jettiny schreef:Als je met AF-S werkt, dan verwacht je dat het exacte scherpstelpunt in het midden van het veldje ligt.
Dat hoeft niet zo te zijn, en dat is wel belangrijk om te weten van jou camera.
Stel je maakt een portretfoto en richt het midden van het veldje op het oog van de persoon die je gaat fotograferen, echter dat punt is NIET de exacte plaats van het scherpstelpunt maar, ik overdrijf het nu even, het exacte scherpstelpunt ligt b.v. buiten je scherpstelveld.
Anders gezegd, je denkt dat je scherpstelt op het oog, maar zit er een stuk onder, b.v. op de huid.
De huid is een egaal vlak, er is geen contrast en daar kan je AF dan de mist mee ingaan, met als gevolg, geen scherpe opname.
Nu het vaststellen van dat punt.
Mijn manier om er achter te komen is het volgende.
Ik heb een onderwerp (Chinees poppetje

) voor een egaal witte muur gezet.
Vervolgens mijn scherpstelveld gericht op de muur met de ontspanknop half ingedrukt.
Je objectief begint te zoeken naar contrast maar vind het niet.
Door nu steeds dichter naar het poppetje te gaan richten met de ontspanknop half ingedrukt, onstaat er punt waarop de AF wel werkt en goed scherpstelt.
Door de pop van diverse kanten te benaderen ontdek je het exacte punt waar dat ligt in je scherpstelveld.
Bij mijn D7000 ligt dat exacte punt in het midden van de onderste lijn van het scherpstelveld.
Dus NIET op de plaats die je verwacht.
Alles bij elkaar is het een heel verhaal geworden, maar ik kan het niet korter.
Ik hoop dat het duidelijk is nu, en wens je succes met het vinden van dat exacte scherpstelpunt, als je dat nodig acht.
Vrgr
Tiny