Jaap_van_Ekris schreef:Dat is juist het probleem, dat is dus niet zo als het om camera's gaat. Als ik mijn D700 met een 50mm op een statief zet, doet de schroef en de onderplaat van mijn grip bijna niks, behalve voorkomen dat de body van het statief afglijdt. Qua krachten kun je hem net zo goed op een tafel zetten. De schroeven die de onderplaat van de grip op de rest van de grip houden, hoeven niets te doen: ze hoeven alleen die bodemplaat op zijn plek te houden en meer niet. De rest doet de zwaartekracht wel voor je. Keer je het hele zaakje om, dan moeten die schoeven juist heel veel doen want de zwaartekracht werkt juist tegen ze!
Ik weet niet of je op je D700 een MB-D10 hebt zitten, maar kijk daar maar eens in voor de leukigheid. Daar zit over de hele lengte een brede metalen strip in van ongeveer 11x2 cm. Geloof mij maar dat je héél gek moet doen om die eruit te trekken. Als ik zo'n ontwerp zie gaat bij mij juist een lampje branden dat Nikon daar juist wel rekening met trekkrachten heeft gehouden. Anders was een simpel moertje genoeg geweest om duwkrachten op te vangen, daar afhankelijk van de montagevoet, de basis op een groot oppervlakte gedragen word.
Helaas heb ik geen zin om mijn D700 open te schroeven hoe het ontwerp intern gevormd is omgeving die schroefdraad, maar ik vermoed dat daar een soortgelijke versteviging in kan zitten.
Wat de krachten op 1 enkele M6 schroef kan hebben... Vast is vast, die gaat nergens heen. Pas op het moment dat je speling krijg kan je bij extreme krachten slijtage en breuk krijgen. Maar dan praat je over wat anders dan een camera van een paar kilo.
Jaap_van_Ekris schreef:
Een body is een heel ander verhaal naar mijn mening. De bodemplaat is ontworpen op wat krachten, maar gaat er impliciet toch vanuit dat de zwaartekracht meehelpt om de boel bij elkaar te houden (lees: hij hangt niet, maar hij staat) bij een zeer statische belasting, en zodra de lens zwaarder wordt dan de body, dan heeft deze lens een eigen statiefkoppeling. Dus de bodemplaat is volgens mij niet ontworpen op al te gekke krachten, wat tegenstrijdig is met het huidige gebruik.
In principe mee eens, maar ik blijf bij mijn punt dat Nikon wel degelijk in het ontwerp heeft meegenomen dat er grotere krachten op zullen komen dan alleen duwkrachten.
Jaap_van_Ekris schreef:Ja en nee. Ik heb heeeeeeel uitgebreid gezocht naar rapporten hierover voordat ik mijn spullen kocht, en niets kunnen vinden. Aan de andere kant moet een iemand de eerste zijn en ik ben die persoon liever niet.
Daar heb ik zelf ook naar gekeken, gezocht op het internet, gekeken naar ervaren prof fotografen. Iedereen weet dat als er 1 plek is waar verhalen meteen opgeblazen de wereld in worden geholpen is het het internet wel. Maar tot op heden heb ik zelden duidelijk info gevonden over afbrekende bevestigingspunten van camera's. En dit terwijl BR toch al een behoorlijk tijdje bestaat en wereldwijd veel gebruikers heeft die er ook heel lomp mee omspringen.
Jaap_van_Ekris schreef:
Nikon ontwerpt dingen met een bepaald gebruik in gedachten: twee ogen/lussen aan de zijnkant van een camera/lens om hem aan op te hangen, een schroef aan de onderkant om hem op een statief te zetten. Als het anders gebruikt wordt kan er van alles gebeuren.
Kwam pas nog een aantal foto's tegen van uitgebroken cameraogen haha, toeval waarschijnlijk maar ja.
Ik denk dat de jongens van Nikon nog niet zo heel dom zijn en wel wat rekening houden met "domme" gebruikers wereldwijd.
Jaap_van_Ekris schreef:
Dus ik ben erg terughoudend om mijn body zo op te hangen, tenzij het aan de gondel van mijn lens is (bij mij toch de meest gebruikte combinatie). Want als ik ergens echt een hekel aan heb, is het het geluid van brekend (Nikon) glas. Ik heb ooit een body bijna volledig moeten afschrijven door een bepakkingsfoutje (penta-prisma aan diggelen), dat wil ik niet nog een keer meemaken.
Jaap
Ach, de spullen zijn verzekerd, maar leuk is het niet nee.
Zolang er geen harde duidelijke aanwijzingen zijn dat het onveilig is je spullen zo neer te hangen gebruik ik met een beetje gezond verstand tot volle tevredenheid mijn BR, net zoals vele mensen wereldwijd al reeds jaren doen zonder problemen.
Wie ben ik dan nog om angstige gedachten te gaan verspreiden over iets wat schijnbaar al jaren feilloos werkt? Zo is vroeger de Exota ook ten onder gegaan