Bericht
door Cybershooter » zo jan 15 2012 2:43 pm
Beste mensen,
Allereerst erg bedankt voor de reacties en verbeterpunten die jullie mij kenbaar hebben gemaakt.
Helaas ben ik niet meer in het bezit van de originele onbewerkte RAW bestanden. Ik heb de foto's als volgt bewerkt.
Ik heb met Aperture 3.0 (Mac), de foto's eerst zo maximaal mogelijk verscherpt (uiteraard moet het uitgangspunt, zoals het uit de camera komt al behoorlijk scherp zijn, anders zal het softwarematig verscherpen geen mooi resultaat geven). Het maximaal verscherpen doe ik, aangezien ruisonderdrukking ten alle tijden ten koste van scherpte en detail gaat. Tevens schakel ik de ingebouwde ruisonderdrukking van Aperture 3.0 uit, daar dit ruisonderdrukkingsalgoritme, het algoritme van Dfine 2.0 kan verstoren en beconflictueren. Vervolgens zal ik eventueel contrast, kleurverzadiging, hoge lichten en schaduwen indien nodig ook bewerken.
Vervolgens start ik de Dfine 2.0 plugin in Aperture 3.0 en ik laat eerst een automatische ruisdetectie doen als uitgangspunt. Deze detectie is meestal (afhankelijk van de hoogte van ISO) te hoog en zal teveel ruis weghalen, wat ten koste gaat van scherpte en detail. Ik schroef dit resultaat meestal met zo'n 10 tot 40% terug. Daarna ga ik met zogenaamde controlpoints de plekken op de foto die nogal hardnekkige ruisvorming bevatten apart af en stel daar een hogere ruisonderdrukking voor vast. De controlpoints zijn ronde cirkels die in elke gewenste grootte bepaald kunnen worden door de gebruiker. Iedere controlpoint kan zijn eigen waarden bevatten qua contrastruis en kleurruis. Daarom vind ik Dfine 2.0 een waanzinnige gave tool om in te zetten voor ruisonderdrukking.
Overigens zijn de ISO prestaties van de D7000 inderdaad erg goed, ik schakel de ruisonderdrukking van de D7000 wel altijd uit, want die vind ik niet zulke goede prestaties geven als Dfine 2.0 en kan net als de ruisonderdrukking van Aperture 3.0, gaan conflicteren met Dfine 2.0. De foto's komen er in dat geval goed, maar wel met de nodige ruisvorming (boven de ISO 2000) uit de camera. Mijn ervaring is, dat wanneer je alle ruisonderdrukkingsmogelijkheden uit de camera uitschakeld, in RAW fotografeert en een goeie softwarematige ruisonderdrukkingsplugin gebruikt, zoals Dfine 2.0 of uiteraard nog andere goed presterende tools, kun je behoorlijk verbluffende eindresultaten bewerkstelligen. Uiteraard is het gebruik van een zo laag mogelijk ISO getal het beste, maar dat dient wel onder de gegeven omstandigheden mogelijk kunnen zijn. ISO waarden boven de 6400 wat betreft de D7000, vermijdt ik standaard, daar dit soort waarden (zelfs met geweldige ruisonderdrukkingsplugins van tegenwoordig) geen goed resultaat meer kunnen neerzetten, daar in principe de ruis zo hardnekkig aanwezig is, dat het weghalen van alle ruis, ook betekent dat er bijna geen detail en scherpte meer overblijft in het eindresultaat.
Qua lenzen gebruik ik voor indoor of low light situaties, waarbij het onderwerp statisch is, mijn 18-200 mm met VRII, daar ik met sluitertijden van 1/5e tot 50mm nog behoorlijk scherpe resultaten verkrijg, dankzij de ingebouwde VR die trillingen heel goed compenseert in mijn ogen.
Voor indoor of low light situaties , waarbij het onderwerp ook nog eens in beweging is, gebruik ik mijn 35 mm F1.8 lens, daar ik aan VR weinig heb, aangezien het onderwerp in beweging is en ik alleen maar gebaat ben bij een zo hoog mogelijke sluitertijd die met F1.8 hele mooie sluitertijden geeft, onder de gegeven omstandigheden. Ik zet mijn camera dan wel op shutter priority, aangezien ik met een vaste sluitertijd dit bewegende onderwerp wil vastleggen.
Overigens moet men het onderdrukken van ruis altijd blijven zien als het sluiten van een compromis, daar het ten alle tijden ten koste gaat van iets. Je probeert de balans te houden tussen voldoende ruisonderdrukking, maar ook behoud van zoveel mogelijk scherpte en detail. Het moeilijkste is dus niet om alle ruis weg te halen uit een foto (want dat kan iedereen), maar om zoveel mogelijk ruis weg te halen met daarnaast zoveel mogelijk behoud van scherpte en detail en dat kan weleens lastig zijn.
Ik zal binnenkort nog wat aquariumfoto's plaatsen die ik in het Oceanium van Diergaarde Blijdorp heb gemaakt en daarvoor mijn 35 mm F1.8 lens heb ingezet. Dit zijn foto's varierend van ISO1600 tot ISO6400.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8