Patrick schreef:
Hoe heb je de witbalans aangepast? Heb je ergens zitten prikken?
Ik dacht dat ik begonnen was met nummer 2.
Daar heb ik ergens op het shirt geprikt of de microfoon (???) met grijspunten. Mogelijk
handmatig de rood en blauwwaarde nog wat aangepast zoals dat met een rode en blauwe lijn wordt aangegeven in het betreffende witbalans onderdeel, bij Camera-instellingen onder "Grijspunt instelllen". Rechts kun je die getalletjes zelf nog wat veranderen. Kwestie van kijken wat het op de foto doet en ervaring.
Bij de andere opnamen heb ik de waarden van foto 2 gewoon overgenomen en gekeken of het iets was. Afhankelijk van het resultaat even gekeken met prikken en/of dan nog wat handmatig aanpassen.
Patrick schreef:
Behalve foto 1 goede resultaten. Blijkbaar heb ik het toch wat te snel opgegeven.
Ja, foto 1 is wel een heel vervelende. Eigenlijk extreem in correctie.
Patrick schreef:
Maar dit is allemaal in de nabewerking. Dat wil je eigenlijk voorkomen, want het is best veel werk. Meer dan je zou willen. Is er iets wat ik tijdens het fotograferen beter had kunnen doen?
Je kunt gevonden waarden in batch over de andere opnamen uitsmeren. Zal in veel gevallen aardig uitpakken.
Opties bij het fotograferen zijn de witbalans handmatig instellen, of met een grijskaart een "custom witbalans" uitvoeren.
Handmatig heb je nogal wat opties om "kunstlicht" in te stellen, maar ook graden Kelvin en van daar wat plussen en minnen. En proefopname maken.
Maar wat bijsturen in de nabewerking zul je hoe dan ook wel blijven moeten doen.