Léon Obers schreef:polleke666 schreef:
Ik fixeer me denk ik te veel op de Peter Martens en Ed van der Elsken periode die door toepassing van deze techniek eigenlijk best wel naam hebben gemaakt.
Ansel Adams had zelfs een zelf gebouwde vergroter voor 8x10 inch negatieven (of misschien nog groter ?) waarbij de verlichting bestond uit vele kleine lampjes die in groepen in- en uitgeschakeld konden worden om tijdens het vergroten reeds delen "door te drukken" of "tegen te houden".
Kan helaas op het web nu niet zo snel informatie over die vergroter terugvinden.
Voor degene die het werk van Ansel Adams niet kennen:
http://www.google.nl/search?q=ansel+ada ... 73&bih=834" onclick="window.open(this.href);return false;
Korte Biografie (Engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Ansel_Adams" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.anseladams.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ansel Adams ken ik zeker Léon.
Ik geloof dat ie met z'n assistent soms dagen op een zelfde plek campeerde en wachte om het juiste licht te vangen.
Hij nam dan geloof ik maar 1 of 2 foto's.( ik hoop dat ik dit goed heb)
Ik ben maandje geleden naar een tentoonstelling geweest van Eugéne Atget in het nederlands fotomuseum.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Atget" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb er ook een fotoboek van. Geweldige foto's van Parijs lang geleden.
Foto's maken was toen natuurlijk erg spannend omdat het resultaat niet gelijk zichtbaar was.
Het was een hele reis voordat de foto bekeken kon worden.
Die spanning en het werken aan een tot stand koming van , mis ik enorm met digitale fotografie.
Als ik foto's maak met m'n Nikon (waar ik overigens heel tevreden mee ben hoor) kan ik het resultaat gelijk weg pletteren door op
het vuilnisbakkie te drukken.De spanning is niet echt voelbaar meer en de charmes van het fotograferen is best verdwenen.
Maar zoals ik al zei , "grumpy old man" praat van mijn kant.
