgens wat met m'n hand voor de zoeker beweeg dan heeft dit behoorlijk wat invloed op gekozen sluitertijd (camera in standje A). Zonder hand 1/125 met hand 1/10. Dat is best een behoorlijk verschil. Nou heb je normaal je oog voor de zoeker dus zou het geen invloed moeten hebben.
Marc
Invloed van licht door zoeker
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Invloed van licht door zoeker
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
Re: Invloed van licht door zoeker
Het heeft normaal ook geen invloed. Maar zodra je een automatisch belichtende camera op een statief zet en er dus vaak geen hoofd voor de zoekeropening zit kun je een probleem krijgen. Vandaar dat er sinds er dat soort camera's bestaan oculairafsluitdopjes of zelfs met een knopje afsluitbare oculairopeningen zijn. Ik denk ook op een D7000. En ik weet heel zeker dat er iets over staat in de handleiding...
Nagekomen: ik lees hier in de folder van de D7000 dat inderdaad het oculairkapje DK-5 standaard wordt meegeleverd.
Nagekomen: ik lees hier in de folder van de D7000 dat inderdaad het oculairkapje DK-5 standaard wordt meegeleverd.
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
OP statief hoef je dit kapje niet te gebruiken als je in de M stand werkt.
In alle overige standen wel.
In alle overige standen wel.
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Daarom staat er ook: "een automatisch belichtende camera", dus een camera op de A, S, of P-stand...
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Om het verhaal compleet te houden: auto-ISO kan ervoor zorgen dat licht via de zoeker ook in de Manual stand invloed heeft. Met auto-ISO heb je ook in de M-stand nog tot op zeker hoogte "een automatisch belichtende camera".
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Zou ik niet aan gedacht hebben, als niet-digitalo. Auto-ISO, inderdaad.
En dan heb je niet "tot op zekere hoogte" een automatisch belichtende camera, nee, je HEBT een automatisch belichtende camera...
En dan heb je niet "tot op zekere hoogte" een automatisch belichtende camera, nee, je HEBT een automatisch belichtende camera...
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
emdeklerk schreef:Zou ik niet aan gedacht hebben, als niet-digitalo. Auto-ISO, inderdaad.

Leuk draadje in dit verband in april 2010: bug or feature: auto-iso op M. Zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=24627" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Jaap