Bloemenmeisje Yentle

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Theemuts

Bloemenmeisje Yentle

Bericht door Theemuts » vr jan 13 2012 10:44 am

Gisteren mijn oude flitsersetje vervangen door een Elinchrome D-Lite IT set en natuurlijk meteen even wat geoefend met mijn dochter van 2,5 als model.

Gemaakt met een Nikon D90 icm kitlens 18-55mm.

Graag tips/adviezen mbt belichting en evt. meer scherpte. Doe enorm mijn best om goed te focussen op de ogen wat betreft scherpstellen, maar dit is vaak moeilijk met een kind wat vrijwel niet stil kan zitten (evt. meer scherpte in nabewerking?)

edit: Ik zie dat de kwaliteit ernstig achteruit is gegaan door het uploaden; foto's zijn hier een stuk minder scherp dan de originele verkleinde foto's op mijn computer. Wat kan ik hier aan doen?

#1 Nabewerkt met Hue/Saturation
Afbeelding

#1-A
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Theemuts op vr jan 13 2012 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Bloemenmeisje Yentle

Bericht door jettiny » vr jan 13 2012 1:20 pm

Twee hele mooie foto's, waarvan een iets meer mijn voorkeur heeft.
Wel wat krap gekaderd, had iets meer mogen zijn IMO.
Scherpte is moeilijk te beoordelen, maar ogen apart wat meer scherpte meegeven wordt veel toepgepast.
De kleuren van ee had wat meer richting foto 2 gemogen.
Alles is natuurlijk smaakgebonden.
Tot slot, een mooi dochtertje/model :D

vrgr
Tiny

Theemuts

Bericht door Theemuts » vr jan 13 2012 2:24 pm

Bedankt voor je reactie Jettiny!
Foto 1 is inderdaad wat te krap gekaderd, baal ik ook wel van. Het was echt een fractie van een seconde dat ze zo "sereen" keek, dus het is echt een toevallige opname geworden.
Qua bewerking vind ik het zelf wel erg mooi op deze manier, maar iets meer kleur erin nog is ook heel mooi natuurlijk! Kwestie van smaak inderdaad :)

Wat vind jij persoonlijk van de belichting?
Ik ben er zelf wel tevreden over, maar de volgende keer wil ik proberen om misschien iets meer schaduwen te creëren.
Zo maar eens even kijken of ze nog een keer op de foto wilt of dat mijn jongste dochter (4,5 maand) zin heeft ;) (of wie weet samen!)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr jan 13 2012 3:07 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=36607" onclick="window.open(this.href);return false;

De belichting mag inderdaad wat minder vlak IMO.
Ook dat is smaakgebonden, maar zoals ik zelf tevreden ben is te zien bij de link.
Ik wil niet teveel verschil maken, omdat je anders weer wat ruis krijgt te zien.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr jan 13 2012 4:12 pm

Tussen foto 1 en foto 2 zit nog al wat verschil in WB.
Foto 2 is geler en foto 1 een beetje blas en kouder.

Ik zou een van de flitsers wat minder power geven, zeg ergens tussen de 75 tot 50%, om wat meer schaduw te maken.
Mensen zien vormen door de schaduwen die je ziet. Zonder de schaduw is alle vorm niet meer zichtbaar op een 2d vlak.

Je zou b.v. in VieweNX2 de WB kunnen aanpassen met de grijspunt tool.
Dan op de witte achtergrond prikken omde WB te laten corrigeren. Een simpele en eenvoudige handeling, ten minste als de witte achtergrond niet het resultaat is van PS.

Dan zou je beter een grijskaart kunnen gebruiken in de eerste foto en daarna met die grijskaart de hele batch kunnen aanpassen op de manier zoals beschreven.

Wel een lekker lachebekkie op foto 2.

Theemuts

Bericht door Theemuts » vr jan 13 2012 4:30 pm

Ik heb 1 flitser inderdaad al "zachter" gezet, maar dit zal ik volgende keer nog wat meer doen om wat meer schaduweffecten te verkrijgen. Bedankt voor de tips :)

Wat betreft witbalans; ik denk dat dit "verschil" komt door hoe de foto's bewerkt zijn??
In de originele foto's zie ik persoonlijk geen verschil in wibalans namelijk. Heb ook continu dezelfde WB instelling gebruikt..

Foto 1 is nabewerkt met een combinatie van Hue en Saturation (1 laag Sat -100, 1 laag Hue -130), een kopie van de foto met een Opacity van 50% bovenop de Hue/Sat lagen en helemaal bovenaan nog een Levels-laag om de kleuren iets meer op te helderen. (hoop dat het een beetje duidelijk is ondanks dat t kort beschreven is?)

Foto 2 is alleen qua kleuren een beetje nabewerkt; kleuren iets meer opgehelderd dmv een Levels laag.

Overigens heb ik dezelfde Levels instellingen gebruikt bij beide foto's (template).
Is het verschil wat te zien is (ik zie t niet?) misschien een gevolg van het gebruik van een zoomlens?
Dat de WB verschilt naar mate je in- of uitzoomt?

De achtergrond is geen resultaat van PS; achtergrond is dmv 2 flitsers belicht waardoor deze mooi wit werd op de foto's :)

Ik heb in mijn openingspost een volledige kleurenfoto van foto #1 erbij gezet :)

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » vr jan 13 2012 5:58 pm

Foto 2 vind ik qua kleuren toch iets mooier dan foto 1. Maar inderdaad is het ook wel wat smaak gebonden.
Foto 3 erg lief, maar ik mis hier wat scherpte. Komt wellicht door het comprimeren(maar ik weet het niet zeker hoor)?

Ik vind de krappe kadrering zelf niet zo'n issue, maar ze lijkt wel wat meer 2D dan 3D.
Gewoon wat blijven proberen met je flits-set! En er komt vanzelf een goede opstelling met wat meer diepte.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

oud0001

Bericht door oud0001 » vr jan 13 2012 6:01 pm

Ik vraag me af hoe het komt dat je dat zo moet nabewerken.
Flits je zo hard dat daardoor de kleuren verbleken?

V.w.b. scherpstellen zou ik dat wel op spotmeting en op het dichtst bijzijnde oog doen i.p.v. center of matrix.

Misschien is het een goed idee om eerst enkel je model goed uit te lichten en dan proefopnamen te maken.
Dan de instellingen correct instellen op je camera en daarna pas de verlichting op de achterwand aanpassen tot je de balans hebt gevonden tussen onderwerp en achtergrond. Mischien kan dat helpen. Als het goed is hoef je dan niets meer aan de kleuren te doen. Die zouden goed moeten zijn, denk ik.

Theemuts

Bericht door Theemuts » vr jan 13 2012 6:41 pm

Bedankt voor de reacties! :)

@Dreamlogic: Scherpte in foto 2 is drastisch verminderd door t comprimeren helaas. Ik heb nu de foto's via Tinypic geupload, wellicht moet ik hiervoor een andere website gebruiken?

@Tuihanti: Kleuren nabewerken is geen must hoor, maar ik vind het zelf mooier om de kleuren wat levendiger/dieper te maken zoals op foto #1-A en foto #2.

Ik zit nog steeds in mijn oefenfase en probeer dus van alles uit. Ik vind het erg leuk om hiermee bezig te zijn en zo mijn creativiteit te uiten. (Zou graag in de toekomst wat extra's hiermee willen verdienen)
Het is alleen erg lastig om uitgebreid te oefenen met diverse lichtopstellingen en instellingen met een kind van 2,5 die alle kanten op stuitert ;)
Vandaar dat ik zometeen, als beide kinderen op bed liggen, weer eens uitgebreid ga oefenen met een teddybeer oid :mrgreen:

A.s. zondag komt een vriendin van mij langs met haar gezin zodat ik ook eens op anderen kan oefenen; zal alle tips meenemen en daarmee verder oefenen en dan hoop ik zondag een nieuwe post te kunnen openen met verbeterde resultaten!

Wel merk ik elke keer opnieuw dat ik vooruit ga en mooiere resultaten krijg, dus wat dat betreft gaat het de goede kant op! Ik leer elke keer weer wat bij en dat is het belangrijkste :D

oud0001

Bericht door oud0001 » vr jan 13 2012 7:05 pm

Dat is wel weer zo. Ik ler ook elke keer weer bij. De foto's worden scherper, beter qua belichting etc.
Ik ben al wezen zoeken naar een etalagepop maar die zijn ook best nogwel prijzig.

Een teddybeertje is ook wel een idee. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”