Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vraag fotograferen bij rood/oranje/geel licht

Bericht door Bea » wo jan 11 2012 4:11 pm

Patrick schreef:
Tuihanti schreef:Het binnenhalen van de foto's ging ook appart. Ze kwamen als Tif binnen i.p.v. NEF./quote]
Dat lijkt me uitgesloten. Dropbox doet niets met de bestanden die je erop plaatst, en zet ze zeker niet om van NEF naar TIFF! :shock:

Dat moet wat mij betreft dus 100% zeker aan iets liggen op je eigen PC.

Als ik ze probeer binnen te halen krijg ik ook de vraag of ik een .tiff bestand wil downloaden en geen NEF

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jan 11 2012 4:15 pm

Download het simpel en verander daarna de TIF extensie in NEF.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 11 2012 5:17 pm

Mijn versie met gecorrigeerde foto's.

Eerst de serie "origineel", zoals ze zijn opgenomen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. (Wel met crop zoals Patrick daar iets vanaf heeft gehaald).
Afbeelding

4.
Afbeelding

CORRECTIES:
Gecorrigeerd in Nikon Capture NX2. Om de sfeer van de verlichting on stage tijdens het optreden enigszins te behouden, heb ik het karakter van het licht maar vrij warm gehouden. Verder de kleurtinten van de verschillende foto's zodanig dat ze alle vier bij elkaar passen.

Algemeen: Hoofdzakelijk alleen de witbalans gecorrigeerd voor wat betreft het kleurkarakter.
Verder wat aangevuld met correcties op helderheid en contrast met D-Lighting, curven e.d. en soms enkele stuurpunten.

1. Door de erg sterke opheldering van de kleding van de gitarist, zit daar behoorlijk wat ruis in. Verder niet aan die ruis gesleuteld.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. (Wel met crop zoals Patrick daar iets vanaf heeft gehaald).
Het blauw op de achtergrond heb ik wat meer saturatie gegeven. Vind ik een mooi tegenwicht in het warme karakter van het licht op de zangeres.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 5:33 pm

Léon Obers schreef:CORRECTIES:
Gecorrigeerd in Nikon Capture NX2. Om de sfeer van de verlichting on stage tijdens het optreden enigszins te behouden, heb ik het karakter van het licht maar vrij warm gehouden. Verder de kleurtinten van de verschillende foto's zodanig dat ze alle vier bij elkaar passen.

Algemeen: Hoofdzakelijk alleen de witbalans gecorrigeerd voor wat betreft het kleurkarakter.
Hoe heb je de witbalans aangepast? Heb je ergens zitten prikken?
Léon Obers schreef:3. (Wel met crop zoals Patrick daar iets vanaf heeft gehaald).
Het blauw op de achtergrond heb ik wat meer saturatie gegeven. Vind ik een mooi tegenwicht in het warme karakter van het licht op de zangeres.
Eens! :mryellow:

Behalve foto 1 goede resultaten. Blijkbaar heb ik het toch wat te snel opgegeven. :oops:

Maar dit is allemaal in de nabewerking. Dat wil je eigenlijk voorkomen, want het is best veel werk. Meer dan je zou willen. Is er iets wat ik tijdens het fotograferen beter had kunnen doen?

Tot zover iedereen bedankt voor de bijdragen! Wederom leerzaam!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 11 2012 6:28 pm

Patrick schreef: Hoe heb je de witbalans aangepast? Heb je ergens zitten prikken?
Ik dacht dat ik begonnen was met nummer 2.
Daar heb ik ergens op het shirt geprikt of de microfoon (???) met grijspunten. Mogelijk handmatig de rood en blauwwaarde nog wat aangepast zoals dat met een rode en blauwe lijn wordt aangegeven in het betreffende witbalans onderdeel, bij Camera-instellingen onder "Grijspunt instelllen". Rechts kun je die getalletjes zelf nog wat veranderen. Kwestie van kijken wat het op de foto doet en ervaring.
Bij de andere opnamen heb ik de waarden van foto 2 gewoon overgenomen en gekeken of het iets was. Afhankelijk van het resultaat even gekeken met prikken en/of dan nog wat handmatig aanpassen.
Patrick schreef: Behalve foto 1 goede resultaten. Blijkbaar heb ik het toch wat te snel opgegeven. :oops:
Ja, foto 1 is wel een heel vervelende. Eigenlijk extreem in correctie.
Patrick schreef: Maar dit is allemaal in de nabewerking. Dat wil je eigenlijk voorkomen, want het is best veel werk. Meer dan je zou willen. Is er iets wat ik tijdens het fotograferen beter had kunnen doen?
Je kunt gevonden waarden in batch over de andere opnamen uitsmeren. Zal in veel gevallen aardig uitpakken.
Opties bij het fotograferen zijn de witbalans handmatig instellen, of met een grijskaart een "custom witbalans" uitvoeren.
Handmatig heb je nogal wat opties om "kunstlicht" in te stellen, maar ook graden Kelvin en van daar wat plussen en minnen. En proefopname maken.
Maar wat bijsturen in de nabewerking zul je hoe dan ook wel blijven moeten doen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 11 2012 6:38 pm

Ik denk, wellicht heel eigenwijs, dat je niet bij deze opstelling van de verlichting, een standaardsetje instellingen kan zetten over een hele grote serie. Daarvoor was het licht over de diverse bandleden niet egaal genoeg. Wellicht wel op wat selecties van een bepaald persoon of een stelletje (bijvoorbeeld de drie meest in het midden staande blazers. En een grijskaartje werkt dan dus ook niet echt ben ik bang...

De gitarist (niet de zanger in het midden die af en toe meespeelde op gitaar) en de bassist die helemaal rechts in een beetje rood licht stonden waren inderdaad, zoals je al aangaf aan de hand van foto 1, een ramp. Niet alleen dat rood, maar ook de hoeveelheid licht. Zelfs op ISO 3200 kwam ik bij f2.8 niet sneller dan iets van 1/30ste. Kan net, maar je hebt wel geluk nodig en de saaien momenten uitzoeken.

Mijn punt blijft trouwens staan: rood licht moet verboden worden! Als het al voorkomt, dan moet het wisselend zijn met andere kleuren. Dit was constant vanaf het begin tot het einde. Wat fotograferen natuurlijk aan de andere kanr wel weer wat makkelijker maakt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 11 2012 6:52 pm

Patrick schreef:Ik denk, wellicht heel eigenwijs, dat je niet bij deze opstelling van de verlichting, een standaardsetje instellingen kan zetten over een hele grote serie. Daarvoor was het licht over de diverse bandleden niet egaal genoeg. Wellicht wel op wat selecties van een bepaald persoon of een stelletje (bijvoorbeeld de drie meest in het midden staande blazers. En een grijskaartje werkt dan dus ook niet echt ben ik bang...
Met de aparte bandleden van deze 4 opnamen ging het aardig op (behalve nummer 1).
Maar bij de complete groep waar je in het begin naar verwees, loopt het inderdaad behoorlijk uiteen. Dan moet je apart met stuurpunten aan de gang, zoals eerder in een reactie aangegeven. Maar die moeilijkheidsgraad zat er hier eigenlijk niet in.
Toch is een start vanuit witbalans "kunstlicht" een vrij aardige basis, zelfs als er kleuren-gels voor zitten. Het halogeenlicht zelf waar die spots meestal uit bestaan is als basis kunstlicht. Maar ook het zelf instellen van de witbalans met plussen en minnen en een proefopname maken en beoordelen op het LCD-venster, kan voor de gegeven situatie een aardig vertrekpunt zijn. Als tijdens een optreden telkens het licht wordt veranderd, blijf je echter wel continue met instellingen bezig tijdens je fotografie. Richt je dan beter op het fotograferen zelf en doe de correctie toch maar achteraf.

blackMTF

Bericht door blackMTF » vr jan 13 2012 10:10 pm

Overzichtsfoto's maken van alle bandleden met ieder een sterk wisselende kleurtemperatuur en dan de huidtinten natuurgetrouw houden gaat helaas niet lukken. Wel voor uitgekaderde composities per kleurtemperatuur en dan kun je wellicht ook nog gels gebruiken zoals Léon al aangaf. En dan werken gels misschien makkelijker, lees sneller, dan schroeffilters. Maar dat ligt aan jezelf waar je behendiger mee bent of prettiger mee werkt.

De moeilijkheid die jij al aangaf is om de sfeer te kunnen behouden dat zo gekenmerkd wordt door het aanwezige licht. Als je erachter komt dat het niet mogelijk is, sterk wisselende kleurtemperaturen, zou ik al snel overgaan in zwart wit tijdens het schieten. Kun je zeker zeer sfeervolle platen mee maken. Wil je toch in kleur blijven schieten, dan rest er niets anders dan met meerdere lagen in bijvoorbeeld PS te werken zoals al eerder aangegeven werd. Arbeidsintensiever maar indien het belangrijke foto's betreft dan rest er niets anders.

Met vriendelijke groet,

blackMTF

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 13 2012 11:00 pm

blackMTF schreef:Wel voor uitgekaderde composities per kleurtemperatuur en dan kun je wellicht ook nog gels gebruiken zoals Léon al aangaf. En dan werken gels misschien makkelijker, lees sneller, dan schroeffilters. Maar dat ligt aan jezelf waar je behendiger mee bent of prettiger mee werkt.
Met gels bedoel ik niet een correctie op de camera maar de wijze hoe voor halogeen kunstlicht gels voor de lampen worden gezet.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 13 2012 11:17 pm

Dan MTF.

Ik doe al mijn bewerkingen in Capture NX. Daar mis ik niet zoveel. Wel jammer dat Nikon Color Efex er niet beschikbaar voor is... Maar ook met de standaard mogelijkheden van het programma kan je heel aardige omzettingen doen.

Ik zie mezelf liever niet flitsen op dat soort momenten. Na de pauze heb ik dat wel gedaan, en dat was niet onsuccesvol. Maar het is ergens wel storend voor de andere aanwezigen.

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 13 2012 11:29 pm

Patrick schreef:Dan MTF.

Ik doe al mijn bewerkingen in Capture NX. Daar mis ik niet zoveel. Wel jammer dat Nikon Color Efex er niet beschikbaar voor is... Maar ook met de standaard mogelijkheden van het programma kan je heel aardige omzettingen doen.

Ik zie mezelf liever niet flitsen op dat soort momenten. Na de pauze heb ik dat wel gedaan, en dat was niet onsuccesvol. Maar het is ergens wel storend voor de andere aanwezigen.
Mij valt op dat de D300s veel minder presteert op iso 3.200 dan de D700/D3. Niet alleen meer - niet te onderdrukken - ruis maar in meerdere opzichten (kleur, witbalans) presteert de D300s blijkbaar zichtbaar slechter. Zie voor het verschil bijv. mijn vanavond geplaatste serie, veelal op hoge iso geschoten, van de Vakantiebeurs. Als je veel binnenreportages schiet onder lastige lichtomstandigheden loont de overstap naar FX dubbel en dwars. En wellicht voor de nabewerking de overstap naar Lightroom :wink:

oud0001

Bericht door oud0001 » vr jan 13 2012 11:33 pm

Als u ons de centen geeft gaan mensen zo als ik graag over op een D3 of nog beter D4.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 13 2012 11:46 pm

Skippy schreef:Mij valt op dat de D300s veel minder presteert op iso 3.200 dan de D700/D3. Niet alleen meer - niet te onderdrukken - ruis maar in meerdere opzichten (kleur, witbalans) presteert de D300s blijkbaar zichtbaar slechter. Zie voor het verschil bijv. mijn vanavond geplaatste serie, veelal op hoge iso geschoten, van de Vakantiebeurs. Als je veel binnenreportages schiet onder lastige lichtomstandigheden loont de overstap naar FX dubbel en dwars. En wellicht voor de nabewerking de overstap naar Lightroom :wink:
Dat wisten we toch al? :? Ik vind het niet zo slecht als ik eerlijk ben. Ik weet nog wat de resultaten van de D200 waren bij alles boven ISO 800...

Maar ik heb niet voor niets een grote move gemaakt wat betreft objectieven. Ik wil toch wel in de toekomst naar FX. Maar om nu nog een D700 aan te schaffen... dan had ik het al jaren eerder moeten doen. Ze zijn al heel lang ongeveer even duur. En de camera loopt al zo lang mee. Ik moet er niet aan denken dat ik zo'n ding koop en al heel snel een opvolger aangekondigd wordt. Een goede betrouwbare tweedehands zou wel een overweging kunnen zijn. Want het is toch wel een heel fijn ding.

Vraagje. Zou je eens kunnen tonen wat je zou kunnen met mijn platen met Nik Silver Efex zou kunnen? Wat mis ik in mijn omzettingen?

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 14 2012 12:06 am

Patrick schreef:Vraagje. Zou je eens kunnen tonen wat je zou kunnen met mijn platen met Nik Silver Efex zou kunnen? Wat mis ik in mijn omzettingen?
Even kijken van het weekend of ik iets kan doen qua Silver Efex. Ik denk dat hetgeen je mist in deze opnames dat je door de beperkingen van je D300s noodgedwongen met een combinatie van te grote (open) diafragma's en te lange sluitertijden hebt moeten werken. In de basis zit er net wat te weinig scherpte en scherptediepte in. Mede daardoor wordt ook mijn opmerking over de noodzaak van FX ingegeven.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 14 2012 12:18 am

Op FX had ik natuurlijk wel een stopje extra nodig gehad om dezelfde scherptediepte te halen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”